تبیان، دستیار زندگی

تأثیر نارضایتی‌های جنسی روی وزن

نبود عشق و کیلوهای اضافه

چاقی ناشی از مسائل روحی و عاطفی به روابط عاشقانه‌ی افراد، شکست‌ها، مشکلات روحی روانی دوران کودکی یا نوجوانی برمی‌گردد. در این مطلب چند توصیه برای مقابله با این نوع چاقی ارائه می‌دهیم. لطفاً با ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

عشق و وزن

زندگی زناشویی کسالت بار، نارضایتی جنسی، کاهش میل جنسی، دوست نداشتن و دوست نداشته شدن و غیره همه و همه روی افزایش یا کاهش وزن افراد تأثیر دارد. بعضی از افراد در صورت بروز این مشکلات لاغر می‌شوند اما به عقیده متخصصان نارضایتی جنسی و کمبود عشق و محبت در زندگی زناشویی در بیشتر مواقع می‌تواند یکی از عوامل افزایش وزن باشد. چاقی ناشی از مسائل روحی و عاطفی به روابط عاشقانه‌ی افراد، شکست‌ها، مشکلات روحی روانی دوران کودکی یا نوجوانی برمی‌گردد. در این مطلب چند توصیه برای مقابله با این نوع چاقی ارائه می‌دهیم. لطفاً با ما باشید.

 

ریشه‌یابی کنید

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که علت چاقی‌تان چیست؟ در اغلب موارد علت‌های چاقی ریشه در مسائل ناخودآگاه ما دارد. شما دلتان می‌خواهد لاغر و خوش‌اندام باشید اما بدون اینکه خودتان مطلع باشید بخشی از وجود شما آن را نمی‌خواهد یعنی در برابر میل به لاغری شما ساز مخالف می‌زند. باید این بخش از وجودتان را شناسایی کنید. آیا این ساز مخالف برای پر کردن خلأهای عاطفی است؟ برای فرونشاندن دردی در وجودتان است؟ برای فرار از  رابطه‌ی جنسی است که شما را ارضا نمی‌کند؟ باید علت را ریشه‌یابی کنید و قبل از هر کاری شرایطی که شما را وادار به پرخوری یا بدخوری می‌کند را اصلاح کنید. زمانی که به طور افراطی رو به مصرف مواد غذایی چرب یا شیرین می‌آورید نشان می‌دهد که اعتماد به نفستان کم شده است. به عنوان مثال گاهی فرد احساس دوست داشته نشدن می‌کند. به همین دلیل هر آنچه دلش می‌خواهد را می‌خورد. همچنین گاهی لازم است مواقعی که بدون تغییر در عادت‌های غذایی دچار اضافه‌وزن می‌شویم را نیز شناسایی کنیم. مطب متخصصان تغذیه پر از بیمارانی است که با آزاد شدن از قید و بندهای ناخودآگاه روحی روانی به سرعت وزن کم می‌کنند. پس در گام اول علت را ریشه‌یابی کنید و آن را با متخصص در میان بگذارید.

اگر زندگی زناشویی‌تان پر از تنش و استرس باشد امکان اینکه از ناحیه‌ی شکم چاق شوید زیاد است. کورتیزول یا همان هورمون استرس تأثیر زیادی در انباشتگی چربی‌ها در ناحیه‌ی شکمی دارد

 

اوضاع عشقی‌تان چطور است؟

در آشفته‌بازار زندگی کمی مکث کنید و نگاهی جدی به روابط عاشقانه‌تان بیندازید. چاقی و اضافه‌وزن می‌تواند نشان‌دهنده‌ی این باشد که چیزی در رابطه‌ی زناشویی و در مقیاس بزرگ‌تر در زندگی عاطفی شما لنگ است. باید بفهمید چه چیز باعث نارضایتی شما شده است؟ چرا از رابطه‌ی زناشویی‌تان راضی نیستید؟ چرا ارضا نمی‌شوید؟ گاهی اتفاقات جزیی و حتی پیش‌پاافتاده در زندگی زناشویی، شکست‌ها یا افسردگی و حتی جمله‌ای که از همسرتان شنیده‌اید و نتوانسته‌اید هضمش کنید ته دلتان مانده و شما را به ارضا نشدگی روحی و جنسی می‌کشاند. باید این احساسات فروخورده یا سرکوب‌شده را شناسایی کنید و به رابطه‌ی عاشقانه‌تان سر و سامانی بدهید.

 

یک رژیم دو نفره برایتان لازم است

البته منظورمان آن رژیم‌های سفت و سخت نیست که زندگی را برای هر کسی تلخ و غیرقابل‌تحمل می‌کند. یک رژیم مناسب دو نفره کارسازتر از تنهایی رژیم گرفتن است. وقتی یکی از طرفین چاق می‌شود بدون شک طرف مقابل نیز درگیر این مسئله می‌شود. در نتیجه لازم است حتی اگر خودتان نیازی به رژیم ندارید همسرتان را همراهی کنید تا به سلامت و ساده‌تر از پس این مشکل بربیاید. یا اینکه اگر شما نیاز به لاغری دارید از همسرتان خواهش کنید همراهی‌تان کند چون رژیم‌های دونفره بهتر به نتیجه می‌رسند.

