تبیان، دستیار زندگی

می‌خواهید طلایی شوید؟ این‌ها را بخورید

در این مطلب شما را با 10 ماده‌ی غذایی مناسب که پوست را آماده‌ی قرار گرفتن در معرض آفتاب کرده و به تغییر رنگ آن کمک می‌کند آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پوست ، تغذیه ، رژیم غذایی ، هویج ، قارچ، ویتامین ، پوست و مو ،

یک زمانی پوست سفید داشتن نشان زندگی مرفه و مایه‌داری بود؛ یعنی اینکه طرف دست به سیاه و سفید نمی‌زند و پوستش مثل برگ یاس است؛ اما الان اوضاع فرق کرده و پوست برنزه خیلی کلاس دارد؛ یعنی حکایت از این دارد که تابستان را در ساحل دریا و زمستان را در پیست اسکی بوده‌اید. برای همین بعضی‌ها از آفتاب گرفتن در پشت‌بام خانه‌شان گرفته تا استفاده از پودر، کرم، اسپری و سالن سولاریوم، تلاش می‌کنند پوستشان را طلایی کنند. البته آفتاب گرفتن آن هم با رعایت اصول درست آن یعنی استفاده از کلاه، عینک، کرم مناسب و مرطوب‌کننده و رعایت مدت زمان ماندن در آفتاب بهترین و سالم‌ترین روش برای برنزه شدن است.

در کنار رعایت این اصول می‌توانید با مصرف مواد غذایی خاص پوستتان را برای قرار گرفتن در معرض آفتاب و طلایی شدن آماده کنید. زمانی که پوست آماده برنزه شدن باشد بدون جزغاله شدن و سوختن می‌توانید طلایی شوید. در این مطلب شما را با 10 ماده‌ی غذایی مناسب که پوست را آماده‌ی قرار گرفتن در معرض آفتاب کرده و به تغییر رنگ آن کمک می‌کند آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما باشید.

قبل از شروع مطلب بگوییم اگر حوصله‌ی آفتاب گرفتن ندارید و روش سریع برای برنزه شدن یعنی همان استفاده از سولاریوم را انتخاب کرده‌اید باید بدانید بر اساس قانونی که در ماه می سال 1997 در فرانسه به تصویب رسید استفاده از این دستگاه‌ها ممنوع است؛ اما همان طور که می‌دانید این دستگاه‌ها در سالن‌های آرایشی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرند. اولاً سولاریوم‌ها پوست را برای آفتاب گرفتن آماده نمی‌کند. ثانیاً نظارتی بر کار آن‌ها وجود ندارد. رنگدانه‌هایی که داخل سولاریوم روی پوست ایجاد می‌شود هیچ عملکرد محافظتی در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش ایجاد نمی‌کند و حتی خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی را بالا برده و به چشم آسیب می‌زند. باید بدانید که عوارض بدخیم این دستگاه 15 سال بعد خود را نشان می‌دهد. پس لطفاً سلامت پوست و چشم‌هایتان را «فدای مد روز گشتن» نکنید. اگر می‌خواهید پوستتان طلایی شود روش‌های طبیعی و سالم را در پیش بگیرید.

گیاه ترشک که برگ‌های آن خوراکی است برای افرادی که قصد برنزه شدن دارند فوق‌العاده است به خاطر اینکه مانند فلفل دلمه‌ای حاوی پیش‌ساز ویتامین A و ویتامین C آن هم به میزان زیاد می‌باشد

 

چه بخوریم تا پوستمان طلایی شود؟

توت‌فرنگی

توت‌فرنگی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C می‌باشد. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی است که با اثرات نامناسب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند. رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های آسیب‌رسانی هستند که باعث پیری زودهنگام پوست شده خطر ابتلا به سرطان پوست را بالا می‌برند. اگر می‌خواهید آفتاب بگیرید توت‌فرنگی (اگر دوست ندارید میوه‌های تابستانی دیگر) بیشتری میل کنید تا قوام پوستتان بالا برود و در برابر آفتاب به سادگی دچار سوختگی نشود.


قارچ

زمانی که صحبت از برنزه شدن و مواد غذایی مناسب به میان می‌آید می‌شود به همه‌ی انواع قارچ‌ها اعتماد کرد. به خاطر اینکه سرشار از بتاکاروتن هستند و این ترکیبات کمک می‌کنند تا مقاومت پوست در برابر اشعه‌های ماورای بنفش بالا برود. علاوه بر این قارچ‌ها رنگ ملایمی به پوست می‌دهند که یک پایه‌ی مناسب برای قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب محسوب می‌شود.

 

هویج

هویج منبع پیش‌ساز ویتامین A و یکی از همیاران تابستانه‌ی پوست است. پیش‌ساز ویتامین A مانند بتاکاروتن به پوست کمک می‌کند تا به این سادگی‌ها در برابر آفتاب دچار سوختگی نشده و به آن رنگ طلایی ملایمی می‌دهد. قبل از اینکه به طور مداوم زیر نور آفتاب قرار بگیرید می‌توانید یک لیوان آب هویج بنوشید. این کار را به مدت یک ماه و صبح‌ها انجام دهید تا پوستتان حسابی طلایی و خوش‌رنگ شود. همچنین می‌توانید هویج خام میل کنید چون در این صورت تمام خواص خود را حفظ می‌کند.


