تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی بر تغییر بیان ژن ها اثرگذار هستند و بیشترین اثرات اپی ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه سالم مادر، موثر در ژنتیک فرزندان

ژنتیک

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص تاثیر تغذیه بر ژنتیک به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تحقیقات نشان داده است که مواد غذایی بر تغییر بیان ژن ها اثرگذار هستند و بیشترین اثرات اپی ژنتیکی رژیم غذایی در دوران جنینی و شیرخوارگی رخ می دهد.

دکتر فریبا کوهدانی اظهار کرد: تغذیه و ژنتیک از سه جنبه مورد بررسی قرار می گیرند، اولین اثر تغذیه بر ساختار ژنتیکی انسان روی متابولیسم است، دوم این که تغذیه بر ساختار ژنتیکی اثرگذار خواهد بود و سوم این که نوع مواد غذایی مصرفی، بیان ژن ها را تغییر می دهد.

کوهدانی با بیان این که اساسا عوامل محیطی بر بیان ژن ها تاثیرگذار هستند، اضافه کرد: غذا یکی از مهمترین عوامل محیطی موثر در این زمینه است و در واقع بیشترین میزان ارتباط را با تغییر اپی ژنتیک نشان داده است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان این که بیشترین اثر مواد غذایی بر فرزندان در دوران جنینی و شیرخوارگی اتفاق می افتد، گفت: نوع تغذیه مادر در دوران بارداری و شیردهی نوزاد، تغییر اپی ژنتیک و بیان ژن ها را چندین برابر می کند.

کوهدانی اظهار کرد: رژیم غذایی که فاقد مواد پروتئینی کافی باشد یا انرژی مورد نیاز مادر باردار را تامین نکند، می تواند با تغییر بیان ژن ها ارتباط مستقیم داشته باشند.

وی افزود: مطالعات نشان داده است که کمبود دریافت ویتامین اسید فولیک (از ویتامین های گروه های ب) در بیان ژن ها تغییرات ایجاد کرده و این تغییرات یاعث یکسری از بیماری ها و مشکلات در نوزاد می شود و به ویژه مجموعه ای از بیماری ها نیز در دهه های چهارم و پنجم عمر بروز پیدا می کند، به طوری که خطر ابتلا به بیماری های چاقی و اضافه وزن، دیابت، پرفشاری خون و اختلالات چربی خون در میانسالی بیشتر خواهد شد.

کوهدانی با تاکید بر اهمیت دریافت به اندازه مواد غذایی پروئینی در دوران جنینی توصیه کرد: لازم است مادران باردار با مصرف حساب شده مواد غذایی سرشار از پروتئین (گوشت، تخم مرغ، لبنیات و حبوبات ) به ژنتیک جنین کمک کنند. مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین توسط مادران در دوران بارداری و شیردهی فرزندان می تواند زندگی سالم تری را برای آنها در دوران سالمندی داشته باشد.



www.irna.ir

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.