تبیان، دستیار زندگی
افرادی که دل در گرو مهر مردم داشته و فعالیت حرفه ای خود را در جهت خیر و صلاح و سلامتی مراجعین خود قرار داده اند، همچنین هدف تبلیغ و سودجویی ندارند، تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن ، جنس ، وزن ، موقعیت های فیزیولوژیکی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفاده نابجا از داروهای لاغری و عوارض جانبی آنها


افرادی که دل در گرو مهر مردم داشته و فعالیت حرفه ای خود را در جهت خیر و صلاح و سلامتی مراجعین خود قرار داده اند، همچنین هدف تبلیغ و سودجویی ندارند، تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن ، جنس ، وزن ، موقعیت های فیزیولوژیکی ، بیماری های زمینه ای موجود و داروهای مصرفی فعلی ، رژیم غذایی یا دارویی را ولو مورد تایید باشد ، تجویز نمی کنند؛ زیرا تداخلات غذا و دارو ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی را در دراز مدت برای فرد مصرف کننده ایجاد کرده یا عوارض بیماری قبلی را تشدید و یا تظاهرات جدید و خطرناکی را موجب گردد و ضایعات مالی و جانی قابل توجه و غیر قابل جبرانی را فراهم سازد. آیا شما جزو کسانی هستید که قربانی ناآگاهی و سودجویی این افراد یا آن گروه از خدا بی خبر و غیر متخصص قرار گرفته و راه به جایی نبرده اید؟

استفاده نابجا از داروهای لاغری برای سلامتی بدن مضر است ، زیرا تداخلات غذا و دارو ممکن است عوارض غیر قابل جبرانی را در دراز مدت برای فرد مصرف کننده ایجاد کرده یا عوارض بیماری قبلی را تشدید و یا تظاهرات جدید و خطرناکی را موجب گردد و ضایعات مالی و جانی قابل توجه و غیر قابل جبرانی را فراهم سازد.

اینک جهت تصمیم گیری آگاهانه و پیشگیری از پیشامدهای قابل اجتناب، توجه شما عزیزان را به موارد زیر جلب می نماییم.

اورلیستات (ORLISTAT)

اورلیستات یا زنیکال (XENICAL) از جمله داروهای لاغری است که با مهار کردن آنزیم لیپاز- که از لوزالمعده جهت هضم و تجزیه ی چربی ها ترشح می شود - از جذب 30 درصد چربی غذا جلوگیری کرده و بدین ترتیب همراه با رژیم های غذایی به روند کاهش وزن سرعت می بخشد و وزن فرد در سال 4 کیلو بیشتر از رژیم کاهش وزن بدون دارو، کاسته می شود.

جهت سرعت بخشیدن به کاهش وزن ، به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب!! روزانه 3 کپسول زنیکال (XENICAL) در صبحانه، ناهار و شام همراه با غذاهای مصرفی توصیه می شود. باید توجه مصرف کنندگان را به این مسئله جلب کنم ، کسی که شروع به مصرف این دارو کند، باید تا مدت ها آن را ادامه دهد، چون با قطع دارو دوباره انباشتگی چربی ها آغاز می شود.

عوارض مصرف زنیکال

چربی هایی که تجزیه و جذب نشده اند ، باعث دفع مدفوع پرچرب شده و بوی بسیار زننده ای ایجاد می کنند. در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذا ، احتمال ایجاد سردرد های شدید و دل دردهای طاقت فرسا در 6 درصد مصرف کنندگان وجود دارد. در ضمن به علت اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی که شامل ویتامین های K  , E  , D  , A  است ، باید دو ساعت بعد از مصرف زنیکال نسبت به مصرف مکمل های مولتی ویتامینی اقدام شود. این دارو به علت احتمال ایجاد زمینه ی بروز سرطان سینه که از طرف FDA ( اداره غذا و دارو ) مطرح گردیده بود، از طرف شرکت سازنده و تولید کننده ، درخواست تایید دارو پس گرفته شده است.

سیبوترامین  (SIBUTRAMIN)

این دارو در آغاز به عنوان یک داروی ضد افسردگی به بازار عرضه شد، ولی به علت کم اثر بودن آن در درمان افسردگی ها، در حال حاضر به عنوان یک داروی لاغری مصرف می شود که همراه با رژیم های لاغری توصیه می شود. مصرف این دارو به مقدار 15-10 میلی گرم در روز و در طول 24 هفته، می تواند 4 تا 5 کیلو بیشتر از رژیم لاغری بدون دارو ، از وزن شخص رژیم گیرنده بکاهد.

هیچگاه خودسرانه و بدون تجویز پزشک یا متخصص تغذیه از داروهای لاغری استفاده نکنید. در ضمن مصرف این داروها هنگامی در کاهش وزن موثر است که به همراه آن از رژیم های لاغری توام با ورزش نیز استفاده شود. مصرف داروی خالی هم برای سلامتی مضر است و هم نتیجه مطلوب را برای کاهش وزن نخواهد داد.

عوارض مصرف سیبوترامین (SIBUTRAMIN)

در پژوهش های انجام شده، عوارض جانبی عبارتند از : خشکی دهان در 17 درصد؛ اختلال در خواب و بی خوابی های ناخواسته در 5/85 درصد؛ سوزن سوزن شدن بدن در 12درصد؛ اختلال ضربان قلب ( آریتمی ) در 2 درصد و یبوست که در 11 درصد مصرف کنندگان گزارش شده است.

