تبیان، دستیار زندگی
گاهی، افراد چاق و دارای اضافه وزن تصور می ‌کنند دریافت کالری و غذای بیش‌ از اندازه دلیل چاقی آنان است. حال آن که...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری‌ های چاق کننده !

اضافه وزن

گاهی، افراد چاق و دارای اضافه وزن تصور می ‌کنند دریافت کالری و غذای بیش‌ از اندازه دلیل چاقی آنان است. حال آن که چاقی همیشه به خاطر خوردن غذای زیاد نیست.

عوامل متعددی در بروز چاقی دخیل هستند:

برخی از افراد نمی ‌دانند که برخی بیماری ‌های زمینه‌ ای آن ها موجب چاقی شان شده است که می‌ توان به این موارد اشاره کرد:

هیپوتیروئیدی

اگر تیروئید شما نتواند به اندازه کافی هورمون تولید کند، علایمی در شما ظاهر می ‌شود که عبارت است از احساس خستگی، ضعف، سرما و افزایش وزن. عدم ترشح هورمون تیروئید کافی،‌ موجب کندی متابولیسم شده و این احتمال اضافه وزن و چاقی را افزایش می ‌دهد. حتی اگر عملکرد تیروئید اندکی کم یا در حد نرمال باشد هم ممکن است اضافه وزن ایجاد شود درمان هیپوتیروئیدیسم با داروها از افزایش وزن جلوگیری می ‌کند.

یائسگی

یائسگی و کم شدن استروژن را در سال ‌های میانی عمر خود مقصر اضافه وزن ندانید. این ها ممکن است در حول و حوش همان زمان یعنی در 40 تا 50 سالگی ایجاد شود ولی تغییرات سطح هورمون‌ ها حتما دلیل اصلی نیست. پیری و افزایش سن موجب کند شدن متابولیسم می ‌شود بنابراین کالری کمتری در بدن می ‌سوزد و هر گونه تغییر در رویه زندگی مثل ورزش و تحرک کمتر نقش مهمی در چاقی دارند. اضافه وزن مرتبط با یائسگی به دلیل تجمع چربی در اطراف مچ و شکم است.

نشانگان به نام کوشینگ

اضافه وزن یکی از شایع ‌ترین علایم بیماری کوشینگ است. بیماری که در آن هورمون کورتیزول زیادی در بدن تولید می ‌شود. نشانگان کوشینگ می ‌تواند حتی در اثر مصرف کورتون‌ ها هم که برای درمان آسم استفاده می ‌شود اتفاق بیفتد. افراد مبتلا به آرتروز یا لوپوس هم اگر طولانی مدت از کورتون استفاده کنند در معرض خطر این نشانگان هستند. نشانگان کوشینگ وقتی ایجاد می ‌شود که غده آدرنال میزان زیادی هورمون کورتیزول ترشح می ‌کند. صورت، گردن، پشت گردن و مچ‌ ها در این بیماری چاق می‌ شوند.

نشانگان تخمدان پُلی کیستیک

تخمدان پُر از کیست یکی از مشکلات هورمونی زنان در سنین باروری است. بسیاری از زنان مبتلا به تخمدان پُر از کیست در تخمدان‌ ها‌ی ‌شان کیست‌ های کوچک دارند. این مشکل ممکن است روی تعادل هورمون ‌هایی که در دوران قاعدگی زنان ترشح می ‌شود تاثیر بگذارد. نهایتا عدم تعادل هورمونی به رویش موهای زاید و زیاد و بروز جوش روی پوست منجر شود. زنان مبتلا به این مشکل به انسولین مقاوم هستند و این سبب اضافه وزن آن ها می ‌شود. چاقی شکمی و نشیمن‌ گاه در این زنان دیده شده و بیماری قلبی این زنان را تهدید می ‌کند.

ترک سیگار

به جز بیماری های ذکر شده در بالا، افرادی که سیگارشان را ترک می ‌کنند در حدود 2 تا 5/4 کیلوگرم وزن اضافه می ‌کنند اما چرا؟ اول این که نیکوتین سبب کاهش اشتها می ‌شود بنابراین وقتی کسی سیگارش را ترک می ‌کند بیشتر احساس گرسنگی می‌ کند و بیشتر می ‌خورد. نیکوتین همچنین سبب افزایش متابولیسم بدن می‌ شود و برخی افراد کالری دریافتی ‌شان را کاهش نمی ‌دهند. نهایتا نیکوتین سبب می‌ شود طعم غذاها کمتر حس شود، بنابراین با ترک سیگار ، طعم غذاها بهتر احساس شده و این موجب زیاد خوردن و افزایش وزن می ‌شود.

منبع: webmd

سلامتیران

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

اگر همیشه گرسنه هستید ...

آیا میکروب ‌ها شما را چاق می کنند؟

10 روش بین ‌المللی لاغر شدن

خوب فکر کنید تا چاق نشوید...

با چشم باز غذا بخورید

8 نکته ی رژیمی فوق ‌العاده

چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟ (1) و (2)

10 فرمان برای آن هایی که رژیم دارند

رهایی از چاقی طولانی مدت

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

اندازه دور کمر مهم است

به چه کسی چاق می گوییم؟

باورهای غلط درباره چاقی

آیا شما چاق هستید؟

درمان چاقی: تغذیه،ورزش،دارو

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.