تبیان، دستیار زندگی
اگر به درستی نمی دانید با چه غذاهای کمکی و جامدی شروع کنید نظر متخصص کودکان را جویا شوید. در این مطلب ما 7 ماده ی غذایی جامد و سالم را معرفی می کنیم که برای نو دندان ها مناسب و مفید هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 ماده غذایی جامد برای کودکان نو دندان

اگر به درستی نمی دانید با چه غذاهای کمکی و جامدی شروع کنید نظر متخصص کودکان را جویا شوید. در این مطلب ما 7 ماده ی غذایی جامد و سالم را معرفی می کنیم که برای نو دندان ها مناسب و مفید هستند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تغذیه کودک

سازمان بهداشت جهانی توصیه می کند که نوزادان تا شش ماهگی باید با شیر مادر تغذیه شوند. بعد از این سن لازم است که نوزادان در کنار شیر مادر غذاهای کمکی و جامد نیز مصرف کنند. در خصوص وارد کردن غذای جامد در تغذیه ی کودکان دو دیدگاه وجود دارد. اول اینکه اجازه دهیم خود کودک انتخاب کند؛ یعنی هر ماده ی غذایی جامد موجود در بشقاب را که دوست داشته باشد بخورد. دو اینکه مواد غذایی را به صورت پوره به کودکان بدهیم. در هر حال کودکان نیاز به تغذیه ی مناسب و سالم دارند. اگر به درستی نمی دانید با چه غذاهای کمکی و جامدی شروع کنید نظر متخصص کودکان را جویا شوید. در این مطلب ما 7 ماده ی غذایی جامد و سالم را معرفی می کنیم که برای نو دندان ها مناسب و مفید هستند. لطفاً با ما همراه باشید.

بچه هویج

منظورمان همان هویج های کوچک و ترد است. هویج حاوی میزان زیادی ویتامین از جمله ویتامین های C ،B6 ،A و آهن است. این سبزی نارنجی پوش به دلیل دارا بودن ویتامین A شهرت زیادی در تقویت چشم ها دارد. بچه ها با هویج های کوچک که به اندازه ی کافی پخته شده باشد بازی می کنند و آن ها را به دهان می برند. در واقع خوردن بچه هویج های پخته شده برای کودکان بسیار راحت است. نیازی نیست هویج را پوره کنید. می توانید آن ها را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید تا کودک هویج درسته را به دهان نبرد. چون امکان دارد در راه گلویش گیر کند.

بچه ها نان خالی را دوست دارند. نان تست برای کودکانی که دندان درآورده و حتی هنوز دندانی ندارند مناسب است. چون نرم است و به راحتی جویده می شود

موز

موز یک ماده ی غذایی کامل است. این میوه ی همیشه خندان حاوی پتاسیم، ویتامین C،B6 و انواع مواد مغذی دیگر است. به عقیده ی محققان مایوکلینیک موز منبع فوق العاده ی پروبیوتیک ها محسوب می شود که برای دستگاه گوارش مفید هستند. این میوه برای کودکان نو دندان عالی است. کافی است پوست آن را کنده و آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و در اختیار کودک قرار دهید.

بروکلی

هر چه کودکان بزرگتر شوند نوعی بیزاری از بروکلی پیدا می کنند. بنابراین بهتر است از همان سنین پایین به آن ها بروکلی دهید تا به آن عادت کنند. احتمالاً ظاهر بروکلی چندان دلچسب و اشتها برانگیز نخواهد بود اما میزان بالای ویتامین C و فیبرهای موجود در این ماده ی غذایی باعث می شود که نتوان از آن چشم پوشی کرد. البته به نظر برخی متخصصان دادن بروکلی به کودکان 6 ماهه کمی زود است. به عقیده ی این متخصصان 8 تا 10 ماهگی بهترین زمان برای دادن بروکلی به کودکان است چون در این سن گاز زیادی تولید نمی کند. والدین می توانند برای کاهش گاز تولید شده، ساقه ی بروکلی را جدا کنند.

غلات

ما توصیه نمی کنیم که غلات سرشار از قند به کودکان نودندان بدهید اما غلات سرشار از فیبر و مواد مغذی که در عین حال کم قند هستند توصیه می شود. برنج انتخاب مناسبی است و می توان از آن شیربرنج تهیه کرد. محققان مایوکلینیک معتقدند بعد از مدتی می توانید غلات را با شیر کم و میوه ی پوره شده ی بیشتر به کودکان بدهید. غذایی که آماده کرده اید را جلوی کودک بگذارید و قاشق را به دستش بدهید تا بخورد. بهتر است در انتخاب میوه ها یا سبزیجات دقت کنید تا از بروز آلرژی های احتمالی پیشگیری شود.

تغذیه کودک

پاستاها

تا حالا تصویر کودکی که ماکارونی را به دهان می برد و صورتش آغشته به سس آن شده است را دیده اید؟ زمانی که یک بشقاب اسپاگتی مقابل کودکتان بگذارید چنین صحنه ای را خواهید دید. خوشبختانه پاستاها غذای سالم و مغذی برای کودکان محسوب می شوند. مزیت دیگر پاستاها این است که کودکان به راحتی آن ها را با دست به دهان می برند و می خورند. به عقیده ی متخصصان با دست غذا خوردن برای کودکان مفید است چون باعث می شود کودک آزادانه هر آنچه دوست دارد را از بشقاب برداشته و بخورد. توصیه می کنیم پاستایی که برای کودک تهیه می کنید را به قطعات کوچک تر تقسیم کنید تا راحت تر بتواند آن ها را به دهان برده و بخورد.

به عقیده ی محققان مایوکلینیک موز منبع فوق العاده ی پروبیوتیک ها محسوب می شود که برای دستگاه گوارش مفید هستند. این میوه برای کودکان نو دندان عالی است

نان تست

بچه ها نان خالی را دوست دارند. نان تست برای کودکانی که دندان درآورده و حتی هنوز دندانی ندارند مناسب است. چون نرم است و به راحتی جویده می شود. به عقیده ی محققان دانشگاه میشیگان بهتر است به جای نان درسته آن را به قطعات کوچک تر تقسیم کرده و در اختیار کودک قرار دهید. این متخصصان بر این عقیده هستند که از دادن نان های تهیه شده از آرد سفید خودداری کنید؛ چون جزو نان های بسیار مغذی نیستند و امکان دارد در دهان بچه خمیر شده و به سختی قورت داده شوند.

هندوانه

هندوانه سرشار از آب است و حدود 90 درصد آن را آب تشکیل می کند. اما در عین حال این میوه ی خوشرنگ و خوشمزه حاوی میزان قابل توجهی ویتامین ها و مواد مغذی است. هندوانه سرشار از ویتامین های A ،D ،C و B6 و همچنین آهن و منیزیم است. این میوه ی آبدار یک میان وعده ی ایده آل برای کودکان محسوب می شود. بافت نرم آن به راحتی در دهان کودک جویده می شود و مواد مغذی خوبی به بدن وی می رساند. با وجود اینکه برخی متخصصان بر این عقیده هستند که میوه های آبداری مانند هندوانه و طالبی باعث ایجاد قرمزی و التهاب روی پوست کودکان کم سن می شود اما با این حال کسی منکر خواص فوق العاده ی این میوه ها نیست و مصرف آن بعد از 6 و 8 ماهگی بلامانع است. فراموش نکنید که باید تخمه هندوانه را به خوبی از میوه جدا کنید تا مشکلی ایجاد نکند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.