تبیان، دستیار زندگی
برای این که در باشگاه کم نیاورید و شاداب و قبراق باشید، باید رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، پروتئین و گلوسیدهای پیچیده داشته باشید. قبل و بعد از ورزش، بدن شما به این مواد غذایی انرژی‌زا نیاز دارد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر اهل ورزش هستید این‌ها را بیشتر بخورید


برای این که در باشگاه کم نیاورید و شاداب و قبراق باشید، باید رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، مواد معدنی، پروتئین و گلوسیدهای پیچیده داشته باشید. قبل و بعد از ورزش، بدن شما به این مواد غذایی انرژی‌زا نیاز دارد.

اگر اهل ورزش هستید و به دنبال مواد غذایی مغذی و انرژی‌ها می‌گردید این مطلب را تا آخر بخوانید. اگر هر روز و یا چند روز در هفته ورزش می‌کنید بدنتان نیاز به تغذیه‌ی مناسبی پیدا می‌کند. اگر به تغذیه‌تان اهمیت ندهید انرژی‌تان کم شده و هر جلسه احساس خستگی و کوفتگی زیادی خواهید کرد. در این صورت امکان دارد که ورزش برایتان سخت شود و از خیر آن بگذرید. اما یک تغذیه‌ی متناسب به شما کمک می‌کند با کمبود انرژی مقابله کرده و راندمان و توانایی بدنتان را بالا ببرید. با ما همراه باشید تا بیشتر با این مواد غذایی آشنا شوید.

تخم مرغ

تخم مرغ

تخم مرغ حاوی 50 درصد پروتئین است. پروتئین‌ها دارای هشت اسید آمینه‌ی ضروری هستند که برای رشد و احیای عضلات و استخوان‌ها ضروری است. علاوه بر این تخم‌مرغ منبع کلسیم، آهن، فسفر، روی و ویتامین‌های A، D، E و B است.

تخم مرغ قبل یا بعد از ورزش: متخصصان توصیه می‌کنند بیست دقیقه تا نیم ساعت قبل از ورزش تخم مرغ بخورید. برای ورزشکاران حرفه‌ای که ساعت‌ها تمرین و ورزش می‌کنند تخم مرغ آب پز می‌تواند یک میان وعده‌ی مناسب بین جلسات تمرین باشد.

البته برخی از ورزش کاران بعد از ورزش و برای کسب انرژی تخم مرغ می‌خورند. متخصصان توصیه می‌کنند تخم مرغ‌های خانگی مصرف کنید. یعنی تخم مرغِ مرغ‌هایی که در هوای آزاد و به روش طبیعی پرورش می‌یابند. در این صورت خیالتان از بابت برخی هورمون‌ها و آنتی باکتری‌ها راحت می‌شود.

ارزن

ارزن غله‌ای دارای دانه‌های کروی شکل است. ارزن می‌تواند به رنگ‌های زرد، سفید یا قهوه‌ای باشد. این غله‌ی مفید سرشار از اسیدهای آمینه‌ی ضروری و به خصوص پروتئین است. ارزن تمیزکننده خون است، فشارخون را پایین می‌آورد، حرارت بدن را تنظیم می‌کند و ضد بلغم و ضدافسردگی است. این غله‌ی مفید سرشار از منیزیم، کلسیم و فسفر است و تمام این مواد مغذی به تولید انرژی کمک می‌کنند.

موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پتاسیم و سدیم موجود در موز عامل تحرک عضلات است. از طرف دیگر موز رطوبت بدن را تأمین و احیای انرژی عضلات را تضمین می‌کند

تهیه‌ی ارزن کار سختی نیست. به یک پیمانه ارزن، دو پیمانه آب اضافه کرده، در ظرف بگذارید و اجازه بدهید بجوشد. شعله را کم کنید و بگذارید به مدت 20 دقیقه بجوشد و آب آن کشیده شود. ارزن آماده است اگر دنبال غذاهای خوش طعم می‌گردید سری به لینک‌های آشپزی بزنید و طرز تهیه‌ی غذاهایی با ارزن را یاد بگیرید.

