تبیان، دستیار زندگی

لاغری بر حسب مشخصات هورمونی (1)

هیچ وقت هورمون‌ها را دست کم نگیرید چون باعث بروز خیلی از احساسات و واکنش های بدن ما از همین هورمون ها ناشی می شوند. در این مطلب شما را بیشتر با این هورمون های تأثیرگذار روی وزن آشنا کرده و رژیمی موثر برای مقابله با هر یک را عنوان می‌کنیم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
کاهش وزن ، هورمون ، لاغری ، چاقی ، چاقی و رژیم های کاهش وزن،

احتمالاً افرادی را دیده‌اید که خورد و خوراک چندانی ندارند اما باز هم وزنشان بالاست. در واقع عوامل متعددی در وزن و در واقع اضافه‌وزن ما دخیل هستند مانند عوامل ژنتیکی، میزان سلول‌های چربی بدن، سوخت و ساز بدن، شیوه‌ی زندگی مدرن، شیوه‌ی تغذیه‌ی مادر در دوران بارداری، میزان خواب، مصرف مواد غذایی اعتیادآور، میزان استرس، وجود ویروس آدنو در بدن، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حتی وزن همسر و بیماری‌های عفونی گوش. در نتیجه نمی‌توان یک فرد چاق را مذمت کرد و او را فرد تنبل یا پرخوری دانست. یک عامل مهم دیگری که در چاقی افراد نقش دارد مسئله‌ی هورمون‌هاست. هیچ‌وقت هورمون‌ها را دست کم نگیرید چون باعث بروز خیلی از احساسات و واکنش‌های بدن ما از همین هورمون‌ها ناشی می‌شوند. در این مطلب شما را بیشتر با این هورمون‌های تأثیرگذار روی وزن آشنا کرده و رژیمی موثر برای مقابله با هر یک را عنوان می‌کنیم.

 

با رژیم هورمونی می‌توان چند کیلوگرم وزن کم کرد؟

با رژیمی که برای مقابله با هورمون‌ها ترتیب داده شده است می‌شود در عرض یک ماه بین دو تا هشت کیلوگرم وزن کم کرد. این رژیم 4 هفته طول می‌کشد. هورمون‌ها روی سلول‌های چربی بدن تأثیر می‌گذارد. به عقیده‌ی متخصصان سه نوع اختلال در بدن وجود دارد که روی وزن تک‌تک ما تأثیر دارد: اختلال در انسولین، لپتین و استرس. حتماً می‌دانید که انسولین باعث جذب قند مصرفی در سلول‌ها شده و همچنین باعث ذخیره‌سازی چربی‌ها می‌شود. لپتین که از سلول‌های چربی ترشح می‌شود توسط مغز در کنترل وزن دخالت می‌کند؛ اما استرس که از هورمون‌های ذخیره‌سازی چربی‌ها ترشح می‌شود ردپای خود را در جسم و روح همه‌ی ما به جا می‌گذارد. دکتر پییرنیس رژیمی طراحی کرده است که می‌تواند با این اختلالات مقابله و به کاهش وزن کمک زیادی بکند.

 

رژیم افرادی که مشخصه‌ی انسولینی دارند

وقتی در ترشح انسولین بی‌نظمی وجود داشته باشد امکان بروز نشانه‌های زیر زیاد است:

اشتهای زیاد، گرایش به سمت ریزه‌خواری و مصرف هله‌هوله‌ها، غذا خوردن از روی لذت نه گرسنگی، خواب‌آلودگی بعد از مصرف غذا، داشتن شانه‌های پهن تر از پایین‌تنه، فشارخون بالا یا بیماری دیابت.

