تبیان، دستیار زندگی
در قسمت های اول، دوم و سوم این مطلب به تعداد زیادی از عوامل پنهان چاقی اشاره شد. در این قسمت که بخش پایانی این مطلب هم می باشد دیگر عوامل و همچنین توصیه هایی برای برخورد با اضافه وزن بدون دلیل آورده شده است، با ما همراه باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

45 عامل پنهان چاقی (قسمت چهارم)

در قسمت های اول، دوم و سوم این مطلب به تعداد زیادی از عوامل پنهان چاقی اشاره شد. در این قسمت که بخش پایانی این مطلب هم می باشد دیگر عوامل و همچنین توصیه هایی برای برخورد با اضافه وزن بدون دلیل آورده شده است، با ما همراه باشید...

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
وزن کردن

احتباس آب

اکثر خانم ها با مشکل نفخ و ورم در دوره قاعدگی خود آشنا هستند. حتی پیش می آید که به دلیل این حالت نفخ و احتباس آب، وزن نیز تغییر کند. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد اضافه وزن مربوط به این احتباس آب می تواند تبدیل به مسئله ی جدی شود چون امکان دارد به دلیل نارسایی کلیوی یا نارسایی قلبی بروز کند. بنابراین بهتر است که مسئله ی احتباس آب مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

کمبود اسیدهای آمینه ی ضروری

اسیدهای آمینه که به عنوان مثال در روغن کتان وجود دارد به بدن در جهت ساخت هورمون ها و حفظ متابولیسم فعال کمک می کند. کمبود اسید های آمینه ی ضروری میل به مصرف مواد غذایی ناسالم و مشکلات متابولیکی را افزایش می دهد و باعث بروز اضافه وزن بدون دلیل می شود.

اگر شما به اندازه ی کافی نخوابید ممکن است که متابولیسم بدن کند شده و میل به مصرف مواد غذایی نامناسب بیشتر شود

بیماری های کلیوی

یکی از علائم بیماری های کلیوی افزایش وزن مربوط به احتباس آب است. اگر متوجه شده اید که به طور غیرعادی و زیاد دچار نفخ و ورم بدون دلیل موجه می شوید حتماً به پزشک مراجعه کنید تا کلیه هایتان مورد بررسی قرار گیرد.

مشکل قلبی

یکی از علائم مشکلات قلبی می تواند اضافه وزن غیرقابل توجیه باشد. در این صورت بدن مایعات بیشتری از حد معمول ذخیره می کند. اگر نوک انگشتتان را روی پوستتان فشار می دهید و جای آن باقی می ماند دچار احتباس آب هستید و باید به پزشک مراجعه کنید.

عدم تعادل در قند خون

مصرف قندهای ساده باعث تغییرات ناگهانی قند خون می شود و این مسئله نیز میل به خوردن قند را بیش از پیش بالا می برد. مازاد قند در بدن ذخیره شده و باعث چاقی می شود.

وجود تومورها

در برخی موارد در بین خانم ها افزایش وزن سریع و بدون دلیل خاص می تواند به وجود تومورهای تخمدانی مربوط شود. تعدادی از این تومورها خوش خیم هستند اما اگر در جهت درمان آن ها اقدام نشود ممکن است بزرگ شده و مشکل ساز شوند.

عملکرد نادرست کبد

مشکلات کبدی اغلب با افزایش بی دلیل وزن همراه است. در این صورت ممکن است بدن شروع به جذب آب بیشتر کرده و اندازه ی دور شکم با وجود اشتهای اندک شما افزایش پیدا کند. اگر نسبت به عملکرد کبدتان شک دارید و دچار چاقی بی دلیل نیز شده اید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

فیبرومالژی (درد منتشر در بدن)

این بیماری اغلب افزایش وزن بدون دلیل به همراه دارد چون از اختلالات هورمونی ناشی می شود و روی سطح و میزان کورتیزول، هورمون های تیروئید، سروتونین و انسولین و همچنین ترشح هورمون رشد تأثیر می گذارد. در این صورت متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن کند شده و وزن فرد چند کیلوگرم بیشتر می شود.

