تبیان، دستیار زندگی
داروهای کاهش دهنده ی اشتها: داروها از جمله ترکیباتی هستند که بر اشتها می ‌توانند اثر بگذارند. علاوه بر داروهای کاهش دهنده‌ ی اشتها، با مصرف داروهای حجیم مانند دگزآمفتامین، متفورمین، گلیکوزیدهای قلبی، گلوکاگون، مورفین، فنیل ب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داروهای موثر بر اشتها



داروهای کاهش دهنده ی اشتها:

داروها از جمله ترکیباتی هستند که بر اشتها می ‌توانند اثر بگذارند.

علاوه بر داروهای کاهش دهنده‌ ی اشتها، با مصرف داروهای حجیم مانند دگزآمفتامین، متفورمین، گلیکوزیدهای قلبی، گلوکاگون، مورفین، فنیل بوتازون، ایندومتاسین، سیکلوفسفامید، فلوئور و اوراسیل، متیل فنیدات، سالبوتامول، لوودوپا و غیره و همچنین داروهای تغییر دهنده ‌ی طعم غذا (گریزئوفولوین، پنی سیلامین، و لینکومایسین)، مقدار اشتها کاهش می ‌یابد.


داروهای افزایش دهنده ی اشتها:

داروهایی مانند سولفونیل اوره‌ها، داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری، سیپروهپتادین، کلرپرومازین، آندروژن‌ها، استروئیدهای آنابولیکی، کورتیکوستروئیدها، انسولین، لیتیوم، آمی تریپتیلین، پیزوتیفن، کامیپرامین، بنزود یازپین‌ها، و متو کلوپروماید می‌ توانند اشتها را افزایش دهند.

تمامی افراد، به ویژه کودکان و نوجوانانی که در سن رشد و نمو هستند، باید از مصرف هر نوع دارویی برای لاغر یا چاق شدن، به طور خودسرانه و بدون مشورت با پزشک خودداری کنند.


کنترل اشتها بدون مشورت با پزشک یا متخصص مربوطه:

در بزرگسالان، کنترل اشتها به منظور کنترل وزن، بدون مشاوره ی علمی، بسیار زیان بار بوده و لطمه ‌های جدی به بدن وارد می‌ سازد.

بعضی از نوجوانان و به ویژه دختران نوجوان ممکن است بدون مشاوره ی با پزشک یا متخصص تغذیه، برای لاغر شدن رژیم بگیرند، ولی چون این کار علمی و اصولی صورت نمی‌ گیرد، انرژی ، ویتامین ها، املاح و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن را به مقدار کافی دریافت نخواهند کرد، در نتیجه سلامت این گونه افراد لطمه‌ های جبران ناپذیری خواهد دید.

تعدادی از آنها در اثر این رژیم غیر اصولی، دچار بی‌ اشتهایی عصبی(ANOREXIA)  یا پرخوری عصبی(BULIMIA) می‌ گردند، که با طولانی ‌تر شدن زمان این حالات، پیش ‌آگاهی بیماری بدتر شده و احتمال موفقیت درمان کاهش می ‌یابد.

در مقابل، پسران نوجوان عموماً نگران اندازه‌ی قد یا بزرگی و فرم عضلات خود هستند.

کنترل شدید اشتهای کودکان و نوجوانان به منظور کاهش وزن، بدون مشاوره ‌ی دقیق با متخصص تغذیه یا پزشک، می تواند بسیار خطرناک باشد و به سوء تغذیه و کوتاهی قد فرد در آینده منتهی شود.

داروهای افزایش دهنده‌ ی اشتهای کودکان و برخی مکمل ‌های غذایی که مورد استفاده ‌ی بعضی نوجوانان می ‌باشند نیز با عوارض جانبی همراه هستند و برخی اوقات با تأثیر شدید بر اشتها، فرد را به پُرخوری و آمادگی برای چاق شدن در دوران‌های بعدی زندگی سوق می ‌دهد.

دکتر احمدرضا درستی مطلق- متخصص تغذیه(عضو هیات علمی دانشگاه تهران)


*مطالب مرتبط در این سایت:

کنترل اشتها

كاهش وزن به وسیله قرص های لاغری

بی اشتهایی نشانه چیست؟

برای افزایش اشتها چه باید كرد؟

برای كاهش اشتها چه باید كرد؟

درمان تغذیه ای بی اشتهایی كودكان ( قسمت اول ) و ( قسمت دوم )

كاهش وزن سریع با رژیم لاغری نامتعادل اتکینز

كاهش وزن سریع با رژیم های لاغری نا متعادل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.