تبیان، دستیار زندگی
یك تغذیه درست ورزشی را تغذیه‌ای می‌ دانند كه باعث تأمین انرژی مورد نیاز بدن در حین انجام فعالیت بدنی شود. هنگامی كه در نظر دارید، تمرین‌های ورزشی ‌تان را بعد از ظهر انجام دهید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه قبل از ورزش

تغذیه ورزشکاران

یك تغذیه درست ورزشی را تغذیه‌ای می‌ دانند كه باعث تأمین انرژی مورد نیاز بدن در حین انجام فعالیت بدنی شود.

هنگامی كه در نظر دارید، تمرین‌های ورزشی ‌تان را بعد از ظهر انجام دهید، ‌باید صبحانه و ناهار را به طور كامل نخورید و غذای بعد از انجام تمرین را به میزان مختصر و سبك ‌تری میل نمایید. برای مثال مقدار مختصری سیب ‌زمینی بخارپز به همراه صبحانه ‌ای شامل تخم‌ مرغ، پنیر، چند برش نان، مختصری كره و ... می‌ تواند انرژی لازم برای یك روز شما را تأمین كند.

توصیه می ‌شود غذایی را انتخاب كنید كه به كندی انرژی آزاد نماید (مانند خوراكی‌های سبوس‌دار، شیر كم چربی و آب پرتقال).

چنانچه در ساعات وسط روز یعنی ظهر تمرین می ‌كنید، حتماً ‌باید یك غذای مقوی بعد از انجام تمرین میل نمایید. توصیه می‌ شود جیره غذایی را به دفعات و به مقدار كم مصرف كنید.

كارشناسان غذایی می‌ گویند مقوی‌ ترین جیره غذایی برای تأمین و تكمیل سوخت عضلانی، خوردن كربوهیدرات‌ها یعنی مواد قندی یك ساعت قبل از شروع تمرین‌های ورزشی سخت و شدید می ‌باشد.

در پاره‌ای از مواقع ممكن است درحین ورز‌ش‌ كردن، احساسی شبیه به بی‌ حالی به شما دست دهد، در این صورت بهتر است قبل از ورزش از آن دسته از مواد غذایی استفاده نمایید كه نیرو و انرژی فوری را برای شما تأمین نمایند؛ مانند: نان، انواع شیرینی‌ها، شكلات‌، كلوچه‌ها، موز، عسل، قهوه و ... .

تا زمانی كه جیره غذایی درست و سالم را مطابق نیاز بدنتان مصرف می‌ كنید، مطمئن باشید كه به وزن بدن شما حتی یك گرم هم افزوده نخواهد شد. تا زمانی كه بدنتان می ‌تواند همه مواد غذایی نظیر میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و... را به‌ طور كامل جذب و هضم نماید، نیازی به مواد غذایی مكمل نظیر ویتامین‌های اضافی یا داروهای نیروزا ندارید.

هنگامی كه جیره غذایی شما در مقایسه با میزان فعالیت‌های بدنی شما نسبتاً كم باشد، آنگاه می‌ توانید با صلاح دید و مشورت متخصص تغذیه از قرص‌های ویتامین و سایر تجویزها استفاده نمایید.

چنانچه قرص‌های ویتامین بیش از اندازه مصرف شوند، ممكن است مانع جذب سایر ویتامین‌ها در بدن شوند. در ضمن، بعضی ویتامین‌ها و مواد معدنی به آسانی توسط آب، نور، حرارت یا هوا از بین می ‌روند، پس بهتر است تا می ‌توانید از غذاهای تازه استفاده كنید.

نسیم تقوی

*مطالب مرتبط:

غذای قبل از تمرین ورزشی

تغذیه ورزشکاران قبل از مسابقه و در تمرینات

مصرف کافی کربوهیدرات ها، خستگی ورزش را کاهش می دهد

نقش ویتامین های آنتی اکسیدانی در ورزش

نیاز به آب و املاح در ورزشكاران

مصرف توأم كربوهیدرات و پروتئین استقامت ورزشكار را بیشتر افزایش می دهد

ارزش كربوهیدرات ها در تغذیه ورزشكاران

نقش پروتئین ها در رژیم غذایی ورزشكاران

 تغذیه ورزشكاران و تأمین انرژی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.