مشکلات کبدی اغلب با افزایش بی دلیل وزن همراه است. در این صورت ممکن است بدن شروع به جذب آب بیشتر کرده و اندازه ی دور شکم با وجود اشتهای اندک شما افزایش پیدا کند

درمان های سرطان سینه

خانم هایی که تحت درمان شیمی درمانی برای درمان سرطان سینه قرار می گیرند چند کیلوگرم چاق تر می شوند. این مسئله هنوز از نظر علمی توجیه پذیر نیست اما درمان های سرطان سینه در اکثر موارد باعث چاقی فرد می شود.

مشکلات غدد فوق کلیوی

عدم تعادل در غدد فوق کلیوی می تواند باعث بروز مشکلاتی در سطح هورمون های بدن شده و متابولیسم بدن را دچار اختلال کند. در این صورت بروز چند کیلوگرم وزن اضافه دور از ذهن نیست. اما خود فرد متوجه دلیل اصلی چاقی خود نمی شود.

آپنه ی خواب

آپنه ی خواب مانع از خوابی عمیق، احیا کننده و سنگین می شود. در نتیجه فرد همیشه کمبود خواب داشته و ممکن است تحریک پذیر، حساس و مضطرب شود. اگر شما به اندازه ی کافی نخوابید ممکن است که متابولیسم بدن کند شده و میل به مصرف مواد غذایی نامناسب بیشتر شود.

تغییرات کوچک در سبک زندگی

گاهی پیش می آید که زندگی فرد حتی بدون اینکه متوجه باشد دچار تغییرات کوچکی شود. این تغییرات می تواند به عادت های غذایی و فعالیت های بدنی و یا هر تغییر دیگر مربوط شود. اگر دچار چاقی بی دلیل شده اید به تمام این تغییرات فکر کنید و سعی کنید دلیل اضافه وزنتان را بیابید. در این صورت مقابله با آن ساده تر خواهد بود.

مصرف قندهای ساده باعث تغییرات ناگهانی قند خون می شود و این مسئله نیز میل به خوردن قند را بیش از پیش بالا می برد. مازاد قند در بدن ذخیره شده و باعث چاقی می شود

با افزایش وزن توجیه ناپذیر چه باید کرد؟

* مصرف داروهایتان را بدون نظر و دستور پزشک قطع نکنید. چون هر دارویی به دلیل خاصی مصرف می شود و ممکن است قطع ناگهانی آن برای بدن مشکل ساز شود. این داروها با وجود افزایش وزن برای درمان و مقابله با مشکلی تجویز شده است بنابراین نباید برای مقابله با اضافه وزن، سلامتی تان را به خطر بیندازید. کافی است با پزشکتان مشورت کنید تا داروهای جایگزین یا توصیه های لازم را ارائه دهد.

* نباید تأثیر دارو روی خود و دیگران را مقایسه کنید. واکنش بدن هر فردی نسبت به داروها متفاوت است.

* اگر افزایش وزن به دلیل احتباس آب ساده در بدن باشد جای نگرانی نیست. چون در نتیجه ی تجمع آب در بافت ها است و پای چربی ها در میان نیست. بنابراین بعد از اتمام مصرف دارو یا درمان هایی که باعث احتباس آب می شوند از بین خواهد رفت. بهتر است مصرف نمک را کاهش دهید.

* از پزشکتان در خصوص امکان مصرف داروهای دیگر سؤال کنید. در اکثر موارد پزشک می تواند داروی شما را عوض کرده و داروهایی تجویز کند که اثرات منفی کمتری روی وزن بدن دارند.

* مشخص کنید آیا افزایش وزن شما ناشی از کاهش متابولیسم بدن در نتیجه وجود بیماری یا دارو است. اگر جواب مثبت باشد زمان کافی برای تحریک متابولیسم بدن اختصاص دهید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.