تبیان، دستیار زندگی
همانطور که در مقاله ی قبل بیان شد، خیلی از ما پس از افزایش وزن، راهی را برای حل این مشکل انتخاب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشتباهات مهم در رژیم لاغری (2)

www.novindiet.com

رژیم غذایی

همانطور که در مقاله ی قبل بیان شد، خیلی از ما پس از افزایش وزن، راهی را برای حل این مشکل انتخاب می نماییم. از آنجا که امروزه افراد زیادی با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند، در بین دوستان و فامیل، هر کس تجربه ای را برای رژیم لاغری توصیه می نماید.

کافی است ما در فردی که رژیم را توصیه می کند کاهش وزنی دیده باشیم، آن موقع با اطمینان بیشتری به توصیه های او عمل می کنیم. جالب آن که بعضی اوقات، بدون آن که نتیجه یک رژیم را دیده باشیم آن را تجربه می نماییم. از آنجا که خیلی از اوقات این تجربیات نه تنها باعث کاهش وزن ما نمی شود، بلکه عوارضی را به همراه دارد توجه به یک سری از نکات در انتخاب رژیم غذایی باعث می شود همراه با کاهش وزن از عوارض ناخواسته جلوگیری کنیم.

در مقاله قبل به 6 اشتباه اساسی در رژیم کاهش وزن اشاره نمودیم که شامل موارد ذیل بود:

- انتخاب رژیم های لاغری معجزه آسا

- حدف صبحانه

- بی توجهی به تنقلات روزمره

- حذف کامل میان وعده ها در طی روز

- خوردن فراوان مواد غذایی کم چرب

- کم توجهی به انرژی نوشیدنی ها

در این مقاله به 6 اشتباه مهم دیگر در بعضی از رژیم های لاغری اشاره می شود:

1- کم نوشیدن آب:

یکی از معضلات اساسی خیلی از ما، کم نوشیدن آب می باشد. علاوه بر آثار مهم فیزیولوژیک آب در کنترل وزن، دو نقش اساسی دیگر برای آب مطرح می باشد: اول آن که آب برای انجام طبیعی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن ضروری است. اگر دچار کمبود آب در بدن شوید، به دلیل کاهش متابولیسم، کاهش وزن شما دچار اختلال می شود. مطالعات نشان داده است کسانی که 8 لیوان آب در روز می نوشند، انرژی بیشتری در طی روز می سوزانند.

علاوه بر این، نوشیدن آب در تنظیم اشتها به ویژه جلوگیری از اشتهای کاذب موثر می باشد. خیلی از اوقات به ویژه در فصل تابستان افراد چاق در تشخیص بین تشنگی و گرسنگی دچار اشتباه شده و به طور ناخواسته غذای بیشتری دریافت می خورند. نوشیدن آب به طور منظم در تنظیم این اشتها موثر می باشد. لذا استفاده از یک لیوان آب در هر وعده اصلی غذایی و نیز در هنگام استفاده از میان وعده ها راه حلی عملی برای جبران کمبود نوشیدن آب می باشد.

2- مصرف کم لبنیات:

خیلی از افراد چاق از مصرف لبنیات اعم از شیر، ماست و ... به ویژه در صورت کم چرب بودن سر باز می زنند. خیلی از آنها این کار را به بهانه حساسیت به لبنیات انجام می دهند.

مطالعات بیانگر آن است که مصرف لبنیات کم چرب به کاهش وزن کمک می نماید. بعضی محققین علت این کاهش وزن را مربوط به کلسیم موجود در لبنیات که باعث سوزاندن چربی می شود می دانند و جالب آن که این اثر با استفاده از مکمل های حاوی کلسیم امکان پذیر نیست.

بعضی دیگر اثر لبنیات در کنترل وزن را با مواد پروتئینی موجود در این مواد غذایی مرتبط می دانند.

در هر صورت مصرف منظم لبنیات کم چرب به کاهش وزن کمک می کند.

3- مصرف فراوان فست فود:

امروزه خستگی کار روزمره و عدم حوصله برای تهیه غذا در منزل و از طرف دیگر، دسترسی آسان به فست فودها باعث مصرف بی رویه این نوع از غذاها گردیده است. هنوز هم خیلی از افراد تصور می کنند با توجه به حجم کم این نوع غذاها در برابر غذاهای سنتی در رستوران، انرژی زیادی را دریافت نمی نمایند، در حالی که واقعیت غیر از آن است. تحقیقات نشان داده است کسانی که در هفته بیش از دو بار فست فود می خورند، بیش از 5 کیلوگرم افزایش وزن نسبت به افرادی که کمتر از یک بار در هفته از این نوع مواد غذایی استفاده می کنند، خواهند داشت.

4- وزن کردن روزانه:

خیلی از افراد چاق که تصمیم به اجرای رژیم لاغری می گیرند، به محض شروع رژیم، روزانه چندین بار بر روی وزنه می روند. این کار به دلیل تغییرات نامحسوس و گاه متناقض وزن در طی روز، منجر به ناامیدی و بی انگیزگی در ادامه دادن رژیم خواهد شد.

از آنجا که کاهش وزن استاندارد، حداکثر یک کیلوگرم در هفته است توصیه می کنیم هفته ای یک بار در یک ساعت معین خود را وزن نمایید، نه بیشتر.

5- تعیین هدف وزنی غیر منطقی:

کم نیستند افراد چاقی که در هنگام شروع رژیم یک کاهش وزن 20 تا 30 کیلوگرمی را برای یک مدت زمان کوتاه، هدف خود قرار می دهند. طبیعی است که این افراد با رژیم های لاغری سخت و بسیار کم کالری، کاهش وزن قابل توجهی در هفته های اول رژیم داشته باشند، ولی قطعا طولی نمی کشد که از رژیم خسته شده و دیگر آن سیر کاهش وزن برای آنان میسر نخواهد بود. از آن به بعد، عوارض این نوع از رژیم ها شروع می شود که نتیجه ی آن قطع رژیم و بازگشت سریع به وزن اولیه می باشد.

6- عدم فعالیت بدنی:

خیلی از افراد چاق در هنگام رژیم لاغری حاضرند تغذیه خود را حداقل برای مدت محدودی کنترل نمایند، ولی به بهانه های مختلف از جمله عدم وقت کافی از فعالیت بدنی چشم می پوشند. واقعیت آن است که اگرچه انرژی که شما می توانید با فعالیت بدنی بسوزانید، به مراتب کمتر از انرژی کاهش یافته در اثر رژیم لاغری می باشد، ولی مهم ترین اثر ورزش، جلوگیری از بازگشت سریع وزن در صورت عدم رعایت رژیم لاغری است. لذا هیچ رژیم لاغری بدون فعالیت بدنی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

برای مشاهده ی وب سایت دکتر حمیدرضا فرشچی می توانید به آدرس اینترنتی www.novindiet.com مراجعه نمایید.

دکتر حمیدرضا فرشچی- همکار تبیان

متخصص تغذیه - فوق تخصص دیابت و چاقی

*مطالب مرتبط:

اشتباهات مهم در رژیم لاغری (1)

اشتباهات مردم در غذا خوردن

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

چرا لاغر نمی شوم؟

كاهش وزن سریع، مضر است

برای لاغر شدن چه باید کرد؟

ترفندهای لاغری را بیاموزیم

آیا رژیم لاغری تنها راه حل است؟

علل ناكامى در رژیم های لاغری

رژیم های لاغری نامتعادل و رژیم متعادل

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل(1) و (2)

چرا بعد از مدتی رژیم گرفتن، دیگر وزن کاهش نمی یابد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.