تبیان، دستیار زندگی
آسپارتام نام یک شیرین کننده مصنوعی است که امروزه در صنایع غذایی به طور گسترده ای به جای قند استفاده می شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسپارتام تأثیری در لاغری ندارد

آسپارتام نام یک شیرین کننده مصنوعی است که امروزه در صنایع غذایی به طور گسترده ای به جای قند استفاده می شود.

مریم مرادیان - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
آسپارتام

درست است که مصرف زیاد قند برای سلامتی مضر است اما جایگزین آن یعنی آسپارتام نیز خالی از خطر نیست. برخلاف باوری که تولید کننده های مواد غذایی سعی در القای آن دارند آسپارتام باعث کاهش وزن و لاغری نمی شود بلکه ممکن است برعکس عمل کرده و باعث چاقی شود. در ادامه شما را با نتایج یک پژوهش علمی که به تازگی منتشر شده است بیشتر آشنا می کنیم.

نتایج پژوهشی که در مجله پزشکی فیزیولوژی به چاپ رسیده است نشان می دهد که آسپارتام باعث لاغری نمی شود و یکی از عوامل ایجاد اختلالات متابولیکی محسوب می شود.

بررسی ها نشان داد گروه موش هایی که آسپارتام دریافت کردند میزان قند خون بالایی نیز داشته اند و در بین این موش ها عدم تحمل گلوکز و میزان پروتئین التهاب زای TNF-alpha در خونشان بالاتر بوده است

محققان بیمارستان عمومی ماساچوست در ایالات متحده آمریکا روی 4 گروه از موش های آزمایشگاهی بررسی هایی انجام دادند. این موش ها به مدت 18 هفته به دو گروه تقسیم شدند. گروهی از این موش ها آب حاوی آسپارتام و گروهی دیگر آب معمولی مصرف کردند و هر دو گروه تغذیه ای سرشار از چربی داشتند.

آسپارتام باعث تغییراتی در متابولیسم شده و چاقی را افزایش می دهد

محققان مشاهده کردند موش هایی که در کنار رژیم غذایی خود آسپارتام مصرف کرده اند بیشتر از موش هایی که آب معمولی دریافت کرده اند چاق شدند.

بررسی ها نشان داد گروه موش هایی که آسپارتام دریافت کردند میزان قند خون بالایی نیز داشته اند و در بین این موش ها عدم تحمل گلوکز و میزان پروتئین التهاب زای TNF-alpha در خونشان بالاتر بوده است.

نوشابه رژیمی

Richard Hodin از این تیم تحقیقاتی می گوید: «شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام برای تحریک کاهش وزن و کاهش شاخص سندرم متابولیک مصرف می شود اما نتایج برخی از مطالعات بالینی نشان می دهد که این مواد آن گونه که تبلیغ می شود کارایی ندارند و حتی باعث تشدید مسئله چاقی می شوند.»

این محققان معتقد هستند که آسپارتام باعث مسدود شدن آنزیم روده ای به نام فسفاتاز آلکالین روده ای می شود که وظیفه آن پیشگیری از چاقی مفرط ، دیابت و سندرم متابولیک است.
بنابراین توصیه می شود گول تبلیغات را نخورده و سلامتی خود را در معرض آسیب مواد مصنوعی قرار ندهید.



مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.