تبیان، دستیار زندگی
فرآیندهای گوناگونی در بدن هستند که بر اشتها اثر می ‌گذارند. بدن می‌ خواهد سطح دریافت و مصرف انرژی‌ را متعادل نگه دارد و شما نمی‌ توانید با تلقین به خود که گرسنه نیستید، بدن ‌تان را گول بزنید چون بدن بر شما غلبه خواهد کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حس گرسنگی از کجا می آید؟


فرآیندهای گوناگونی در بدن هستند که بر اشتها اثر می ‌گذارند. بدن می‌ خواهد سطح دریافت و مصرف انرژی‌ را متعادل نگه دارد و شما نمی‌ توانید با تلقین به خود که گرسنه نیستید، بدن ‌تان را گول بزنید چون بدن بر شما غلبه خواهد کرد.


گرسنگی

دانستن و درک علم گرسنگی و سیری و فرآیندهای مربوط به آن به کارشناسان تغذیه کمک می‌ کند تا به مراجعان خود بیشتر کمک کنند.

وقتی افراد می ‌خواهند وزن کم کنند، حس گرسنگی که به آن ها فشار وارد می‌ کند، مانع از موفقیت آن ها می‌ شود. وقتی آن ها میزان کالری‌ های دریافتی خود را کاهش می ‌دهند، بدن ‌شان غذای بیشتری طلب می ‌کند.

پژوهشی که در سال 2007 در امریکا انجام شد، نشان داد که در حدود دوسوم امریکایی‌ ها رژیم دارند. در این بررسی، دو نفر از هر سه نفر افرادی که رژیم داشتند، گفتند حس گرسنگی آن ها را وادار به شکستن رژیم‌ می‌ کند و 56 درصد هم عنوان کردند که لحظاتی بوده که از گرسنگی در حال مرگ بوده ‌اند.

بت هوبریچ، متخصص تغذیه و مدیر اجرایی انجمن کنترل کالری، می ‌گوید: "گرسنگی مهم ‌ترین دلیل برای خوردن است. اگر افراد نتوانند برای غلبه بر گرسنگی سبک زندگی ‌شان را در کوتاه ‌مدت تغییر دهند، نمی ‌توانند در بلندمدت این کار را بکنند".

حس گرسنگی یکی از مهم‌ ترین حس ‌های انسان است و یکی از حیاتی ‌ترین مکانیسم‌ های بقا برای انسان‌ های نخستین بوده است که او را به شکار و انبار کردن غذا وادار می ‌کرده تا زنده بماند.

فرآورده ‌های رژیمی که برای "کنترل اشتها" ساخته شده‌ اند، اغلب دارای

ویتامین B، کرومیوم، چای سبز، ریشه ی زنجفیل، عصاره پوست انگور،

عصاره هسته انگور و گیاه شوید هستند

در حال حاضر که چاقی بسیار شایع است، پژوهش‌ های بسیاری در زمینه حس گرسنگی و اشتها انجام می شود. این مطالعات درباره ی جنبه‌ های گوناگونی چون ژنتیک، تنظیم ‌های هورمونی، رفتار، روان‌ شناسی و رژیم غذایی بحث می ‌کند.

پژوهشگران روی موضوعات گوناگونی کار می ‌کنند؛ از نوروپپتیدهای تنظیم ‌کننده ی اشتها و عوامل ژنتیکی در افراد چاق گرفته تا رفتارهای غیراجتنابی و اثرات غذاها بر تحریک حس گرسنگی و آن ها امیدوارند که بتوانند علت گرسنه شدن را دریافته و به روش‌ هایی برای غلبه بر آن دست یابند.

قدرت کنترل گرسنگی

آیا شما ارزش قدرت کنترل گرسنگی در کاهش وزن را دست کم گرفته‌ اید؟ اگر این طور است بدانید که بسیاری از افراد می‌ کوشند به هر نحو که شده این قدرت را به دست بیاورند و گرسنگی ‌شان را کنترل کنند.

بسیاری از فرآورده‌ هایی که در بازار هستند و به لاغر شدن کمک می ‌کنند نیز بر اساس همین اصل ساخته شده ‌اند. فرآورده ‌های رژیمی که برای "کنترل اشتها" ساخته شده‌ اند، اغلب دارای ویتامین B، کرومیوم، چای سبز، ریشه ی زنجفیل، عصاره پوست انگور، عصاره هسته انگور و گیاه شوید هستند.

حس گرسنگی یکی از مهم‌ ترین حس ‌های انسان است و یکی از حیاتی ‌ترین مکانیسم‌ های بقا برای انسان‌ های نخستین بوده است که او را به شکار و

انبار کردن غذا وادار می ‌کرده تا زنده بماند

بعضی دیگر از متخصصان، رژیم غذایی حاوی فرآورده‌ های گیاهی و غذاهای ارگانیک را در کاهش حس گرسنگی موثر می ‌دانند. کارشناسان دیگری هم هستند که آروماتراپی را راهی برای کنترل اشتها و کاهش حس گرسنگی می ‌دانند.

کارشناسان عقیده دارند که در زمینه ی رژیم ‌های کم کالری و فرآیند کنترل گرسنگی و کاهش اشتها اشتباهات فراوانی وجود دارد. مراجعان می ‌خواهند بدانند که چه چیزی افزایش وزن را سبب می‌ شود تا با حذف آن عامل، وزن‌ کاهش یابد؛ ولی، هیچ فرمول معجزه ‌آسایی برای کاهش وزن وجود ندارد.