رژیم مناسب برای این افراد

این افراد باید به مدت 4 هفته تا حد امکان مصرف مواد غذایی سرشار از قند یا چربی و همچنین ریزه‌خواری را کاهش دهند. مصرف مرباها، کیک‌ها، مواد غذایی چرب، روغن، سوسیس و کالباس، گوشت‌های قرمز پرچرب و محصولات لبنی چرب به کمترین میزان خون و در حد امکان صفر برسد. مصرف مواد غذایی نشاسته‌ای و تهیه‌شده از آرد مانند پاستاها، برنج، لوبیا سبز، نخود و غیره که شاخص گلیسمی بالایی ندارند و همچنین حاوی فیبر هستند آزاد است. به خاطر اینکه فیبرهای غذایی باعث کند شدن عبور چربی‌ها در خون می‌شوند. توصیه می‌شود این افراد مصرف ماهی، گوشت پرندگان، سبزیجات سبز، سالاد (بدون سس چرب)، ماست طبیعی و کم چرب، آب و چای به ویژه چای سبز را در الویت برنامه‌ی غذایی‌شان قرار دهند.

 

افرادی که مشخصه‌ی لپتینی دارند

اگر مصرف غذاهای سبک را ترجیح می‌دهید، اغلب از مصرف وعده‌های غذایی صرف‌نظر می‌کنید، ماهی یا گوشت پرندگان را به گوشت قرمز ترجیح می‌دهید، میلی به مصرف چربی‌ها ندارید، پایین‌تنه‌تان از شانه‌هایتان بزرگ‌تر است، اغلب دچار یبوست می‌شوید و قهوه دوست ندارید احتمالاً مشخصه‌ی لپتینی دارید؛ یعنی این هورمون بیشتر روی وزن شما تأثیر می‌گذارد.

عوامل متعددی در وزن و در واقع اضافه‌وزن ما دخیل هستند مانند عوامل ژنتیکی، میزان سلول‌های چربی بدن، سوخت و ساز بدن، شیوه‌ی زندگی مدرن، شیوه‌ی تغذیه‌ی مادر در دوران بارداری، میزان خواب، مصرف مواد غذایی اعتیادآور، میزان استرس، وجود ویروس آدنو در بدن، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حتی وزن همسر و بیماری‌های عفونی گوش

 

رژیم مناسب این افراد

به مدت 4 هفته تا حد ممکن مصرف شیرینی‌جات، دسرهای شیرین، سوسیس و کالباس و کلاً فراورده‌های گوشتی، گوشت‌های کم چرب و پنیرهای چرب را محدود کنید. در ساعات مشخصی غذا بخورید و از هیچ وعده‌ی غذایی صرف‌نظر نکنید. در مصرف شکلات سیاه یا بیسکویت و غیره زیاده‌روی نکنید. شما می‌توانید به مصرف ماهی، گوشت پرندگان ادامه دهید و سبزیجات سبز، آب و چای را در برنامه‌ی غذایی‌تان داشته باشد. توجه داشته باشد که مواد غذایی نشاسته‌ای و فیبرها (موجود در میوه‌ها و سبزیجات) فواید زیادی برای بدن دارند و خیلی زود حجم معده را پر می‌کنند.

 

افرادی که فول استرس هستند

اگر غذا خوردن باعث آرامش روحی‌تان می‌شود، اگر مصرف مواد غذایی شور را به مواد غذایی شیرین ترجیح می‌دهید و ماشین‌وار به غذاهایتان نمک می‌زنید، اگر عاشق نوشیدن قهوه‌ی زیاد هستید، در ناحیه‌ی شکم احساس پف می‌کنید، خوابتان نامنظم و نامناسب است، حساس و زودرنج هستید یا اینکه وزنتان به طور ناگهانی و بی‌دلیل بالا پایین می‌شود به احتمال زیاد فول استرس هستید؛ یعنی استرس روی وزن شما بیش‌ترین تأثیر را دارد.

 

رژیم مخصوص این افراد

شما باید به مدت 4 هفته مصرف گوشت گوسفند، ماهی‌های چرب، غذاهای صنعتی و آماده (به دلیل سرشار بودن از نمک)، انواع سس‌ها و برخی از میوه‌ها و سبزیجات مانند طالبی، انگور، آرتیشو، کلم‌ها، سبزیجات خام را کاهش دهید. اما از غذاهای خیلی سنگین، چرب و شور. تا حد امکان از مصرف این قبیل غذاها بپرهیزید.

