تبیان، دستیار زندگی
اگر نوبتی هم باشد نوبت خورش فسنجان است. البته از آن جایی که ممکن است با خوردن آن کمی احساس تشنگی کنید، آن را در سحری مصرف نکنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سفره افطار و سحر

افطار و سحری شما با ما

(پیشنهاد پانزدهم)


اگر نوبتی هم باشد نوبت خورش فسنجان است. البته از آن جایی که ممکن است با خوردن آن کمی احساس تشنگی کنید، آن را در سحری مصرف نکنید. 


پیشنهاد اول                              پیشنهاد دوم                              پیشنهاد سوم                                 پیشنهاد چهارم

پیشنهاد پنجم                           پیشنهاد ششم                          پیشنهاد هفتم                                پیشنهاد هشتم

پیشنهاد نهم                             پیشنهاد دهم                             پیشنهاد یازدهم                              پیشنهاد دوازدهم

پیشنهاد سیزدهم                       پیشنهاد چهاردهم

خوب، نوبتی هم که باشد نوبت پلو خورش فسنجان است. اما از آن جایی که ممکن است این غذا در برخی افراد ایجاد تشنگی کند، امروز کمی برنامه را تغییر داده‌ایم؛ به این ترتیب که جای سحری و شام را با هم عوض کرده‌ایم. با ما همراه باشید...

شیر و خرما

افطار:

چای یا آب جوش با 2 عدد خرما + یک لیوان شیر + یک قاشق مرباخوری عسل.

توضیحات:

شیر و خرما از بهترین مواد غذایی برای افطار کردن هستند. فقط افرادی که به شیر حساسیت دارند باید از مصرف آن صرف نظر کنند. اما اگر به شیر عدم تحمل دارید، می‌توانید از شیرهای بدون لاکتوز استفاده نمایید. دقت داشته باشید که عدم تحمل با آلرژی غذایی فرق می‌کند.

بعد از کمی استراحت و عبادت مثلاً ساعت 21:10

شام:

پلو خورش فسنجان ( 10 قاشق غذاخوری سر صاف پلوی کم روغن + 3 قاشق غذاخوری مغز گردوی خورش و یک تکه مرغ مثلاً یک نصف ران کامل کوچک) + سالاد به اندازه‌ی یک لیوان مخلوطی از سبزیجات مختلف با آب‌لیمو و 1 قاشق مرباخوری روغن زیتون.

توضیحات:

1- البته شاید خوردن فسنجان توی این فصل برای خیلی‌ها مطلوب نباشد، اما به هر حال، این غذا یک غذای بسیار مقوی و مغذی است که می‌توانید از آن در مهمانی‌های افطاری‌تان استفاده نمایید. از طرفی طبع این غذا گرم است و از این رو برای ایام روزه داری مناسب است.

فسنجان

2- خورش فسنجان را این گونه آماده نمایید: ابتدا مغز گردوی آسیاب شده را با آب و کمی زردچوبه بگذارید تا حدود 3 ساعت بجوشد. این خورش نیازی به پیاز داغ ندارد و روغن آن فقط روغن گردو می‌باشد. بعد از این مدت، گردو کاملاً روغن انداخته است.

در ظرف دیگری، مرغ را با روغن مخصوص سرخ کردنی، با درجه حرارت کم سرخ نمایید تا نیم پز شود. با این که من مخالف سرخ کردن غذاها هستم اما در این مورد کمی چشم پوشی می‌کنم. اگر مرغ را سرخ کنید خیالتان راحت است که در خورش وا نمی‌رود و خوب البته خوش طعم تر هم می‌شود. وقتی مرغ را سرخ کردید، آن را در سبدی بگذارید تا روغن‌های اضافی‌اش کاملاً گرفته شود. سپس مرغ، رب انار، آلو بخارا، کمی نمک، دارچین و زعفران را به مغز گردوی در حال جوش اضافه نمایید و بگذارید تا مرغ و آلو خوب پخته شود. در نهایت بسته به ذائقه‌تان کمی شکر هم اضافه کرده و بعد از 5 تا 10 دقیقه، شعله‌ی گاز را خاموش کنید. این خورش فوق‌العاده خوش مزه خواهد شد.

3- حتماً سالاد ذکر شده را مصرف نمایید تا گرمی فسنجان اذیت‌تان نکند.

قبل خواب:

یک برش هندوانه به اندازه‌ی یک لیوان.

افطاری

سحری:

یک فنجان آب جوش یا چای کم رنگ با 2 عدد خرما + 3 کف دست نان، ترجیحاً سنگک + پنیر به اندازه‌ی یک قوطی کبریت + یک عدد خیار + یک عدد گوجه فرنگی + نصف فنجان انگور.

توضیحات:

با آن شام مفصلی که میل کرده‌اید، این سحری خنک و پر فیبر برای‌تان مفید و کافی خواهد بود.

چند نکته:

1- این برنامه تا حدودی طوری تنظیم شده است که بیشتر افراد در محدوده‌ی مناسب وزنی (که نه اضافه وزن دارند و نه کمبود وزن) را در بر بگیرد.

2- در صورتی که مقدار روغن مصرفی در غذاها کم باشد، این برنامه‌ی غذایی حدود 1800 کیلوکالری انرژی دارد. بسته به میزان فعالیت بدنی‌تان می‌توانید آن را کمی بیشتر و یا کمتر کنید.

3- جهت تأمین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. شربت خاکشیر، تخم شربتی و شربت تهیه شده از آب‌لیموی تازه که با شکر خیلی کمی آماده شده باشند، گزینه‌های خوبی هستند.

4- بعد از افطار و شام حتماً حدود 20 تا 30 دقیقه پیاده روی داشته باشید؛ این میزان فعالیت بدنی به کنترل سوخت و ساز بدن و همچنین حفظ نشاط و سلامتی‌تان کمک خواهد کرد.

التماس دعا

مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

موقع افطار پُرخوری نکنید

8 توصیه سحری + 8 توصیه افطاری

موقع سحری و افطار چه بخوریم؟

مژده به چاق‌ها در ماه رمضان

تأثیر روزه بر کاهش و افزایش وزن

بخور نخورهای ماه رمضان

سحری مثل ناهار سبک باشد

در تابستان حتماً سحری بخورید

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.