تبیان، دستیار زندگی
خطر رژیم‌های نامناسب برای نوجوانان و جوانان بیشتر است. زیرا در نوجوانی بدن همچنان در حال رشد است و محروم کردن آن از منابع غذایی خطرناک است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر رژیم‌های سخت غذایی روی سلامت دختران جوان


خطر رژیم‌های نامناسب برای نوجوانان و جوانان بیشتر است. زیرا در نوجوانی بدن همچنان در حال رشد است و محروم کردن آن از منابع غذایی خطرناک است.

رژیم‌ سخت

رژیم گرفتن یعنی این که بدن‌تان را تا مدتی از دریافت کالری محروم کنید. یعنی این که خیلی از غذاها را بر خود حرام کنید. اما باید بدانید برخی از رژیم‌های نامناسب برای‌تان کمبود ویتامین، مشکلات قلبی عروقی، افسردگی و مشکلات دیگری به همراه دارد.

در این مقاله قصد داریم خطرات رژیم‌های سخت غذایی را روی دختران جوان بررسی کنیم که بیشتر خواهان خوش اندامی و لاغری هستند. با ما همراه باشید.

رژیم‌های سخت غذایی روی عادت ماهانه‌ی دختران جوان تأثیر گذاشته و باعث بی‌نظمی آن می‌شود. متهم اصلی این بی نظمی، رژیم‌های لاغری است.

امروزه مطب متخصصان زنان و زایمان شاهد مراجعه‌ی دختران و زنان جوانی است که از نامنظمی دوره‌ی ماهانه‌ی خود شکایت دارد.

بی نظمی در سیکل ماهانه معمولاً نتیجه‌ی رژیم‌های سخت غذایی یا ساده بگوییم نتیجه‌ی داشتن تغذیه‌ای است که به طور افراطی کم چرب است. در رژیم‌های نامناسب هر چه غذا کم چرب‌تر باشد بهتر است و لاغری زودتر حاصل می‌شود غافل از این که بدن به چربی نیز نیاز دارد.

لاغر بودن به چه قیمتی؟

محققان می‌گویند دخترها و زنان جوانی که برای لاغر شدن خودشان را به آب و آتش می‌زنند و با نخوردن و رژیم‌های سخت غذایی می‌خواهند لاغرتر از وزن طبیعی‌شان باشند باعث به وجود آمدن بی‌نظمی‌هایی در عادت ماهانه‌شان می‌شوند و قدرت باروری خود را به خطر می‌اندازند.

در حوزه‌ی سلامت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود افراط و تفریط است

پزشکان معتقدند داشتن وزن طبیعی و تغذیه مناسب برای تنظیم هورمون‌های مربوط به تخمدان ضروری است. دختران و زنان جوانی که می‌خواهند کمتر از وزن فیزیولوژیک خود باشند یعنی چندین کیلو لاغرتر از وزن طبیعی خود به نظر برسند و برای این کار رژیم‌های سخت را دنبال می‌کنند خود را با خطر بچه دار نشدن مواجه می‌سازند.

ذخیره‌ی چربی باید به اندازه‌ی کافی باشد

در دختران نوجوان پدیده‌ی عادت ماهانه زمانی آغاز می‌شود که «ذخیره‌ی چربی» آن‌ها به اندازه‌ی کافی باشد. برای همین است در بین دختران نوجوان ورزشکار که زیاد ورزش می‌کنند و نسبت به هم سن و سال‌های خود عضلات بیشتر و چربی‌های کمتری دارند دیرتر عادت ماهیانه شروع می‌شود. برای این که دوره‌ی ماهانه به طور نرمال و منظم هر ماه ادامه داشته باشد لازم است که ذخیره‌ی چربی بدن در سطح مناسبی قرار بگیرد. محققان معتقدند اگر دختران جوان رژیم‌های خیلی سخت غذایی را به خود تحمیل کنند و در پی آن وزن زیادی کم کنند، عادت ماهانه‌شان نامنظم و در مواردی حتی قطع هم می‌شود. در واقع سه روز رژیم سخت غذایی کافی است که دوره‌ی ماهانه نامنظم و حتی قطع شود.

رژیم‌ سخت

حواس‌تان به حذف لیپیدهای غذایی باشد

توجه داشته باشید کاهش افراطی چربی‌های غذایی نیز می‌تواند به بروز اختلالات مربوط به تخمدان‌ها منجر شود. در این صورت حتی اگر کسی وزن متعادل هم داشته باشد با افراط در حذف چربی‌های غذایی، خود را در معرض اختلالات پریودی قرار می‌دهد.

