تبیان، دستیار زندگی
زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید همه به نخوردن و یا کم خوردن فکر می کنند. اما این شیوه، یعنی رژیم گرفتن، همیشه کارساز نیست و به اصطلاح جواب نمی دهد. مهم آن چیزی است که در وعده های غذایی میل می کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با غذا خوردن لاغر شویم؟

زمانی که صحبت از لاغری به میان می آید همه به نخوردن و یا کم خوردن فکر می کنند. اما این شیوه، یعنی رژیم گرفتن، همیشه کارساز نیست و به اصطلاح جواب نمی دهد. مهم آن چیزی است که در وعده های غذایی میل می کنید.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
فیبرهای غذایی

اگر قصد دارید لاغر شوید و می خواهید رژیم بگیرید به جای صرف نظر کردن از غذا خوردن و سختی کشیدن بهتر است مواد غذایی سرشار از مواد مغذی را که به تحریک سوخت و ساز بدن کمک می کنند انتخاب کنید. چون با این شیوه به طور طبیعی وزن کم خواهید کرد. در این مطلب 6 ماده ی مغذی معرفی می کنیم که با جذب هر چه بیشتر آن ها بدون گرسنگی کشیدن به هدف لاغری نزدیک تر می شوید و علاوه بر این خدمت زیادی به سلامتی بدنتان می کنید. لطفاً با ما همراه باشید.

فیبرهای غذایی

بدون شک تاکنون بارها در خصوص فیبرهای غذایی شنیده اید. فیبرها ترکیبات طبیعی هستند که در میوه ها و سبزیجات به میزان زیادی وجود دارند و به مواد غذایی کمک می کنند تا در لوله ی گوارش جا به جا شده و هضم غذا راحت تر شود. فیبرها حجم معده را پر کرده و امکان پرخوری را کاهش می دهند. در نتیجه به روند لاغری کمک می کنند. به گزارش مایو کلینیک، هر ماده ی غذایی سرشار از فیبر همچنین به تنظیم قند خون کمک می کند که این مسئله برای افراد مبتلا به دیابت حیاتی است. فیبرها همچنین باعث کند شدن جذب قند می شوند. این تأثیر به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 نیز کمک می کند.

زینک (روی)

به عقیده ی برخی از محققان هیپوتالاموس (بخش کوچکی از مغز که هورمون ها را کنترل می کند) می تواند کمبود ویتامین D را تشخیص دهد و با افزایش احساس گرسنگی عکس العمل نشان داده و باعث چاقی شود

زینک یا همان روی یک ماده ی مغذی ضروری برای سلامتی دستگاه ایمنی است. البته تأثیر آن به همین جا ختم نمی شود. به گزارش Livestrong زینک همچنین یک ماده ی طبیعی برای لاغری و کاهش وزن محسوب می شود. نتایج پژوهشی که در سال 2013 در همین سایت به چاپ رسیده است نشان می دهد میزان زینک بدن افراد دچار چاقی مفرط کمتر از افراد دیگر است. نتایج پژوهش دیگری که در سال 2013 منتشر شده است نیز حاکی از این است که مصرف مکمل 30 میکروگرمی زینک گلوکونات در روز علاوه بر خواص دیگر به کاهش وزن نیز کمک می کند.

پروتئین ها

پروتئین ها سنگ بنای حیات بوده و برای حفظ سلامت بدن لازم و ضروری هستند. هر چه در برنامه ی غذایی تان پروتئین ها را به صورت کم چرب تر دریافت کنید (یعنی از غذاهای سرخ کرده به همراه پروتئین ها بپرهیزید و خودشان را هم سرخ نکنید) برایتان سودمندتر خواهند بود و تأثیر بیشتری در کاهش وزن خواهند داشت. بر اساس مقاله ای که در Women ٙs Health به چاپ رسیده است اگرچه مواد غذایی سرشار پروتئین کالری بیشتری نیز دارند اما مصرف پروتئین در وعده های غذایی مانع از بروز چاقی مفرط می شود چون بدن برای سوخت و ساز آن ها مجبور می شود تلاش بیشتری به کار گیرد و به این ترتیب کالری بیشتری می سوزاند. علاوه بر این پروتئین ها قادر هستند که جلو اشتها و گرسنگی زیاد را بگیرند. به این ترتیب که بعد از مصرف منابع پروتئینی ساعات بیشتری را احساس سیری خواهید داشت.

کلسیم

بر اساس گزارش Web MD منابع غذایی کلسیم (محصولات لبنی) سوخت و ساز بدن را تحریک کرده و به کالری سوزی کمک می کنند. این سایت علمی اعلام کرده است که افزایش وزن برای یک خانم میانسال سالانه حدود 300 گرم است و خانم هایی که محصولات لبنی بیشتری مصرف می کنند به طور میانگین 0 گرم اضافه وزن پیدا می کنند. با این حال قصد تشویق برای مصرف بیش از اندازه ی به عنوان مثال پنیر نیست. چون کاهش میزان کالری های دریافتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

کلسیم

ویتامین D

ویتامین D یکی از ویتامین هایی است که کمبود آن در بین اقشار مختلف رایج است. اما به عقیده ی محققان این ویتامین در کاهش وزن افرادی که دچار اضافه وزن هستند نقش مهمی دارد. ویتامین D در نتیجه ی تماس با اشعه های نور خورشید تولید می شود و به صورت مکمل نیز قابل مصرف هستند. به عقیده ی برخی از محققان هیپوتالاموس (بخش کوچکی از مغز که هورمون ها را کنترل می کند) می تواند کمبود ویتامین D را تشخیص دهد و با افزایش احساس گرسنگی عکس العمل نشان داده و باعث چاقی شود.

ویتامین B12

محققان بر این عقیده هستند که ویتامین B12 به کاهش وزن کمک می کند. با وجود اینکه همه ی متخصصان در خصوص این تئوری اتفاق نظر ندارند اما به نظر می رسد که ویتامین B12 به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند و باعث افزایش میل به ورزش می شود. به همین دلیل نیز روند کاهش وزن با سرعت بیشتری طی می شود. یادتان باشد که کمبود ویتامین B12 می تواند به کم خونی منجر شود که عامل خستگی است. بدون شک خستگی یکی از عوامل اصلی بی تحرکی محسوب می شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.