تبیان، دستیار زندگی
من یک رژیم موثر می خواهم. این تقاضای یک بیمار از میان خیل بیماران سردرگم در رژیم های مختلف و رنگارنگ است، البته بسیاری از آنها پس از مدتی ناامید می شوند و به این نتیجه می رسند که این گونه رژیم های غذایی اصولا اثر طولانی مدت...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

می خواهم لاغر شوم


من یک رژیم موثر می خواهم. این تقاضای یک بیمار از میان خیل بیماران سردرگم در رژیم های مختلف و رنگارنگ است، البته بسیاری از آنها پس از مدتی ناامید می شوند و به این نتیجه می رسند که این گونه رژیم های غذایی اصولا اثر طولانی مدت ندارند.

هنگام رژیم گرفتن یک اصل مهم را هیچ گاه فراموش نکنید: تنها راه صحیح و پایدار برای کاهش وزن و نگهداشتن وزن جدید این است که افراد چاق بدانند روش تغذیه ی گذشته آنها اشتباه بوده است و تنها یک برنامه غذایی مناسب می تواند در وهله اول پرخوری آنها را کاهش دهد یا حذف کند و برای رسیدن به این هدف راه های مختلفی وجود دارد.


رژیم کم کربوهیدرات

اگر چه بانیان این نوع رژیم توضیحات بیولوژیکی پیچیده ای در دفاع از آن عنوان می کنند، اما تحقیقات جدید نشان می دهد رژیم های کم کربوهیدرات ، اثر کاهش وزن خود را بیشتر در شش ماه اول نشان می دهند، ولی پس از گذشت یک سال نتیجه آنها چندان مثبت ارزیابی نمی شود. به علاوه حتی در شش ماه اول هم، استفاده از این نوع رژیم برای بسیاری از کاربران بی نتیجه بوده است ؛ اما آنچه مسلما باید مورد توجه قرار گیرد، این است که افرادی که از این نوع رژیم پیروی می کنند باید رفتار تغذیه ای خود را کاملا تغییر دهند و در واقع عامل اصلی نتیجه گرفتن، خود آنها هستند.

در این رژیم غذایی، میزان و حجم غذا هیچ تغییری نمی کند، بلکه مصرف یک سری مواد کربوهیدراتی مثل ماکارونی ، سیب زمینی ، شیرینی ، نوشابه ، آبمیوه ، شکلات و... قطع می شود.

این افراد به علت آن که حجم کافی غذا را دریافت می کنند احساس گرسنگی ندارند، اما باید این موضوع مهم را در نظر گرفت که آنها نمی توانند برای مدت طولانی از خوردن مواد رکبوهیدراتی خودداری کنند و در نتیجه نه تنها پس از مدتی به آنها روی می آورند، بلکه بسیاری از بررسی ها حاکی از مصرف بیش از حد این مواد کربوهیدراتی به تلافی گذشته است!

به هر حال طرفداران این رژیم باید تنوع غذایی را رعایت کنند. در ضمن این پرهیز غذایی را به تدریج در برنامه خود قرار دهند.


رژیم کم چربی

برخلاف رژیم کم کربوهیدرات ، این نوع رژیم ها اثر بلند مدت بسیار خوبی دارند. در واقع با حذف چربی ها به عنوان مهم ترین گروه غذایی کالری زا و با انتخاب میان وعده ها، گوشت و لبنیات کم چرب وزن مشخص به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

آنچه طرفداران این نوع برنامه غذایی باید توجه داشته باشند این است که علت اصلی کاهش وزن آنها کم شدن میزان کالری مصرفی است. پس اگر آنها هنگام اجرای رژیم ، شکلات های بدون چربی یا محصولات نشاسته ای را به مقدار زیاد استفاده کنند، نه تنها لاغر نخواهند شد، بلکه به دلیل نرسیدن یک گروه غذایی یعنی چربی ها سلامت خود را هم به خطر انداخته اند.

در رژیم های کم چربی باید سعی شود که از میوه ها و سبزی های پر حجم و پر فیبر استفاده شود؛ هر چند این مواد باعث پر شدن معده می شوند، اما از آنجا که چربی ندارند، بعد از گذشت زمان کوتاهی احساس گرسنگی دوباره به فرد روی خواهد آورد.

افرادی که از این نوع رژیم استفاده می کنند، باید در مصرف وعده و میان وعده های غذایی ، تعادل را رعایت کنند و با اراده قوی منتظر اثر آن در دراز مدت باشند.

تنها راه صحیح و پایدار برای کاهش وزن و نگهداشتن وزن جدید این است که افراد چاق بدانند روش تغذیه ی گذشته آنها اشتباه بوده است و تنها یک برنامه غذایی مناسب می تواند در وهله اول پرخوری آنها را کاهش دهد یا حذف کند.


نوشابه های رژیمی

رژیم هایی که تمام یا بخشی از وعده ها و میان وعده های غذایی را با یکسری نوشیدنی ها جایگزین می کنند بتازگی طرفداران زیادی پیدا کرده اند. تحقیقات حاکی از اثر کوتاه مدت این رژیم ها بر تناسب اندام است.

نوشابه های رژیمی حدود 250-200 کالری دارند و وقتی که جایگزین وعده های غذایی می شوند کالری بسیار کمی را به بدن وارد می کنند. بیشتر این نوع نوشیدنی ها برای افرادی که فرصت غذا خوردن را در طول روز ندارند یا از میوه ها و سبزی ها به اندازه کافی استفاده نمی کنند، جذابیت بیشتری دارند؛ اما این افراد به دلیل تغذیه سبک در طول روز، دست به پرخوری های شبانه می زنند.


نکته آخر

همیشه باید در نظر داشته باشید در صورتی که هدف اصلی شما نخوردن غذا و لاغری سریع باشد، هر رژیم غیر اصولی می تواند برای کوتاه مدت موثر باشد، اما اگر هدف شما رسیدن به اندامی مناسب و بدنی سالم است، تنها با ادامه رعایت یک برنامه غذایی مناسب و متعادل می توانید به هدف خود امیدوار باشید.

در ضمن فراموش نکنید که هیچکدام از این رژیم ها برای افرادی که به دنبال واکنش های عصبی، پرخوری می کنند موثر نخواهند بود و برای کمک به این گروه از افراد باید شیوه زندگی شان را از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد.


* برای مطالعه بیشتر بخوانید:

- مطالبی کامل درمورد انواع رژیم ها و توصیه های لاغری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.