هیچ وقت چربی‌ها را به طور کامل از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید. بدن ما برای عملکرد طبیعی به چربی‌ها نیاز دارد. در حوزه‌ی سلامت تنها مسئله‌ای که باعث ایجاد مشکل می‌شود افراط و تفریط است. رژیم‌های سخت غذایی و حذف چربی از غذا شاید شما را چندین کیلو لاغرتر کند اما پی‌آمدهای نگران کننده‌ای برایتان به همراه خواهد داشت. به جای لاغرتر شدن وزن طبیعی خود را حفظ کنید.

مشکلات روحی روانی را جدی بگیرید

گفتیم که رژیم‌های سخت و طولانی مدت باعث کمبود ویتامین و مشکلات فیزیکی جدی می‌شود اما در این میان نباید پیامدهای روحی را از یاد برد که در اکثر موارد نگران کننده و متأسفانه شایع است. برای رسیدن به وزن به اصطلاح ایده‌آل، دخترها و زنان جوان رژیم‌هایی را دنبال می‌کنند که هیچ هماهنگی با توان و شیوه‌ی زندگی آن‌ها ندارد. این افراد در  اغلب موارد به جایی می‌رسند که از تغذیه گریزان می‌شوند. در این شرایط لذت غذا خوردن، حس گرسنگی و سیری جای خود را به ترس‌های جدی می‌دهد که در طولانی مدت قابل تحمل نیست.

بی نظمی در سیکل ماهانه معمولاً نتیجه‌ی رژیم‌های سخت غذایی یا ساده

بگوییم نتیجه‌ی داشتن تغذیه‌ای است که به طور افراطی کم چرب است. در

رژیم‌های نامناسب هر چه غذا کم چرب‌تر باشد بهتر است و لاغری زودتر حاصل می‌شود غافل از این که بدن به چربی نیز نیاز دارد

برای همین این افراد دچار استرس، نگرانی، فشارها و تنش‌های روحی می‌شوند. ترس از شکست، اضافه وزن و ... باعث رنج مضاعف در این افراد می‌شود. بیشتر مشکلات مربوط به رفتارهای غذایی از قبیل بی‌اشتهایی، بیماری جوع عصبی، ارتورکسی و دیگر اختلالات عصبی از همین رژیم‌های سخت غذایی ناشی می‌شود. متخصصان برای زنان باردار یا زنان شیرده، دختران جوان، کودکان و نوجوانان در حال رشد، افرادی که در معرض بیماری‌های مزمن مثل بیماری‌های قلبی عروقی و نارسایی‌های کلیوی هستند و همچنین افرادی که بنا به شرایط جسمی، روحی، حرفه‌ای و غیره قادر به گرفتن رژیم‌های سخت نیستند، دنبال کردن رژیم‌های سخت و نامناسب غذایی را منع می‌کنند.

حرف آخر

* به جای این رژیم‌های سخت و اغلب بی فایده که به سلامت شما آسیب می‌زند، ورزش کنید.

* به جای اینکه خود را از خوردن محروم کنید و عذاب بکشید به اندازه غذا بخورید و ورزش کنید.

* از غذایی که می‌خورید لذت ببرید اما افراط نکنید.

* داشتن تغذیه‌ی مناسب و متعادل، اعتماد به نفس و ورزش می‌تواند شما را در سلامت کامل و وزن ایده آل نگه دارد.

بدانید که زیبایی در ظاهر لاغر داشتن نیست. زیبایی درونی است. پس غذا بخورید. در خوردن هیچ ماده‌ی غذایی افراط و تفریط نکنید. ورزش کنید و از زندگی‌تان لذت ببرید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رژیم‌های لاغری در دوران بلوغ بسیار خطرناک است

عوارض رژیم های غیراصولی: پوکی استخوان، ریزش مو و ...

کاهش سن یائسگی با رژیم های سخت لاغری

رژیم های چند روزه را فراموش کنید

توصیه های غذایی برای زنان و دختران(قسمت اول)

چه كنیم تا همیشه خوش اندام بمانیم ؟

رژیم های مکرر و عدم کاهش وزن!

كاهش وزن سریع، مضر است

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل(1)

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نامتعادل(2)

مضرات رژیم غذایی بدون کربوهیدرات

برای لاغر شدن نان و برنج را حذف نکنید

سنگ کلیه، عاقبت رژیم لاغری غلط

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.