تبیان، دستیار زندگی
فست فودها نظیر پیتزا، ساندویچ های سرد و گرم، سوسیس، کالباس و ... از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

5 آسیب فست‌فودخوری در کودکان


فست‌فودها نظیر پیتزا، ساندویچ‌های سرد و گرم، سوسیس، کالباس و ... از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار دارند.

فست فود

١- مصرف مکرر فست‌فود در کودکی، افزایش بیماری در بزرگسالی
یوسف نقیایی، کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان یزد گفت: مصرف مکرر فست‌فودها می‌تواند زمینه را برای بیماری‌های قلبی و عروقی فراهم کرده و کودکان را نیز با عادات غذایی ناسالم هر چه بیشتر به سمت مصرف این‌گونه غذاها سوق دهد.
نقیایی اظهار داشت: فست‌فودها نظیر پیتزا، ساندویچ‌های سرد و گرم، سوسیس، کالباس و ... از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالاتر از حد استاندارد قرار دارند و ازآنجایی‌که این غذاها عمدتاً به شکل سرخ‌کردنی و با مصرف روغن زیاد تهیه می‌شوند، علاوه بر کالری زیاد می‌توانند به علت مصرف روغن‌های نامناسب با اسیدهای چرب اشباع و ترانس بالا، زمینه بروز بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز در فرد ایجاد کرده و سلامت فرد را به خطر بیندازند. استفاده از این غذاها در کودکان، عادات ناسالم غذایی را به دنبال دارد و به دلیل استفاده زیاد از طعم‌دهنده‌ها و یا مواد قندی و نمک‌های طعام، ذائقه کودکان را تغییر داده و آن‌ها را به سمت مصرف هرچه بیشتر فست‌فودها سوق می‌دهد.

نقیایی تصریح کرد: وجود مشکلات بهداشتی در تهیه مواد اولیه فست‌فودها از بحث‌های دیگری است که می‌تواند سبب بیماری در افراد شود و این مشکلات بهداشتی خصوصاً در ایام گرم‌تر سال با شیوع بیشتری موجب بروز بیماری‌های گوارشی در فرد مصرف‌کننده می‌شود.

وی گفت: نکته کلی در مصرف این قبیل غذاها، علاوه بر اطمینان از مواد اولیه بهداشتی و سالم، رعایت تعداد دفعات مصرف فست‌فودهاست؛ چراکه استفاده مکرر آن‌ها منجر به چاقی، اضافه‌وزن و مشکلات ناشی از آن همچون فشارخون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و ... می‌شود.


٢- فست‌فودها به کبد کودکان آسیب می‌رسانند
علی‌اکبر کمالی، کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تأکید بر عدم مصرف فست‌فودها در کودکان بیان داشت: فست‌فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده‌روی در مصرف آن‌ها به کبد آسیب می‌رساند.
علی‌اکبر کمالی اظهار داشت: غذاهای فرآوری شده از دسته غذاهایی هستند که به هیچ عنوان نباید کودکان مصرف کنند؛ اغلب غذاهای فرآوری شده که از سوپرمارکت‌ها خریداری می‌کنید، حاوی نمک، چربی و شکر زیاد بوده و جزء غذاهای ضعیف هستند. این نوع غذاها، طعم طبیعی ندارند و حتی گاهی اوقات حاوی ترکیباتی هستند که روی برچسبشان عنوان نمی‌شود.

فست‌فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند و از طرف دیگر؛ زیاده‌روی در مصرف آن‌ها به کبد آسیب می‌رساند

وی گفت: طی سال‌های اخیر تعداد رستوران‌های فست‌فود در سطح دنیا چند برابر شده و به همین ترتیب تعداد کودکانی که فست‌فود می‌خورند نیز بسیار افزایش یافته است. فست‌فودها از نظر مواد مغذی بسیار ضعیف هستند و فقط کالری بالایی دارند. در ضمن زیاده‌روی در مصرف آن‌ها به کبد آسیب می‌رساند.
این کارشناس صنایع غذایی در ادامه خاطرنشان کرد: کافئین نوعی محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی‌های کولا است که سبب تحرک بیش از اندازه کودکان می‌شود و مصرف آن‌ها باید برای کودکان محدود شود، بنابراین می‌توان نوشیدنی‌هایی سالم‌تر مثل آب، شیر و دوغ را جایگزین کرد.

