تبیان، دستیار زندگی
اگر می خواهید ریزش موی خود را متوقف کنید؛ دریافت ویتامین C، ویتامین A، ویتامین های B، آهن، مس، روی، بتاکاروتن، سیلیس، گوگرد و ... را در رژیم غذایی خود تنظیم کنید ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه های غذایی برای پیشگیری از ریزش مو (١)

اگر می خواهید ریزش موی خود را متوقف کنید؛ دریافت ویتامین C، ویتامین A، ویتامین های B، آهن، مس، روی، بتاکاروتن، سیلیس، گوگرد و ... را در رژیم غذایی خود تنظیم کنید ...

بینه خشنودی راد - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
ریزش مو

قبل از اینکه درباره رژیم پیشگیری از ریزش مو بگوییم مهم است بدانیم که ریزش مو چیست؟ هر فرد نرمال در طی روز حدود 50-100 مو را از دست می دهد که عمدتاً دوباره رشد می کند. هر تار موی طبیعی دوره ای سه تا شش ساله دارد. ریزش مو به حالتی اطلاق می شود که موها بعد از ریزش دوباره رشد نکنند یا به سرعتی غیرطبیعی بریزند. مثلاً بیشتر از هزار مو در روز ریزش کند. ریزش مو یا آلوپسی در تمام دنیا و در هر دو جنس مشاهده می شود. علت ریزش مو می تواند به عوامل متعددی مربوط باشد مثلاً مصرف برخی داروها، شیمی درمانی، ژنتیک، کاهش وزن سریع، استرس حاد، شوره سر، عدم تعادل هورمونی، حاملگی، تولد نوزاد، یائسگی، گردش خون ضعیف در پوست سر و ... . در این مقاله توصیه هایی به شما ارائه می شود تا بتوانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

از گوگرد که مینرالی زیبا کننده است غافل نشوید

سیلیس کافی در رژیم غذایی رشد موها را تقویت و از طاسی پیشگیری می کند. سیلیس در مواد غذایی بسیاری وجود دارد مانند توت فرنگی، فلفل قرمز، فلفل سبز، خیار، جوانه لوبیا، ارزن، جو، گندم، برنج، سیب زمینی، مارچوبه و ...

گوگرد در تمامی سلول های بدن وجود دارد اما در پوست، مو و ناخن به مقادیر فراوانی یافت می شود. گوگرد به مینرال زیبایی طبیعی معروف است؛ زیرا التهاب پوست را کاهش می دهد، جریان خون را تقویت می کند و باعث رشد موها می شود. اولین علامت کمبود گوگرد به صورت ریزش مو، خشکی پوست و شکننده شدن موها و ناخن ها تظاهر می یابد. گوگرد به فراوانی در تمام محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ شیر، حبوبات و نیز سیر، کلم، پیاز، شلغم، کلم پیچ، کاهو، کلم بروکسل و بعضی از انواع آجیل وجود دارد.

سیلیس رژیم خود را چک کنید

در انسان سیلیس برای رشد استخوانی و رشد موها بسیار لازم است. سیلیس کافی در رژیم غذایی رشد موها را تقویت و از طاسی پیشگیری می کند. سیلیس در مواد غذایی بسیاری وجود دارد مانند توت فرنگی، فلفل قرمز، فلفل سبز، خیار، جوانه لوبیا، ارزن، جو، گندم، برنج، سیب زمینی، مارچوبه و ... . فرآیند تولید محصولات غذایی به مقدار زیادی باعث کاهش میزان سیلیس می شود. در نتیجه توصیه می شود محصولات ارگانیک و غیرفرآیند شده استفاده کنید.

غذاهای سرشار از روی، مس و آهن مصرف کنید

بدن ما به مقادیر کمی مس نیاز دارد، اما همان مقدار کم هم برای بدن ضروری است. مس کافی در رژیم غذایی از ریزش مو جلوگیری می کند و باعث ضخامت قطر موها، پیشگیری از سفید شدن و تشدید رنگ طبیعی موها می شود. روی برای تولید سلول های جدید در پوست سر لازم است. مصرف روی و مس باید در تعادل باشد و مصرف فراوان روی از طریق مکمل روی باعث کاهش جذب مس و مصرف فراوان مس باعث مسمومیت می شود. دانه های کنجد سیاه و سفید که دارای روی و مس فراوانی است، در بسیاری از کشورهای آسیایی برای درمان ریزش مو استفاده می شود.