توصیه های لازم :

مصرف این دارو برای افرادی که دارای حساسیت بوده یا به بی اشتهایی عصبی ( آنورکسیا ) یا پُرخوری عصبی ( بولیمیا ) دچار هستند ، توصیه نمی شود. در ضمن مصرف این دارو همراه با داروهای کاهش دهنده اشتها ، داروهای ضد فشار خون ، ضد افسردگی ، ضد سرفه ، داروهای اعصاب ، داروهای ضد  میگرن ، آنتی هیستامین ، مسکّن ها و آرام بخش ها ممنوع بوده و افرادی که ناچار نارسایی قلبی ، آریتمی و سابقه سکته قلبی هستند نباید از این دارو استفاده کنند . همچنین افرادی که دچار بیماری های کلیوی یا کبدی ، آب سیاه (GLUCOMA) ، مشکلات غده تیروئید یا سنگ کیسه صفرا هستند، باید تحت نظر پزشک و با احتیاط کامل ، این دارو را مصرف کنند. مصرف این دارو برای افراد زیر  16 سال و بالای 65 سال و در طول بارداری و شیردهی ممنوع است.

هورمون کوریونیک گونادوتروپین (HCG) یا هورمون جفت

روزانه تزریق 125 واحد هورمون جفت به همراه رژیم لاغری ، به تجزیه و مصرف چربی های ذخیره شده در اندام افراد چاق سرعت بخشیده و باعث کاهش اشتها به غذا نیز می شود، ولی به علت عوارض ناخواسته و خطرناکی که ممکن است برای افراد به وجود آورد، توصیه نمی شود . بررسی ها نشان داده ، افرادی که از این روش استفاده کرده و جان سالم به در برده اند، در آینده دچار چاقی های موضعی بسیار شدید به ویژه انباشتگی چربی در باسن و ران ها شده اند.

هورمون های غده تیروئید

اگرچه استفاده به جا و به موقع از این هورمون ها توسط متخصصان ، عامل نجات و رهایی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ، یبوست، افسردگی ، افزایش وزن ، پرخوابی و چاقی بوده ، ولی استفاده ی نابجا از این هورمون ها توسط افراد میانسال و سالخورده ، عوارض قلبی مختلفی از بیماری عروق قلبی ، ایست قلبی و حتی مرگ به علت سکته ی قلبی را موجب می شود . در ضمن افرادی که دارای ترشح عادی و طبیعی غده ی تیروئید هستند، نباید جهت افزایش متابولیسم ( سوخت و ساز ) بدن و سرعت بخشیدن به روند لاغری از این روش استفاده کنند.

دی اتیل پرویپون هیدروکلراید

دی اتیل پرویپون هیدروکلراید، با نام تجاری تنوایت (TENUATE) ، از جمله داروهای لاغری است که نباید بدون تجویز پزشک و متخصص مصرف شود. این دارو باید نیم تا یک ساعت قبل از غذا و 4 تا 6 ساعت قبل از خوابیدن درسته و بدون جویدن و خرد کردن بلعیده شود و نباید بیش از 3-1 ماه مصرف شود. مصرف این دارو هنگامی در کاهش وزن موثر است که به همراه آن از رژیم های لاغری توام با ورزش نیز استفاده شود. در صورت مبتلا بودن به فشار خون بالا، پرکاری تیروئید، آب سیاه، بیماری قند ، اعتیاد به الکل ، مشکلات قلبی و تصلب شرایین و نیز در دوران حاملگی و شیردهی استفاده از این دارو توصیه نمی شود.

عوارض جانبی این دارو

عوارض خفیف استفاده از این دارو شامل مشکلات بینایی ، خشکی دهان ، بی خوابی ، بدخلقی ، ناراحتی معده ، یبوست و تغییر میل جنسی است. عوارض متوسط ناشی از استفاده از این دارو عبارتند از درد قفسه سینه، مشکلات ادراری ، تنفسی و قلبی و عوارض شدید آن عبارتند از :

افزایش فشار داخل ریه ، بیماری های دریچه ی قلب، ناآرامی یا آشفتگی ، لرزش و اضطراب ، سردرد، سرگیجه ، بی خوابی ، خشکی دهان ، اسهال یا یبوست. در صورتی که شما یکی از افراد مصرف کننده ی این دارو هستید، به محض بروز یکی از واکنش های حساسیتی ، مشکلات تنفسی ، ورم لب ها و زبان و صورت ، کهیر، بی نظمی ضربان قلب ، تهوع و استفراغ و گیجی فوراً به پزشک یا فرد تجویز کننده ی این دارو مراجعه کنید.

عوارض جانبی دارو عبارتست از : خشکی دهان ، یبوست ، سرگیجه ، سیاهی رفتن چشم ، ناراحتی معده ، ناآرامی و درد قفسه سینه.

مصرف این دارو نباید از 8 تا 12 هفته بیشتر شود . مقدار و نحوه مصرف آن، یک بار در روز، 60-30 دقیقه قبل از غذاخوردن با شکم خالی و بهترین زمان، قبل از صبحانه است و اگر زمان دیگری مورد نظراست ، حداقل 4 تا 6 ساعت قبل از خواب مصرف شود؛ زیرا از اثرات این دارو، بی خوابی ذکر شده است. مصرف بیش از حد و یا طولانی مدت این دارو اعتیاد آور بوده و علاوه بر آن احتمال می رود که به تداخل این دارو با سایر داروهای مصرفی به ویژه داروهایی مثل FURAZOLIDO SELEGILINE- PHENELZINE - MAO و سایر داروها مثل داروهای جلوگیری کننده از گرفتگی بینی ، سرفه ، سینه درد، سرماخوردگی و بسیاری از داروهای حاوی مواد تحریک کننده منجر شود.

افرادی مبتلا به آلرژی یا حساسیت هستند و خانم های باردار و شیرده نباید این دارو را مصرف کنند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.