ارزن قبل یا بعد از ورزش: ارزن سرشار از پروتئین است و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که ارزن به عنوان یک غذای کامل سه ساعت قبل یا بعد از ورزش مصرف شود. ارزن باعث می‌شود انرژی بگیرید و همچنین از خستگی و کوفتکی روزِ بعد از ورزش جلوگیری می‌کند. می‌توانید به پیاله‌ی حاوی ارزن خود چند بادام یا فندق پودر شده یا چند تکه پرتقال و کمی عسل اضافه کنید.

موز

موز

موز سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. پتاسیم و سدیم موجود در موز عامل تحرک عضلات است. از طرف دیگر موز رطوبت بدن را تأمین و احیای انرژی عضلات را تضمین می‌کند.

موز قبل یا بعد از ورزش: از آنجایی که موز زود هضم است منبع خوب تولید انرژی محسوب می‌شود و می‌توانید 30 تا 40 دقیقه قبل از ورزش موز میل کنید.

البته توجه داشته باشید در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی نباید زیاده‌روی کرد حتی اگر برای سلامتی مفید باشد. برخی افراد به موز حساسیت دارند. متخصصان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از هر مشکل احتمالی در روز بیشتر از سه موز نخورید.

ماهی آزاد

ماهی باعث رشد عضلات می‌شود. ماهی سرشار از پروتئین است و به راحتی جذب بدن می‌شود. علاوه بر این، امگا 3 های موجود در آن باعث کاهش التهاب مفاصل می‌شود.

ماهی قبل یا بعد از ورزش: مصرف پروتئین قبل از ورزش باعث کاهش خستگی عضلات می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند 3 ساعت بعد از ورزش یک وعده‌ی اصلی ماهی بخورید.

لوبیا

لوبیا سرشار از پروتئین و فیبر است و برای گیاه‌خواران و افرادی که نگران اضافه هستند ماده‌ی غذایی ایده‌آلی محسوب می‌شود. این حبوبات منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین انرژی‌زای B و ویتامین‌های A، C و ویتامین E هستند. این مواد غذایی همچنین سرشار از کلسیم، پتاسیم، فسفر و اسید فولیک بوده و گلوسید و چربی کمی دارند.

ماهی باعث رشد عضلات می‌شود. ماهی سرشار از پروتئین است و به راحتی

جذب بدن می‌شود. علاوه بر این، امگا 3 های موجود در آن باعث کاهش التهاب

مفاصل می‌شود

لوبیا قبل یا بعد از ورزش: دو تا سه ساعت قبل از ورزش لوبیا بخورید. متخصصان توصیه می‌کنند که لوبیا را به طور منظم مصرف کنید. البته برخی افراد در هضم این مواد غذایی دچار مشکل هستند. توصیه می‌کنیم قبل از پخت، لوبیاها را به مدت هشت تا ده ساعت خیس کنید. این کار باعث می‌شود هضم آن آسان‌تر شده و مواد مغذی آن جذب شود.

هویج

هویج

یک فنجان هویج کافی است که 60 درصد نیاز روزانه‌تان به ویتامین A را تأمین کنید. هویج همچنین حاوی ویتامین C و سلنیوم است که رادیکال‌های آزاد تولید شده در حین ورزش را از بین می‌برد.

هویج قبل یا بعد از ورزش: هویج یک ماده‌ی غذایی عالی برای مصرف قبل و بعد از جلسات ورزش است.

مطالعات نشان می‌دهد که آب هویج حاوی مواد مغذی بیشتری است و هضم آن آسان‌تر است. توصیه می‌کنیم اگر وقتش را دارید و همچنین آب میوه گیری دم دستتان است بیشتر آب هویج مصرف کنید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

بعد از تمرینات ورزشی چه بخوریم؟

ورزشکاران باید چقدر آب و مایعات بنوشند؟

تغذیه قبل و پس از ورزش

بلافاصله قبل و بعد از ورزش، غذا نخورید

تغذیه مناسب ورزشی چیست؟

قبل از شنا نباید غذا خورد!

تغذیه قبل از ورزش

بلافاصله قبل از تمرین ورزشی، کربوهیدرات بخوریم یا نه؟

غذای قبل از تمرین ورزشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.