تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص طب سنتی با بیان راه های درمان انواع سردرد هنگام روزه داری گفت: طب سنتی برای سردردهای میگرنی، کم خونی و سینوزیتی توصیه های ویژه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفع سردرد در ماه رمضان با طب سنتی


یک متخصص طب سنتی با بیان راه‌های درمان انواع سردرد هنگام روزه‌داری گفت: طب سنتی برای سردردهای میگرنی، کم‌خونی و سینوزیتی توصیه‌های ویژه دارد.

سحری

غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی در رابطه با راه درمان انواع سردرد در هنگام روزه‌داری با استفاده از طب سنتی گفت: سحری نخوردن یکی از علل سردرد به هنگام روزه‌داری است به همین دلیل روزه‌داران هرگز بدون سحری روزه نگیرند و اگر خواب ماندند در افطار بعدی با آب گرم و خرما افطار را باز کنند و در خوردن وعده شام بعد از افطار، عجله نکنند.

سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی نیز درباره سردرد در ماه رمضان اظهار داشت: سردرد یکی از مشکلات شایع میان روزه‌داران است که با رعایت تدابیر خاص به رفع سردرد می‌توان کمک کرد.

سردرد به چند دسته تقسیم می‌شود که از مهم‌ترین آن می‌توان به سردرد میگرنی و کلاه‌خودی، سردرد ناشی از کم‌خونی و سردرد سینوزیتی اشاره کرد.

سردردهای میگرنی
* معمولاً درد شقیقه نشان از سردردهای میگرنی است که برای رفع آن بهتر است که یک قاشق عسل را با آب جوش مخلوط کرده و لیموترش به آن اضافه کنند و یک بار بعد از سحری و یک بار قبل از خواب مصرف کنند که خود به بهبود آن کمک می‌کند.
به‌گفته وی آب جوش و عسل خود به پاکسازی بدن از مواد زائد نیز کمک می‌کند.

سردرد ناشی از کم‌خونی
* برای رفع سردردهای ناشی از کم‌خونی عسل با آب‌جوش بدون لیموترش استفاده شود، به این صورت که مخلوط آب و عسل را یک بار قبل از خواب و یک بار بعد از مصرف سحری مصرف کنند.

سردردهای سینوزیتی
* برای رفع سردردهای سینوزیتی بهتر است که با بُخور به پاکسازی مغز و تخلیه سینوس‌ها بپردازند، به این نحو که بهتر است هر شب قبل از خواب از مخلوط چند گیاه مانند آویشن، پونه، نعناع، اسطوخودوس و مرزنجوش بُخور دهند.
می‌توان از هرکدام از گیاهان یادشده تهیه کنند و 3 قاشق غذاخوری از مخلوط آن در آب‌جوش ریخته و به‌مدت 20 دقیقه بُخور دهند و پس از اتمام بُخور سر و صورت خود را پوشانده سپس با روغن سیاه‌دانه یا کنجد، پیشانی، پشت گوش و روی گونه‌ها و بینی را ماساژ دهند، این کار به پاکسازی سینوس‌ها کمک می‌کند.

برای رفع سردردهای ناشی از کم‌خونی عسل با آب‌جوش بدون لیموترش استفاده شود، به این صورت که مخلوط آب و عسل را یک بار قبل از خواب و یک بار بعد از مصرف سحری مصرف کنند


* درباره روزه‌دارانی که دچار سردرد ناشی از سینوزیت شده‌اند و درد آن در هنگام روزه برایشان مشکل‌ساز شده است می‌توان از سیستم تخلیه بخور و مخلوطی از روغن بنفشه یا بنفشه بادام هر شب قبل از خواب استفاده کرد.


در نهایت این که
نوشیدن رقیق چای باعث کاهش سردرد در این ایام می‌شود و کم‌کم باید مقدار مصرف چای را کم کنند تا در زمان روزه دچار سردرد نشوند.
همچنین روزه‌داران باید حتماً وعده سحری بخورند تا طی روز احتمال سردرد کمتر شود.

فراوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع
تسنیم - سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی
افکارنیوز - غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی

مطالب مرتبط:
توصیه‌های طب سنتی برای سردمزاج‌ها در ماه رمضان

توصیه های طب سنتی برای گرم مزاج ها در ماه رمضان
عطش زدایی در ماه مبارک رمضان
توصیه های طب سنتی به افراد کم خون برای روزه‌داری
پیشگیری از جوش و خشکی پوست در روزه‌داری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.