خوراکی های ضد ریزش مو

آهن اکسیژن را به موها می رساند. ذخایر خالی شده آهن در زنان یائسه یکی از دلایل اصلی ریزش مو در این گروه از افراد می باشد. زنانی که دوران قاعدگی شدیدی دارند، زنان حامله، گیاهخواران و ورزشکاران دو مسافت طولانی در معرض کم خونی فقر آهن و ریزش مو هستند. برای پیشگیری از کمبود آهن از میوه های خشک، تخم مرغ، جگر، گوشت لخم، مرغ، ماهی سالمون، غلات کامل و... استفاده نمایید.

مواد غذایی پروتئینی بخورید

مو از 90 درصد پروتئین تشکیل شده است و رژیم غذایی که از مقدار بسیار کمی پروتئین تشکیل شده باشد باعث ریزش مو می شود. پروتئین در بسیاری از مواد غذایی بالأخص محصولات حیوانی وجود دارد. یک رژیم معمول و متداول مقادیر مناسبی از پروتئین را تأمین می کند و نیازی به پیروی از رژیم پرپروتئین برای این منظور نیست زیرا مشکلاتی دیگری را به همراه دارد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین C را مصرف کنید

اولین علامت کمبود گوگرد به صورت ریزش مو، خشکی پوست و شکننده شدن موها و ناخن ها تظاهر می یابد. گوگرد به فراوانی در تمام محصولات پروتئینی مانند گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ شیر، حبوبات و نیز سیر، کلم، پیاز، شلغم، کلم پیچ، کاهو، کلم بروکسل و بعضی از انواع آجیل وجود دارد

ویتامین C برای سنتز کلاژن لازم می باشد و از فولیکول های مو و رگ های خونی در پوست سر محافظت می کند. ویتامین C همچنین جذب آهن را افزایش می دهد. مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E نیز به همراه ویتامین C توصیه می شود؛ زیرا ویتامین E باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود و مصرف همزمان مواد غذایی سرشار از ویتامین E و C باعث هم افزایی و افزایش اثربخشی آن ها می شود. برای این منظور می توانید از ترکیب مرکبات تازه مانند لیموترش تازه یا نارنج تازه و روغن زیتون یا روغن کنجد بر روی سالادهای خود استفاده نمایید.

مواد غذایی سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن فراموش نشود

ویتامین A باعث رشد سلول ها و بافت های سالم در پوست سر می شود. بتاکاروتن نقش آنتی اکسیدانی دارد و پیش ساز ویتامین آ نیز می باشد؛ و در سبزیجات و میوه های سبز، نارنجی و زردرنگ مانند اسفناج، بروکلی، هویج، سیب زمینی شیرین، انبه، ملون، خربزه، زردآلو، کدوحلوایی و ... وجود دارد.

ویتامین های گروه B برای موها بسیار ضروری هستند

اگر دوست دارید موهایی بلند سالم و زیبا داشته باشید مطمئن شوید که به مقدار کافی ویتامین B مصرف می کنید. از ویتامین های گروه ب، B6 پیریدوکسین، B12 ریبوفلاوین، B9 فولات، B7 بیوتین، B5 پانتوتنیک اسید، B3 نیاسین و ... برای مو بسیار اهمیت دارند. پانتوتنیک اسید و بیوتین ریزش مو را کند می کنند و از سفید شدن موها پیشگیری می نمایند. پیریدوکسین باعث ساخته شدن ملانین که رنگدانه مو است، می شود. پیریدوکسین جذب روی را هم تسهیل می کند. پیریدوکسین به همراه فولات و ریبوفلاوین برای ساخته شدن هموگلوبین لازم هستند. هموگلوبین اکسیژن را از شش ها به تمام بافت های بدن از جمله موها می رساند.

ادامه دارد....


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.