مصرف گوشت‌های کم چرب، نان سوخاری، سیب، گلابی و موز کاملا رسیده، کدو مسمایی، لوبیا سبز و کاسنی فرنگی برایتان آزاد است و توصیه می‌شود.

 

اگر مشخصه‌ی شما «میکس» است!

برخی از افراد دارای مشخصه‌ی میکس هستند؛ یعنی به طور همزمان دارای دو مشخصه هستند.

اگر کم غذا هستید، یادتان می‌رود برخی از وعده‌ها را میل کنید اما برنامه‌ی غذایی‌تان سرشار از مواد غذایی قندی و شیرین است یعنی مشخصه‌ی انسولین-لپتین دارید.

اگر با خوردن مواد غذایی احساس آرامش می‌کنید، مواد غذایی شیرین انتخاب اول شماست یعنی مشخصه‌ی انسولین-استرس دارید.

اگر وزن شما ثابت نمی‌ماند به طوری که کمی لاغر می‌شوید اما بدون اینکه متوجه شوید و به طور ناگهانی وزن اضافه می‌کنید یعنی اینکه مشخصه‌ی لپتین-استرس دارید. در هر کدام از این مواد لازم است که رژیم مربوط به دو مشخصه را با هم رعایت بکنید.

 

مدیریت رژیم هورمونی

اگر جزو افرادی هستید که زیاد رستوران یا مهمانی می‌روید احتمال اینکه رژیمتان دچار اختلال و بی‌نظمی شود زیاد است. لازم است که در چهارچوب رژیمتان درست عمل کنید و مواقعی که در منزل نیستید را به خوبی مدیریت کنید. زمانی که مهمانی رفته‌اید یا مهمان دارید در مصرف نوشیدنی دقت کنید. شربت یا نوشیدنی‌های شیرین و پرکالری دیگر مناسب شما نیستند. اگر به یک لیوان آب گوجه‌فرنگی دسترسی داشته باشید و میل کنید فوق‌العاده است. دست به شیرینی‌جات خامه‌ای و چرب یا حتی خوراکی‌های چرب و شور نزنید. کمترین میزان از پیش غذای سرخ کردنی یا چرب را میل کنید. اگر رستوران هستید حتماً برای غذای اصلی ماهی یا سبزیجات یا مرغ با سبزیجات تازه و آب پز سفارش دهید. اگر غذای اصلی را چرب و سنگین میل کرده‌اید از خیر دسر بگذرید. بهترین دسر برای شما میوه است. اگر تصور می‌کنید نمی‌توانید از دسر با کیک آخر غذا بگذرید حتماً از خوردن نان و مواد نشاسته‌ای‌ برای غذای اصلی بپرهیزید. آرام غذا بخورید و لقمه‌هایتان را با دقت بجویید. اگر به هر نحوی مجبور بوده‌اید رژیمتان را بشکنید به بدنتان سه روز مهلت بدهید تا زیاده‌روی‌تان را جبران کند. بعد از پایان چهار هفته دوباره به وضعیت قبل از رژیم برنگردید و عادت‌های گذشته را از سر نگیرید.

ادامه دارد...


 

مطالب مرتبط:

نبود عشق و کیلوهای اضافه

دنیای متفاوت لاغری در مردان و زنان

هورمون کاهش وزن  

اگر می‌خواهید لاغر شوید با عشق زندگی کنید

5 سوال راجع به هورمون‌ها و چاقی

چگونه می‌شود هورمون لاغری را تحریک کرد؟

نقش هورمون‌ها در گرسنگی و سیری

كدامیك از زنان چاق بهتر لاغر می شوند؟

10 روش برای رسیدن به وزن ایده‌آل و حفظ آن

ارتباط یائسگی با افزایش وزن

آیا افسردگی چاقی می‌آورد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.