گرسنگی

دانش گرسنگی

گرسنگی را به عنوان میلی قوی برای غذا خوردن تعریف می‌ کنند و سیری زمانی است که شما حس کنید شکم ‌تان پر شده و دیگر نمی ‌توانید غذا بخورید.

وضعیت بدن شما زمانی ثبات پیدا می ‌کند که بین میزان انرژی دریافتی و میزان انرژی مصرف شده تعادلی برقرار باشد. دانشمندان درک کرده‌ اند که پشت فرآیند برقراری تعادل بین دریافت انرژی و مصرف انرژی فرآیندی فیزیولوژیک وجود دارد. این سیستم فیزیولوژیک از یک سری سیگنال‌ هایی درست شده که عمل نقل و انتقال و هدایت پیام‌ ها را به عهده دارد. یک دسته سیگنال ‌هایی که اطلاعات را به دستگاه عصبی‌ مرکزی می ‌برند و یک سری سیگنال‌ ها که پیام‌ ها را از مغز به عضلات و دیگر ارگان های بدن می‌ رسانند.

بدن برای این که از گرسنه بودن ما اطمینان حاصل کند، به مسیرهای بیوشیمیایی بسیاری تکیه دارد. هورمون ‌هایی هستند که میل به شروع غذا خوردن یا دست کشیدن از آن را تنظیم می ‌کنند.

سیگنال‌ ها به وسیله نورون‌ های خارجی و مغز، مانند هیپوتالاموس و قشر مخ تقویت می‌ شوند. سیگنال ‌های تقویت شده نوروپپتیدهای مرکزی را تنظیم می ‌کنند که آن ها غذا خوردن و مصرف انرژی را در کنترل دارند. بیشتر اوقات، این تعادل بین مصرف انرژی و دریافت انرژی، وزن بدن را تنظیم می ‌کند؛ ولی، محققان بر این باوراند که حس ما برای خوردن با وجود منابع فراوان غذا که حاضر است، افزایش می ‌یابد.

دکتر جوان سالوین، متخصص تغذیه و استاد بخش علوم غذایی و تغذیه دانشگاه مینه ‌سوتا که روی اثرات وجود غذا بر حس سیری تحقیق کرده، می ‌گوید: "فرآیندهای گوناگونی در بدن هستند که بر اشتها اثر می ‌گذارند. بدن می‌ خواهد سطح دریافت و مصرف انرژی‌ را متعادل نگه دارد و شما نمی‌ توانید با تلقین به خود که گرسنه نیستید، بدن ‌تان را گول بزنید چون بدن بر شما غلبه خواهد کرد. اگر بدن ‌تان احساس گرسنگی نکند، زنده نخواهید ماند".

گرسنگی یک تکه از پازل کاهش وزن است. ما به دلایل بسیاری می ‌خوریم. اگر فقط به دلیل گرسنگی، غذا بخوریم، دیگر چاق نخواهیم شد؛ ولی، بیشتر از ما

در بسیاری مواقع دلیل خوبی برای غذا خوردن نداریم. غذا می‌ خوریم تا آرامش پیدا کنیم یا در مهمانی‌ ها زیاده‌ روی می ‌کنیم

اشتها به غیر از این که متأثر از هورمون ‌ها و نوروپپتیدهاست از عوامل دیگری نیز تاثیر می ‌پذیرد. در دسترس بودن غذا، احساسات و توانایی لذت بردن از غذا همگی بر اشتها تاثیر می ‌گذارد. مطالعات نشان داده که افزایش میزان کالری دریافتی که ناشی از افزایش خوردن غذاها و نوشیدنی‌هاست، باعث می ‌شود که به تدریج حجم غذا و نوشیدنی مصرفی فرد هم افزایش یابد.

دکتر سالوین می ‌گوید: "غذا بسیار پیچیده است و سیری هم فرآیندی است که درک آن به سادگی میسر نیست. وقتی به مفهوم گرسنگی فکر می‌ کنیم، مردم همه یک چیز را می ‌خواهند؛ ولی، لازم است به تک ‌تک افراد جدا بپردازیم. گرسنگی یک تکه از پازل کاهش وزن است. ما به دلایل بسیاری می ‌خوریم. اگر فقط به دلیل گرسنگی، غذا بخوریم، دیگر چاق نخواهیم شد؛ ولی، بیشتر از ما در بسیاری مواقع دلیل خوبی برای غذا خوردن نداریم. غذا می‌ خوریم تا آرامش پیدا کنیم یا در مهمانی‌ ها زیاده‌ روی می ‌کنیم.

در مطلب بعدی راهکارهایی برای کنترل اشتها و حس گرسنگی را برای تان ذکر خواهیم کرد.

بخش تغذیه تبیان

 


منبع: ماهنامه ی دنیای تغذیه – شماره ی 89

مطالب مرتبط:

پُرخوری در اثر عصبانیت

غذاهای چرب احساس گرسنگی را افزایش می دهند

کنترل اشتها

بهانه های پُرخوری

کاهش اشتها برای لاغر شدن

اگر همیشه گرسنه هستید ...

غذا خوردن از روی احساسات

گرسنه ماندن خطر دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.