تبیان، دستیار زندگی
آهن یک ماده ی معدنی لازم برای بدن است که در دوره ی بارداری نیز نیاز به آن بیشتر می شود. زمانی که نیاز بدن در طول هفته ها به آن بیشتر می شود بدن متأسفانه نمی تواند آن را تولید کند اما قادر به ذخیره سازی آن می باشد. با ما همراه باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

٩ روش تأمین آهن در بارداری


آهن یک ماده‌ی معدنی لازم برای بدن است که در دوره‌ی بارداری نیز نیاز به آن بیشتر می‌شود. زمانی که نیاز بدن در طول هفته‌ها به آن بیشتر می‌شود بدن متأسفانه نمی‌تواند آن را تولید کند اما قادر به ذخیره‌سازی آن می‌باشد. با ما همراه باشید.


بارداری

هر وقت صحبت از «آهن» به میان می‌آید همه به یاد اسفناج می‌افتند. اما واقعیت این است که آهن بدن با مصرف گوشت قرمز به‌ خوبی تأمین می‌شود. در نتیجه لازم که مصرف گوشت قرمز (گوشت گاو، گوساله)، گوشت پرندگان، ماهی و غذاهای دریایی را در الویت قرار دهید. سبزیجات، حبوبات و غلات نیز حاوی آهن هستند اما میزان آن کمتر از گوشت است. علاوه بر این آهن منابع غیرحیوانی کمتر جذب می‌شوند. آهن یک ماده‌ی معدنی لازم برای بدن است که در دوره‌ی بارداری نیز نیاز به آن بیشتر می‌شود.

زمانی که نیاز بدن در طول هفته‌ها به این ماده‌ی معدنی بیشتر می‌شود بدن متأسفانه نمی‌تواند آن را تولید کند اما قادر به ذخیره‌سازی آن می‌باشد. در این مطلب چند توصیه‌ی ساده برای جذب و افزایش ذخیره‌ی آهن در خانم‌ها را عنوان می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.


در هر وعده‌ی غذایی، سبزیجات یا یک عدد میوه‌ی سرشار از ویتامین C مصرف کنید
ویتامین C برای جذب هر چه بیشتر آهن لازم و ضروری است. بنابراین لازم است که عادت کنید در هر وعده‌ی غذایی به همراه غذایتان سبزیجات یا یک عدد میوه‌ی سرشار از ویتامین C میل کنید. توصیه می‌کنیم سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای‌ قرمز و سبز، بروکلی و چغندر را در الویت قرار دهید. در خصوص میوه‌ها نیز می‌توانید به کیوی، پرتقال، آناناس، گریپ‌فروت، پاپایا، انبه، توت‌فرنگی و غیره اعتماد داشته باشید. می‌توانید از آب طبیعی این میوه‌ها نیز استفاده کنید.

آلو خشک یکی از منابع آهن و ویتامین C است. در نتیجه به افزایش میزان آهن بدنتان کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید آب آن را به آب‌میوه‌ها اضافه کنید

همیشه دم دستتان میوه‌های خشک، مغزها و دانه‌های مفید داشته باشید
برای خودتان تنقلات سالم سرشار از آهن تهیه کرده و داخل یک ظرف دربسته بگذارید. این ظرف را همیشه دم دستتان داشته باشید. میوه‌های خشک، مغزها (آجیل) و دانه‌ها جزو انتخاب‌های فوق‌العاده هستند. میوه‌های خشکی مانند کشمش و زردآلوی خشک سرشار از آهن بوده و انرژی زیادی به شما می‌دهند. این میان‌وعده‌های سالم منبع انرژی و فیبرهای غذایی هستند.

ملاس

بخشی از شکر مصرفی را با ملاس سبز (شیره‌ی قند سیاه و غلیظ) جایگزین کنید
همیشه گفته می‌شود که ملاس سیاه که به شکر مازندران نیز معروف است منبع خوب آهن محسوب می‌شود. اما یک قاشق غذا از آن صرفاً 0.9 میلی‌گرم آهن دارد که در یک برش نان نیز این میزان آهن موجود است. واقعیت این است که ملاس (شیره‌ی قند) حاوی قند و کربوهیدرات‌هاست و بنابراین کالری نیز دارد. در این بین ملاس سبز که به «بلک سترپ» نیز معروف است همان طعم را داشته اما حاوی 3 برابر آهن بیشتری است. این شیره‌ی سیاه قند را می‌توانید از عطاری‌ها تهیه کرده و جایگزین نیمی از قند مصرفی روزانه‌تان بکنید تا علاوه بر جذب آهن بیشتر، کالری کمتری دریافت کنید.


