تبیان، دستیار زندگی
اغلب مردم تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند، بنابراین به دفعات احساس گرسنگی می‌کنند و به اصطلاح ریزه‌خواری می‌کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

20 راهکار برای لاغری بعد از تعطیلات(1)

رژیم لاغری

1- نوشیدن فراوان آب را فراموش نکنید.

اغلب مردم تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌گیرند، بنابراین به دفعات احساس گرسنگی می‌کنند و به اصطلاح ریزه‌خواری می‌کنند. بنابراین دفعه بعدی که احساس گرسنگی کردید ابتدا آب بنوشید. نوشیدن آب به شما احساس سیری هم می‌دهد. بعضی از کارشناسان معتقدند که باید قبل از خوردن غذا آب بنوشید. با عادت کردن به نوشیدن آب نه تنها جلوی احساس کاذب گرسنگی را می‌گیرید، بلکه مایعات مورد نیاز یک روز خود را به راحتی تامین می‌کنید.

2- هدف‌های واقع بینانه و قابل دسترس تعیین کنید.

کم کردن نیم یا یک کیلو وزن در هفته امکان‌پذیر است. برنامه‌های رژیمی سخت معمولا در ابتدا باعث کاهش 7 تا 8 کیلو وزن می شوند، ولی این کاهش وزن در حدود 6 ماه قبل از رژیم بعدی جبران می‌شود. در صورتی که با کاهش وزن تدریجی به راحتی و بدون هیچ‌گونه فشاری به بدن و بدون این که بازگشت وزنی برای آن وجود داشته باشد، می توانید به وزن ایده‌آل برسید.

همیشه اهدافی را برای خود انتخاب کنید که دسترسی به آن امکان‌پذیر باشد.

3- فقط نخورید، بلکه استراحت هم بکنید.

با عجله غذا خوردن باعث پرخوری می‌‌شود. هر وقت خواستید چیزی بخورید میز را بچینید. آگاهانه جایی برای نشستن انتخاب کنید و لقمه‌ای را که می‌خورید، مزه مزه کنید تا طعم هر غذایی را که می‌خورید، احساس ‌کنید. تند تند غذا را فرو ندهید. غذا را به آرامی و با مکث بخورید و بین لقمه‌های خود استراحت کوتاهی کنید.

غذاها را کاملا بجوید و از هر غذا به مقدار لازم در ظرف خود بکشید و به همان مقدار اکتفا کنید، به ‌طور مثال سعی کنید کمی از چیپس داخل پاکت به طور جداگانه در یک کاسه بریزید و همان مقدار را میل کنید و از پاکت چیپس جهت خوردن استفاده نکنید. یا به مقدار لازم، برنج در بشقاب خود کشیده میل کنید و به همان یک مرتبه اکتفا کنید و با آرامش همان مقدار را بخورید.

4- ده دقیقه صبر کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که میل شخص به خوردن به ‌طور متوسط 10 دقیقه طول می‌کشد، بنابراین قبل از این که تسلیم امیال خود شوید، 10 دقیقه فکر خود را به جای دیگری معطوف کنید. به فهرست کارهایی که باید انجام دهید مراجعه کنید و کاری که شما را ارضا می ‌کند انجام دهید. از آشپزخانه و محیطی که غذا هست خارج شوید تا این زمان طی شود. می ‌توانید از نوشیدن آب هم در طی این ده دقیقه کمک بگیرید. پس از این مدت خواهید دید که اشتها و تمایل شما به غذا خوردن از بین رفته یا شدیدا کم شده است.

5- به دفعات و در حجم کم غذا بخورید.

کسانی که وزن خود را ثابت نگه می ‌دارند، به طور متوسط در طی روز 5 مرتبه غذا می‌خورند. خوردن غذا به دفعات و با حجم کم باعث کم شدن اشتها، افزایش انرژی، بهتر شدن روش غذا خوردن و حتی تسریع متابولیسم می‌شود، زیرا فرآیند هضم باعث سوختن کالری می‌شود. با این کار نه تنها کالری مورد نیاز خود را با فاصله کم‌تر تامین می کنید و هیچ‌گاه دچار گرسنگی شدید نمی‌شوید، بلکه خود را عادت می‌دهید که با حجم کم‌تر غذا به راحتی احساس سیری کنید.

