تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از سالمندان برخلاف دوران جوانی كه عادت داشتند روزی سه وعده غذای اصلی مصرف كنند، تمام وعده‌های غذایی‌شان را میان وعده تشكیل می دهد و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهمیت میان ‌وعده‌ در سالمندی

بسیاری از سالمندان برخلاف دوران جوانی كه عادت داشتند روزی سه وعده غذای اصلی مصرف كنند، تمام وعده‌های غذایی‌شان را میان وعده تشكیل می دهد و فقط یك بار در روز وعده غذایی اصلی را مصرف می ‌كنند. محققان می ‌گویند مصرف میان ‌وعده برای سالمندان خوب است و كالری دریافتی سالمندان را به مقدار كافی به آنان می ‌رساند.

مردی سالمند د رحال خوردن سیب

بررسی حدود 2000 سالمند 65 ساله و مسن‌تر نشان می‌ دهد افرادی كه به مقدار كافی میان ‌وعده مصرف می ‌كنند و در عین حال در معرض كاهش وزن و تغذیه نامناسب و ناكافی قرار دارند، كالری كافی را به بدن ‌شان می ‌رسانند. میان ‌وعده حاوی پروتئین، كربوهیدرات و چربی بیشتر است.

پژوهشگران بر این باورند كه عوامل متعددی مانند مشكلات بهداشتی، مصرف دارو و تغییرات حس چشایی ممكن است به كاهش اشتها و كاهش وزن منجر شود. مردان 70 ساله در مقایسه با مردان 25 ساله، روزانه 1000 تا 1200 كالری كمتر دریافت می‌ كنند كه این میزان در زنان 600 تا 800 كالری است.

در هنگام طبابت، پزشك شما نمی ‌داند كه آیا به بیمارشان كه اشتهای كمی دارد و ممكن است، مشكل سلامتی مانند بیماری قلبی -عروقی و... داشته باشد، توصیه كند كه پس از ناهار یك غذای مختصر نیز مصرف كند یا خیر، چون ممكن است گرسنه نشود و شام نخورد.

پاسخ این است كه هیچ اشكالی ندارد.

پزشك باید با اطمینان به بیمارش توصیه كند كه در میان روز و عصر، میان ‌وعده مصرف كند، چون یك رفتار تغذیه‌ای درست است. البته محققان بر این باورند كه مصرف میان ‌وعده‌های بی ‌ارزش و توخالی مانند چیپس، كیك و كلوچه، نباید زیاد توصیه شود، بلكه میان ‌وعده باید از نظر سلامتی با ارزش و مفید باشد.

بسیاری از سالمندان كه در مراكز مراقبتی مخصوص نگهداری می‌ شوند، نان و كلوچه كنار ناهار خود را برای میان ‌وعده یا عصرانه نگه می ‌دارند و برخی از آنان به همین علت، حجم زیادی از كالری به بدن‌شان می‌ رسد، در حالی كه در بسیاری از موارد هم، همین سالمندان هنگامی كه در منزل خود تنها هستند، غذای مختصری درست می ‌كنند و آن را پای تماشای تلویزیون مصرف می ‌كنند كه رفتار درست تغذیه‌ای نیست و به همین علت باید به میان‌ وعده‌ها نیز اهمیت داد تا اگر سالمندی یك وعده غذای اصلی را نخورد، كالری دریافتی روزانه‌اش كم نشود.

رویا دیبا

*مطالب مرتبط:

تغذیه سالمندان ( قسمت اول ) ، (  قسمت دوم )

یبوست بعد از 65 سالگی

ویژه نامه روز جهانی سالمند

چرا پیر می‌شویم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.