زرده‌ی تخم‌مرغ

زرده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین A می‌باشد که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. این ویتامین نیز مانند ویتامین C برای مقابله با پیری زودهنگام پوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست موثر است. بهتر است که این ماده‌ی غذایی حاوی ویتامین A را به همراه دیگر ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی میل کنید تا سدی در برابر اثرات نامطلوب نور خورشید ایجاد کرده باشید.


گیاه ترشک

گیاه ترشک که برگ‌های آن خوراکی است برای افرادی که قصد برنزه شدن دارند فوق‌العاده است به خاطر اینکه مانند فلفل دلمه‌ای حاوی پیش‌ساز ویتامین A و ویتامین C آن هم به میزان زیاد می‌باشد. این گیاه طعم نسبتاً ترشی دارد و به خوبی با برگ کاهو طعم مناسبی ایجاد می‌کند.


پنیر

پنیر منبع دیگر ویتامین A می‌باشد که این تابستان نباید از آن غافل شوید. اگر دغدغه‌ی تناسب اندام دارید بدانید که پنیرهای سفت چربی بیشتری نسبت به پنیرهای نرم دارند. می‌توانید یک میان وعده‌ی مناسب با توت‌فرنگی و تکه‌های پنیر تازه تهیه کرده و میل کنید.

زرده‌ی تخم‌مرغ سرشار از ویتامین A می‌باشد که یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. این ویتامین نیز مانند ویتامین C برای مقابله با پیری زودهنگام پوست و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست موثر است


ماهی‌های چرب
 

ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین و غیره نیز سرشار از ویتامین A می‌باشند. علاوه بر این ماهی‌های چرب منبع فوق‌العاده‌ی امگا 3 ها یا همان اسیدهای چرب اشباع‌نشده‌ی پُلی هستند که مورد نیاز مبرم بدن انسان هستند. اگر قصد برنزه شده دارید حتماً ماهی میل کنید تا خاصیت ارتجاعی و مقاومت پوستتان در برابر اشعه‌های ماورای بنفش آفتاب بیشتر شود.

 روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی سرشار از ویتامین E هستند. این ویتامین نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد که در روغن‌های گیاهی به ویژه روغن آفتاب‌گردان و روغن ذرت وجود دارد. توجه داشته باشید که روغن زیتون یکی از منابع خوب این ویتامین است که یکی از بهترین و باکیفت‌ترین روغن‌های موجود است. این روغن خواص ضدکلسترولی نیز دارد. توصیه می‌کنیم روغن‌های گیاهی را زیاد داغ نکنید. به خاطر اینکه در دمای بالای 40 درجه خواص و ویتامین‌های آن‌ها از بین می‌رود.


غذاهای دریایی

اگر ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی مانند A،C و E برای آماده سازی پوست در حال برنزه شدن مفیدند باید بدانید که سلنیوم نیز برای این امر لازم و ضروری است. سلنیوم نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد و بیشتر در غذاهای دریایی وجود دارد. پس میگو و دیگر غذاهای دریایی را فراموش نکنید تا پوستتان به خوبی طلایی شود.


سیر و پیاز

سیر و پیاز نیز از منابع دیگر سلنیوم می‌باشند که در دسترس‌تر و البته ارزان‌تر هستند. می‌توانید در تهیه‌ی انواع سالادها و غذاهایتان از این دو ماده‌ی غذایی پرخاصیت استفاده کنید. سلنیوم نه تنها باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود بلکه همچنین برای مقابله با پیری پوست موثر است و به برنزه شدن سالم و موفقیت‌آمیز کمک شایانی می‌کند.

 

توصیه‌ی دیگر اینکه مصرف آب را بالا ببرید و اجازه ندهید تشنگی به سراغتان بیاید. توصیه‌ی مهم‌تر اینکه قبل از برنزه شدن با یک متخصص مشورت کنید تا بر حسب نوع و کیفیت پوستتان اصول درست آفتاب گرفتن را در اختیارتان بگذارد. مراقب خودتان باشید چون آفتاب‌سوختگی و گرمازدگی در تابستان از آن دست مشکلات آزاردهنده است که گاهی می‌تواند خطر جدی برای سلامتی‌تان ایجاد کند.


مطالب مرتبط:

پوستی طلایی به کمک مواد غذایی

7 ماده‌ی غذایی برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب

خوراکی‌هایی که پوست را شفاف می‌کنند

سولاریوم نروید، هویج بخورید!

غذاهایی که پوست را برنزه می‌کند

حفاظت از پوست در برابر آفتاب با تغذیه

راست و دروغ‌های تأثیر مواد غذایی بر پوست

سلامت پوست خود را به دست میوه‌های فصل بسپارید

نسخه تغذیه برای ترک‌های پوستی

پوستی اتوکشیده با این 8 ماده‌ی غذایی

چگونه پیری پوست را به تأخیر بیندازیم؟

دنیا دنیا زیبایی، با مواد غذایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.