 

زندگی زناشویی‌تان را صفایی بدهید

مهم است که زندگی زناشویی‌تان را همیشه شاداب و پویا نگه دارید. از مسافرت و تعطیلات آخر هفته برای پرشور کردن زندگی زناشویی‌تان استفاده کنید. اگر متوجه شدید که با صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان وزن بیشتری کم می‌کنید و یا بهتر غذا می‌خورید نشانه‌ی خوبی است. بهتر است زمان بیشتری با همسرتان سپری کنید، هر از گاهی با هم آشپزی کنید، در خرید مواد غذایی با هم مشورت کنید و مهم‌تر از همه این که رابطه‌ی زناشویی‌تان را از یک رابطه‌ی مکانیکی بدون لذت خارج کنید.

مهم است که زندگی زناشویی‌تان را همیشه شاداب و پویا نگه دارید. از مسافرت و تعطیلات آخر هفته برای پرشور کردن زندگی زناشویی‌تان استفاده کنید. اگر متوجه شدید که با صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان وزن بیشتری کم می‌کنید و یا بهتر غذا می‌خورید نشانه‌ی خوبی است

 

نقش والدین در وزن کودکان

کودکی دوران مهمی است. شیوه‌ی دوست داشته شدن، در آغوش کشیده شدن و تشویق و تنبیه‌های دوران کودکی روی شیوه‌ی تغذیه و عشق‌ورزی تک‌تک ما تأثیر مستقیم دارد. در واقع ما از نزدیکان خود مانند مادر، پدر، مادربزرگ و پدربزرگ و غیره عادت‌های غذایی مان را الگوبرداری می‌کنیم. به خاطر بیاورید آن‌ها چه عادت‌هایی داشتند؟ ارتباطشان با تغذیه چگونه بود؟ آیا آن‌ها بودند که علاقه به مصرف بیسکویت و کیک و هله‌هوله‌ها را یادتان دادند؟ آیا آن‌ها هم به خاطر تناسب اندام خودشان و یا اینکه به خاطر مورد توجه بودن همسرانشان رژیم می‌گرفتند؟ بدون شک ارتباط آن‌ها با مواد غذایی و نوع تغذیه‌شان تأثیر زیادی روی شما داشته است. بهتر است عادت‌های بد و خوب آن‌ها را شناسایی کرده و درست الگوبرداری کنید.

 

یک دفترچه یادداشت تهیه کنید

به مدت چند هفته هر آن چه می‌خورید و همچنین نوع احساساتتان را قبل، حین و بعد از وعده‌های غذایی یادداشت کنید. زمانی که هم احساساتتان و هم نوع تغذیه‌تان را یادداشت کنید بهتر مشخص می‌شود که چه عوامل یا چه احساساتی شما را به پُرخوری یا بدخوری می‌کشاند. وقتی یادداشت می‌کنید بهتر متوجه می‌شوید که در آن لحظات به چه چیزی فکر می‌کردید! بعد از هر بحث یا مشاجره با همسرتان، بعد از اینکه به منزل بر می‌گردید، بعد از کارتان و غیره. همه‌ی احساساتتان را بنویسید و دقت کنید چه عواملی روی نوع تغذیه‌تان تأثیر می‌گذارد.

 

آیا می‌دانید؟

آیا می‌دانید که چاقی نواحی مختلف بدن بر حسب نوع احساسات متفاوت است. اگر زندگی زناشویی‌تان پر از تنش و استرس باشد امکان اینکه از ناحیه‌ی شکم چاق شوید زیاد است. کورتیزول یا همان هورمون استرس تأثیر زیادی در انباشتگی چربی‌ها در ناحیه‌ی شکمی دارد. استرس‌هایتان را کم کنید، عاشقانه زندگی را پیش ببرید، همدیگر را دوست داشته باشد تا خوش‌اندام‌تر باشید. برای رسیدن به تناسب همدیگر تلاش کنید و به جای سرزنش او را همراهی کنید. در نهایت اینکه به ظاهر خودتان احترام بگذارید. چند کیلو چاق بودن فاجعه نیست و لازم نیست به خودتان یا طرف مقابل سختی بدهید. خودتان را دوست داشته باشید و اعتماد به نفستان را بالا ببرید.

 


مطالب مرتبط:

دنیای متفاوت لاغری در مردان و زنان

رژیم گرفتن می‌تواند رابطه‌ی زوج‌ها را شکرآب کند

تأثیر ازدواج بر وزن ما

برنامه‌ی غذایی برای تازه عروس و دامادها

تجرد و آدامس علیه چاقی

زنان متاهل، چاق ‌تر هستند

چاقی پس از ازدواج واقعیت دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.