آلو خشک را دریابید
آلو خشک یکی از منابع آهن و ویتامین C است. در نتیجه به افزایش میزان آهن بدنتان کمک زیادی می‌کند. همچنین می‌توانید آب آن را به آب‌میوه‌ها اضافه کنید.

چای باعث کاهش درصد آهن جذب شده می‌شود. بهتر است به جای مصرف چای از دم‌نوش‌های مفید استفاده کنید. دم‌نوش بوته‌ی تمشک یکی از دم‌نوش‌های خوب برای خانم‌های باردار است

داخل سالادهایتان جوانه‌ی گندم بریزید
جوانه‌ی گندم نیز منبع فوق‌العاده‌ی آهن برای خانم‌ها محسوب می‌شود. می‌توانید این جوانه‌های مغذی را به سالادها و ماست اضافه کرده و میل کنید.


کنار گوشت و مرغ جعفری فراوان بگذارید
اگرچه نمی‌توان جعفری را منبع فوق‌العاده‌ی آهن برای خانم‌های باردار دانست اما نباید از آن غافل شد. در نتیجه بهتر است عادت کنید در کنار تمام غذاها بخصوص گوشت و مرغ و سبزیجات دیگر حتماً جعفری قرار دهید. این سبزی علاوه بر زیباسازی غذا به افزایش ارزش آن نیز کمک زیادی می‌کند.

چای

از نوشیدن چای زیاد بپرهیزید
چای باعث کاهش درصد آهن جذب شده می‌شود. بهتر است به جای مصرف چای از دم‌نوش‌های مفید استفاده کنید. دم‌نوش بوته‌ی تمشک یکی از دم‌نوش‌های خوب برای خانم‌های باردار است. این دم‌نوش از بروز سقط‌ جنین پیشگیری کرده و به کاهش و تسکین انقباض‌های عضلانی کمک می‌کند. دم‌نوش بوته‌ی تمشک تقویت‌کننده‌ی خوب رحم است و می‌توانید آن را از سه ماهه‌ی اول بارداری استفاده کنید.


تخم شربتی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید
تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ی امگا 3 و سرشار از فیبر است. یک قاشق غذاخوری از این دانه‌های ریز به اندازه‌ی 2 برش نان گندم کامل یعنی حدود 4 گرم فیبر وارد بدنتان خواهد کرد. تخم شربتی همچنین حاوی میزان زیادی کلسیم، آهن و ویتامین C می‌باشد. می‌توانید از تخم شربتی آسیاب شده در دسرها، اسموتی‌ها و همچنین ماست استفاده کنید.


مکمل مصرف کنید
در دوره‌ی بارداری نیاز به آهن بالا می‌رود. بنابراین در صورت لزوم، پزشک، مصرف مکمل آهن را از پایان سه ماهه‌ی دوم یا سوم تجویز می‌کند. در حالت کلی لازم هست که یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از مکمل‌های آهن چای مصرف نشود. بهتر است از پزشکتان طریقه‌ی مصرف درست مکمل آهن را سوال کنید و بر حسب دستور پزشک آن‌ها را مصرف کنید.

فاطمه مهدی پور
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

مطالب مرتبط:
مکمل آهن و روی در بارداری
آهن و بارداری
رژیم گیاهخواری در دوران بارداری
دخترها: رژیمی از آهن داشته باشید
مادران آینده، ویتامین B9 را دریابید
این‌ها را بخورید تا آهن بیشتری جذب کنید
فواید مصرف ویتامین‌ها در بارداری
8 توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری
5 ویتامین و ماده‌ی معدنی ضروری برای خانم‌های باردار
تهدیدهای غذایی برای جنین
همه چیز در مورد تغذیه‌ی مناسب در زمان بارداری
بارداری با طعم میوه و سبزیجات

فیلم های مرتبط:

مصرف مكمل ها

اهمیت فقر آهن

صوت های مرتبط:

نشانه‌های فقر آهن در بدن!

مضرات قرص آهن و ویتامین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.