تبیان، دستیار زندگی
یک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت: چاقی بیش از اندازه با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چاقی مسبب نازایی در زنان و مردان

چاقی در زنان

یک متخصص زنان، زایمان و نازایی گفت:" چاقی بیش از اندازه با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان همراه است و در صورت حاملگی تأثیرات زیانباری بر سلامت جنین و مادر دارد." دکتر سهیلا رنجبر در گفتگویی اظهار داشت: در دنیای امروزی هر چه به سوی صنعتی شدن پیش می رویم پدیده چاقی به عنوان عاملی خطرساز و تهدید کننده تندرستی، بیش از گذشته به چشم می خورد. امروزه چاقی، نه تنها بزرگسالان، بلکه نوجوانان و کودکان را به دلیل تغذیه نادرست و مصرف فست فودها گرفتار کرده است. در صورتی که پیوسته غذاهای پرچرب و پرکالری خورده شود بدن به آن غذا عادت می کند و این روند موجب چاقی می شود. هورمون لپتین در بافت های سفید چربی تولید می شود و پس از ورود به سیستم گردش خون، پیام هایی را به مرکز مخصوصی در مغز می فرستد تا فرد احساس سیری کند و از آن جا که میزان هورمون لپتین در افراد چاق بالا می رود و مدارهای مغزی آنان از کار می افتد. همچنین ذخیره این ماده در زنان بیشتر از مردان است و برای تنظیم اشتها، افزایش متابولیسم بدن، بلوغ، تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از چاقی ضروری است. در صورتی که چربی بدن کم باشد لپتین نیز کم خواهد بود و سیکل قاعدگی و تخمک گذاری به هم می خورد، در زنان بسیار چاق، کاهش وزن باعث منظم شدن سیکل ماهیانه و افزایش باروری می شود. بیماری های قلبی، افزایش کلسترول، فشار خون، خطر تشکیل لخته و سکته های مغزی، بیماری دیابت، انواع ورم مفاصل، بیماری های کبد و کیسه صفرا، عدم تخمک گذاری، نازایی و ناباروری، سرطان رحم و پستان از جمله عوارض چاقی است. چاقی بیش از اندازه با عدم تخمک گذاری و ناباروری در زنان همراه است و در صورت حاملگی تأثیرات زیان باری بر سلامت جنین و مادر دارد.

زنان چاق پیش از درمان نازایی باید لاغر شوند

طبق اعلام انجمن نازایی انگلیس زنانی که شاخص وزن بدن شان 36 (BMI) و بیشتر از آن است باید از درمان نازایی منع شوند. زنانی که کاهش وزن دارند یا چاق (BMI بالاتر از 29) هستند باید پیش از آغاز درمان وزن کم کنند. اضافه وزن داشتن، مادر و کودک را در معرض خطر دیابت ، فشار خون بالا و دیگر مشکلات قرار می دهد البته این اخطار فقط به زنانی که مشکل اضافه وزن دارند داده شده است.

انجمن نازایی انگلیس به همه زنانی که در این شرایط قرار دارند توصیه کرده است پیش از اقدام به درمان نازایی مشکل چاقی و اضافه وزن خود را برطرف کنند.

چاقی در مردان

اثر چاقی مردان بر نازایی

محققین موسسه ملی بهداشت محیط کارولینای شمالی، ضمن تحقیقات اخیر نشان دادند میان چاقی و نازایی در مردان ارتباط وجود دارد.

این دانشمندان با مطالعه روی 2 هزار و 111 زوج در کارولینای شمالی که مردان عمدتا مزرعه دار بودند و شاخص توده بدنی آن ها 3 واحد بیش از حد طبیعی بود، دریافتند با وجود انجام روابط زناشویی بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری، این مردان 10 درصد بیشتر از سایر مردان مبتلا به ناباروری بودند. به گفته این دانشمندان مردان چاق معمولا روابط زناشویی کمتری دارند که این موضوع تاثیر زیادی بر باروری آن ها دارد.

قویاً ثابت شده است که افراد چاق کمتر پدر و صاحب فرزند می ‌شوند! چرا؟

زیرا چاقی به‌ علت اختلال در بستر خون رسانی(ناشی از اختلال در نیتریک اکساید) و ایجاد رادیکال ‌های آزاد اکسیژن (ROS) و اختلال در محور هورمونی به‌ صورت Relative hypogonadotropic hypogonadism باعث اختلال در اسپرماتوژنزیس و نازایی می ‌گردد. نشان داده‌ اند افراد چاقی که شاخص توده‌ی بدنی (BMI) آن‌ ها بالای 31(در مقابل 28) و ضخامت پوست آن ‌ها بالای mm 34 (در مقابل mm 25) است شانس کمتری برای پدر شدن دارند.

گردآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

منابع:

سایت لقمه

دکتر سیدعلاءالدین عسگری

پزشکان بدون مرز

جام جم

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

 آزمایش هایی برای تشخیص ناباروری

روش های درمان ناباروری

زوج های نابارور بخوانند

تاثیر رژیم غذایی بر باروری

نقش تغذیه صحیح و فعالیت بدنی در باروری زنان

درمان ناباروری مردان با غذا

تاثیر تغذیه بر افزایش باروری

حفظ قدرت باروری

تمامی ناباروری‌ها قابل درمانند

بیماری‌ های چاق کننده !

به چه کسی چاق می گوییم؟

باورهای غلط درباره چاقی

آیا شما چاق هستید؟

درمان چاقی: تغذیه،ورزش،دارو

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.