تبیان، دستیار زندگی
افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشند، غذا می خورند. در حقیقت اشتهای آنها کاذب است، نه واقعی. در اینجا به7 نكته درباره ی شناخت اشتهای طبیعی و واقعی و کاهش اشتهای کاذب اشاره می کنیم که با استفاده از آنها ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای کاهش اشتها چه باید کرد؟


افراد چاق، بیشتر اوقات بدون اینکه واقعاً گرسنه باشند، غذا می خورند. در حقیقت اشتهای آنها کاذب است، نه واقعی.

در اینجا به7 نكته درباره ی شناخت اشتهای طبیعی و واقعی و کاهش اشتهای کاذب اشاره می کنیم که با استفاده از آنها می توانید روش مناسبی را برای خوردن غذاها در پیش بگیرید و از پُرخوری ودر نتیجه چاقی جلوگیری کنید.


1- تفاوت بین احساس واقعی گرسنگی و احساس کاذب گرسنگی را بشناسید.

وقتی غذا یا هر خوراكی دیگری در دسترس شما قرار می گیرد، به خودتان اجازه دهید تا گرسنه شوید، چرا كه مقاومت و كنترل در برابر اشتها كار مشكلی برای شما محسوب می شود.


2- سر ساعات معین غذا بخورید تا متابولیسم بدنتان تنظیم شود.

این مسئله كه سعی كنید وعده های غذایی خود را منظم كنید، نكته مهمی است. عادت کنید بین وعده های غذایی چیزی نخورید، زیرا گرسنگی واقعی شما زمانی ایجاد می شود كه بین وعده های غذایی تان هیچ چیز دیگری نخورید. اما بیشتر اوقات چیزهایی پیدا می شود كه بیشتر از خود غذای اصلی، احساس و اشتهای شما را برای خوردن، تحریك می كند.

مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراكی نگذارید.


3- به غذا خوردن خود توجه داشته باشید.

در هنگام غذا خوردن، حواستان را متمركز کنید. بهتر است هنگام خوردن پشت یك میز بنشینید و از غذایتان لذت ببرید تا اینكه آن را داخل یك سینی قرار داده و روی زانوهایتان بگذارید و مقابل تلویزیون مشغول غذا خوردن شوید. اگر روی غذا خوردن خود تمركز نداشته باشید، پیام سیر شدن را برای مغز خود نمی فرستید و بیش از حد می خورید و چاق می شوید. باید هنگام غذا خوردن، برای خودتان یادآوری كنید كه سیر شده اید.


4- آهسته غذا بخورید.

بعد از 15 دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما می رساند و شما دست از غذا خوردن می كشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینكه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا كند، پُر می شود. در آخر متوجه می شوید كه زیاد خورده اید. پس چاق می شوید. بنابراین غذا را آهسته بخورید و هر لقمه را با دقت و به طور كامل در دهانتان بجوید.


5- از وسوسه ها بپرهیزید.

اگر فكر می كنید توانایی مقاومت در برابر خریدن و خوردن مواد غذایی را ندارید، خودتان به سوپرماركت نروید و خرید را به فرد دیگری محوّل کنید. مواد غذایی را از دسترستان خارج کنید. مثلا در بین وعده های غذایی، روی میزتان مواد خوراكی نگذارید. اگر می دانید كه خوراكی ها را می خورید آنها را در یخچال، فریزر و یا جاهای دیگری قرار دهید.

بعد از 15 دقیقه، مغز پیام سیر شدن را به معده شما می رساند و شما دست از غذا خوردن می كشید. بنابراین اگر سریع غذا بخورید، معده شما قبل از اینكه مغز از سیر شدن اطلاعی پیدا كند، پُر می شود.


6- یاد بگیرید كه سلامتی خود را با شیوه ی صحیح غذا خوردن بدست آورید.

اشتهایتان را كم كنید. همچنین مقدار غذاهای خود را در هر وعده غذایی كم كنید. اگر در مورد انواع غذاها ولع و تمایل دارید، سعی كنید آنها را نادیده بگیرید. اگر غذا خوردنتان را تغییر دهید، غذایتان بیشتر می شود. تعداد زیادی از مردم با ولع غذا می خورند، آنها به تمایلات گوناگون غذایی پاسخ مثبت می دهند و هیچ توجهی به نیازهای بدنشان ندارند. بنابراین سلامت غذایی نداشته و چاق می شوند.


7- با توجه و آگاهی برنامه غذای خود را تغییر دهید.

مطالعات نشان داده كسانی كه از چگونگی تغییر عادات غذایی خود را آگاهی دارند و وعده های غذایی شان را با دقت برمی گزینند، دارای تغذیه سالمی هستند.


*مطالب مرتبط :

- محاسبه وزن ایده آل

- می خواهم لاغر شوم

- آیا رژیم لاغری تنها راه حل است؟

- علل ناكامى در رژیم های لاغری

- توصیه هاى غذایى براى كاهش وزن

- رژیم های لاغری نامتعادل و رژیم متعادل

- روش های درمان چاقى

- چگونه لاغر شویم؟

- پیاده روی بهترین، آسان ترین و ارزان ترین راه برای تناسب اندام

- چرا بعد از مدتی رژیم گرفتن، دیگر وزن کاهش نمی یابد؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.