تبیان، دستیار زندگی
غذاهایی که قند زیادی دارند، قند خون را افزایش می‌دهند و بدن نیز برای کاهش قند خون انسولین ترشح می‌کند و این انسولین موجب بروز سردرد در روزه‌داران می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه رمضان سرتان درد می‌گیرد؟


غذاهایی که قند زیادی دارند، قند خون را افزایش می‌دهند و بدن نیز برای کاهش قند خون انسولین ترشح می‌کند و این انسولین موجب بروز سردرد در روزه‌داران می‌شود.

سردرد

شایع‌ترین مشکلی که در ایام روزه‌داری مردم را به مطب‌ها و درمانگاه‌ها می‌کشاند، سردرد است. برای اینکه بتوانید با این نوع سردردها که عمدتاً در نتیجه گرسنگی یا تشنگی پدید می‌آیند مقابله کنید، باید کمی الگوی خورد و خوراکتان را تغییر دهید، به این صورت که حجم غذایتان را کم کنید و کمتر هله‌هوله‌های پُرکالری بخورید.

* به گفته‌ی برخی کارشناسان، علت سردرد صبحگاهی روزه‌داران مصرف غذاهای شیرین در وعده غذایی سحری است چرا که غذاهایی که قند زیادی دارند، قند خون را افزایش می‌دهند و بدن نیز برای کاهش قند خون انسولین ترشح می‌کند و این انسولین موجب کاش قند خون و بروز سردرد در روزه‌داران می‌شود؛ بنابراین باید از مصرف قندهای سریع الجذب مثل شکر سفید، نبات، شکلات و زولبیا بامیه مخصوصاً در سحر بپرهیزید.

* یکی از عمده دلایل بروز سردرد در افراد روزه‌دار، کم نوشیدن چای است؛ بنابراین سعی کنید تعداد و غلظت چای مصرفی روزانه‌تان را به تدریج کاهش دهید تا به مرور بدنتان به چای کم عادت کند.

بروز کم آبی به خصوص در روزهای گرم تابستان در ماه رمضان، برای افراد

دچار سردرد و میگرن، باعث تشدید بیماری می‌شود که مصرف میوه‌هایی مثل

خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی، سیب، به، آلبالو و زردآلو در فاصله بین افطار

تا سحر توصیه می‌شود

* سحری نخوردن یکی از علل سردرد به هنگام روزه‌داری است؛ پس حتماً وعده سحری را بخورید و آن را پشت گوش نیندازید. آن‌هایی که می‌گویند: «ما ساعت 11 یا 12 شب غذا می‌خوریم تا مجبور نباشیم برای خوردن سحری بیدار شویم»، باید بدانند که امتناع از خوردن سحری و حذف این وعده مهم غذایی در ماه رمضان باعث کاهش بازده کالری در طی روز می‌شود. این افراد حتی در ساعات اولیه‌ی روز هم توان تمرکز و توجه فکری برای کار یا درس خواندن را ندارند. با این حساب، نخوردن سحری کار معقول و صحیحی نیست و سردرد را نیز به همراه خواهد داشت.

* کم آبی بدن یکی دیگر از دلایل ایجاد سردرد در افراد است. عدم مصرف مایعات به مقدار کافی و بروز کم آبی به خصوص در روزهای گرم تابستان در ماه رمضان، برای افراد دچار سردرد و میگرن، باعث تشدید بیماری می‌شود که مصرف میوه‌هایی مثل خیار، هندوانه، خربزه، انگور، گلابی، سیب، به، آلبالو و زردآلو در فاصله بین افطار تا سحر توصیه می‌شود.

* از دیگر علل سردرد افراد در این ماه می‌توان به کم خوابی اشاره کرد؛ بنابراین افراد روزه‌دار باید ساعات خواب را طوری تنظیم کنند که دچار کم خوابی آزاردهنده نشوند. در این خصوص خواب قیلوله (یعنی از حدود یک ساعت به ظهر مانده، به مدت نیم ساعت خوابیدن) اثر نشاط‌بخشی دارد. درحالی‌که خواب با شکم پر، بلافاصله پس از سحر توصیه نمی‌شود، زیرا باعث پیدایش طعم نامطبوع در دهان، احساس کسالت و سردرد و بی‌نشاطی می‌شود. البته خواب بلافاصله پس از افطار نیز صحیح نیست، اما خواب در ساعات اولیه شب توصیه می‌شود.

آب و خرما

درمان‌های خانگی

* اگر سردردتان به علت نخوردن سحری است و به قول معروف خواب ماندید در افطار بعدی با آب گرم و خرما افطار را باز کنید و در خوردن وعده شام بعد از افطار، عجله نکنید.

* اگر سردرد میگرنی و به اصطلاح کلاهخودی دارید (درد شقیقه)‌ باید مقداری عسل را با یک لیوان آب جوش مخلوط و کمی آب لیموترش در آن بریزید و یک بار بعد از سحری و یک بار شب قبل از خواب میل کنید.

* اگر سردردتان ناشی از کم خونی است، عسل را با آب جوش شربت کرده و بدون آب لیموترش مصرف کنید. برای این بیماران در وعده‌های افطار و سحر هر بار یک لیوان شربت شیره انگور رقیق‌شده با آب نیز موثر خواهد بود.

* روزه‌دارانی که دچار سردرد ناشی از سینوزیت شده‌اند و درد آن در هنگام روزه برایشان مشکل‌ساز شده از سیستم تخلیه بخور و مخلوطی از روغن بنفشه یا بنفشه بادام هر شب قبل از خواب استفاده کنند.

و در آخر هم اینکه اگر یک برنامه غذایی منظم و سالم برای خود و خانواده‌تان ترتیب دهید، بدون ایجاد هیچ مشکل جسمی و روحی می‌توانید ماه مبارک رمضان را به سلامت سپری کنید.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

فارس - مرتضی صفوی، متخصص تغذیه

ایسنا - غلامرضا کردافشاری، متخصص طب سنتی

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

اصول روزه‌داری در مبتلایان به سردرد

روزه‌داری با طعم سلامتی!

تدابیر لازم برای یک رمضان گرم و تابستانی

6 راه مقابله با کاهش آب بدن در ماه مبارک رمضان

روزه: از پاکسازی تا درمان

تغذیه‌ی مناسب برای روزه اولی‌ها

8 هشدار تغذیه‌ای برای دختران روزه‌دار

دیابتی‌های روزه‌دار بخوانند

روزه‌داری با چاشنی سلامت

مژده به چاق ها در ماه رمضان

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

روزه داری در افراد و شرایط مختلف

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.