٣- فست‌فود باعث کاهش عملکرد مغز کودکان می‌شود

محققان دانشگاه ایلینویز در پژوهش جدید خود نشان داده‌اند که مصرف غذاهای چرب و فست‌فود می‌تواند سرعت عملکرد مغزی کودکان را کاهش دهد.
به گفته محققان، کودکانی که رژیم دارای چربی‌های اشباع‌شده و کلسترول زیاد دارند، از زمان عکس‌العمل کندتر و حافظه کارآمد ضعیف‌تر برخوردارند.
آن‌ها در این پژوهش به ارائه یک بازی الگویی به 150 کودک بین 7 تا 10 سال پرداختند که برای آزمایش انعطاف شناختی آن‌ها طراحی شده بود. این قابلیت به انسان در تغییر تمرکز و انتخاب اطلاعات متناسب با نیازهای متغیر یک کار کمک می‌کند. بازی مذکور شامل یادگیری یک تاگو بین مجموعه‌ای از اشکال و رنگ‌ها بود.
آن‌ها با مقایسه نتایج این آزمایش با رژیم غذایی کودکان دریافتند که آن دسته از کودکانی که دارای رژیم غذایی پرچرب و فست‌فود هستند، از عملکرد ضعیفی در تکمیل بازی برخوردار بودند.
به گفته محققان، انعطاف شناختی از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا شامل قابلیت تغییر دیدگاه در زندگی روزمره مانند مشاهده یک مشکل از نقطه نظر دیگران است و فرد باید به‌اندازه کافی برای سازگاری با خواسته‌ها و الویت‌های متغیر، منعطف باشد.

پیتزا

٤- خوردن فست‌فود احتمال ابتلا به آسم و آلرژی را افزایش می‌دهد
در یک بررسی جدید معلوم شد کودکان سراسر جهان که بیشتر فست‌فود می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به آسم شدید و انواع آلرژی‌ها هستند.
این مطالعه بزرگ که روی 400 هزار کودک از 51 کشور مختلف انجام گرفته نشان می‌دهد که خوردن فست‌فود در بروز آلرژی و آسم موثر است. در این مطالعه آشکار شد نوجوانانی که بیشترین مقدار فست‌فود را مصرف می‌کنند، 39 درصد بیشتر به آسم شدید مبتلا می‌شوند.
به گزارشان بی سی، همچنین کودکان کم‌سن‌تری که بالاترین میزان مصرف فست‌فود را دارند، 27 درصد بیشتر در معرض ابتلا به آسم شدید هستند.
شرح این مطالعه در مجله "Thorax" منتشر شده است. این بررسی در عین حال نشان داد کودکانی که در عوض بیشترین مقدار میوه را در مقایسه با سایر همسالان خود مصرف می‌کنند، کمتر با خطر ابتلا به آسم و آلرژی مواجه‌اند.
متخصصان دانشگاه اوکلند در نیوزلند و کارشناسان سلامت مرکز هیول ویلیامز در دانشگاه ناتینگهام انگلیس در این مطالعه دریافتند: کودکانی که در هفته سه نوبت یا بیشتر میوه می‌خورند، 11 تا 14 درصد کمتر با خطر ابتلا به آسم و آلرژی مواجه می‌شوند.
 
٥- فست‌فودها و خطر سکته در کودکان
یک مطالعه جدید نشان داد کودکان خردسال در حدود سن 6 سالگی که مانند والدینشان اغلب از غذاهای فست‌فود استفاده می‌کنند در معرض خطر سکته مغزی بر اثر چاقی قرار دارند.

پزشکان می‌گویند مادرانی که نوزادان خود را در سنین پایین از شیر می‌گیرند و به آن‌ها غذاهای نامناسب و غیرسالم می‌دهند باعث بروز مشکلات بیشتری می‌شوند.

این پزشکان تأکید دارند که والدین باید درباره تغذیه صحیح و سالم برای کودکان و نوزادانشان آموزش ببینند و در این باره توصیه‌های پزشکی و تغذیه‌ای مناسب را دریافت کنند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این مطالعه روی کمتر از نیمی از بیمارستان‌های انگلیس انجام گرفت و معلوم شد که بیش از 5500 کودک زیر 16 سال طی 5 سال گذشته برای مشکل چاقی تحت درمان قرار گرفتند و از هر سه کودک یک نفر به چاقی بالینی (بیمارگونه) مبتلا بوده است.

متخصصان تأکید کردند که گاهی این مشکل حتی در کودکانی که در سن یک سالگی هستند مشاهده می‌شود.

فرآوری: مریم مرادیان نیری
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

منابع:
پزشکان
ایسنا
تابناک

مطالب مرتبط:
فست‌فود، IQ کودکان‌تان را پایین می‌آورد
چرا فست ‌فود این ‌قدر مغضوب است؟
اثرات فست فود خوری روی مغز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.