6- برنامه‌های خود را هفته به هفته تهیه کنید.

برنامه غذایی خود را به طور روزانه تنظیم نکنید، زیرا اگر ناگهان تغییرات زیادی به وجود آید، موفق به اجرای آن نخواهید شد. در عوض هر هفته یک تغییر جهت ایجاد تنوع در آن به وجود آورید؛ مثل تغییر در نوع ناهار، خوردن میوه و ... . با این کار خود و بدن خود را به کار و روشی یکسان عادت می‌دهید و از پرخوری دور می مانید.

7- میزان مصرف پروتئین را کمی بالا ببرید.

تحقیقات نشان می‌دهد که پروتئین نسبت به کربوهیدرات‌ یا چربی‌، احساس سیری طولانی ‌تری به انسان می ‌دهد. تحقیقات انجام شده در اسکاتلند، دانمارک، سوئد و انگلستان نشان می ‌دهد کسانی که هنگام صبحانه یا ناهار از پروتئین بیشتری استفاده کنند، در وعده‌های غذایی بعدی کمتر گرسنه می‌شوند. هم‌چنین پروتئین‌ها برای هضم به کالری بیش‌تری نیاز دارند. به هر حال عجله نکنید و از منابع پروتئینی کم‌چربی بیش‌تر استفاده کنید، مانند لبنیات کم‌چرب به خصوص ماست کم‌چرب و گوشت‌های کم‌چرب مثل ماهی.

8- از نوشابه‌های گازدار پرهیز کنید.

نوشیدنی‌های گازدار بدون ارزش غذایی و پرکالری هستند. مایعات به اندازه جامدات اشتهای انسان را ارضا نمی ‌کنند. طی یک تحقیق در دانشگاه وردو معلوم شد کسانی که روزانه از آب‌نبات و پاستیل، 450 کالری می‌گیرند، نسبت به کسانی که نوشابه خورده‌اند، کم‌تر چاق شده‌اند، بنابراین اگر دوست دارید چیز بیش‌تری بخورید بهتر است آن چیز جویدنی باشد نه نوشیدنی. اگر واقعا تشنه هستید به جای نوشابه آب یا چای تلخ بنوشید.

9- یاد بگیرید که کالری غذاها را محاسبه کنید.

قضاوت صحیح در مورد اندازه پروتئین‌ها و میزان کربوهیدارت‌ها و چربی‌ها و در نهایت میزان کالری غذاها کار ساده‌ای است. از قاشق‌ها و پیمانه‌های مخصوص استفاده کنید. می‌توانید از راهنمای میزان کالری و مقدار مواد مغذی که در کتاب‌های تغذیه ای موجود است، استفاده کنید. هرگاه دانستید که هر میوه یا هر تکه نان یا هر غذای دلخواهی، چه میزان کالری دارد به راحتی می‌توانید میزان مصرف خود را تنظیم کنید.

10- جایگزین‌های مناسب را پیدا کنید.

پس از شناخت کالری غذاها، به دنبال جایگزین‌های غذاهای کم‌ کالری به جای غذاهای پرچرب و شیرین باشید. به‌طور مثال از کشمش به جای شکلات و یا از ذرت بو داده به جای سرخ شده استفاده کنید و یا در کیک‌های شکلاتی، به جای شکلات از توت‌ فرنگی یا سایر میوه ها استفاده کنید.

*مطالب مرتبط:

مقابله با پُرخوری عصبی

چاقی و لاغری، بحث روز

قبل از رژیم لاغری باید بدانید

دلایل چاقی افراد و انواع روش های لاغری

برای كاهش اشتها چه باید كرد؟

كاهش وزن سریع، مضر است

غذاهای بیرون و چاقی بیش ‌ازحد

عاملی مهم در کاهش وزن

ترفندهای لاغری را بیاموزیم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.