تبیان، دستیار زندگی
پوست ارگان بزرگی است و مانند هر عضو دیگر در برابر آسیب‌های مختلف قرار دارد. برای همین لازم است که مدام به فکر تغذیه و مراقبت از آن باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترک‌های پوستی: بخور و نخورهای غذایی


پوست ارگان بزرگی است و مانند هر عضو دیگر در برابر آسیب‌های مختلف قرار دارد. برای همین لازم است که مدام به فکر تغذیه و مراقبت از آن باشید.

ترک‌های پوستی

ترک‌های پوستی معمولاً در پوست نوجوانانی که به بلوغ می‌رسند و به یکباره وزن اضافه می‌کنند یا در پوست خانم‌های باردار دیده می‌شود. افرادی که ناگهان وزن زیادی از دست می‌دهند یا افرادی که به سرعت چاق می‌شوند و همچنین ورزشکارانی که ورزش‌های سنگین و بدنسازی انجام می‌دهند نیز با ترک‌های پوستی مواجه می‌شوند.

این ترک‌ها معمولاً روی شکم، سینه، بازوها، ران‌ها و غیره به چشم می‌خورند. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید بدانید که علاوه بر لیزردرمانی، داشتن تغذیه‌ی سالم و مقوی نیز می‌تواند به تامین ویتامین‌های مورد نیاز بدن کمک کرده و این ترک‌ها را کمتر کند. با ما همراه باشید تا با بخور و نخورهای کمک‌کننده به محو ترک‌های پوستی آشنا شوید.

بخورها

ویتامین A

اگر می‌خواهید پوستتان در سلامت بماند ویتامین A را دریابید. این ویتامین به ترمیم بافت‌های پوستی کمک می‌کند چون باعث ساخت سلول‌های جدید پوستی می‌شود. ویتامین A به میزان قابل‌توجهی در میوه‌ها و سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج، سیب‌زمینی شیرین، کدو حلوایی و غیره وجود دارد. توجه داشته باشید که زردآلو، انبه، جگر، ماهی تن، سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و کلم‌ها نیز سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین B

بیوتین یا همان ویتامین B8 در ساخت، احیا و همچنین رشد سلول‌های پوستی نقش اساسی دارند. این ویتامین در تخم‌مرغ، موز و برنج وجود دارد. نیاسین یا همان ویتامین B3 نیز جزو خانواده ویتامین‌های B می‌باشد که به آبرسانی پوست کمک می‌کند. این ویتامین در گوشت پرندگان، گوشت گاو، ماهی و آجیل‌ها وجود دارد. مصرف همزمان این دو ویتامین می‌تواند کمک زیادی به کم‌رنگ‌تر شدن ترک‌های پوستی بکند.

مصرف مواد غذایی سرشار از "روی" باعث تولید کلاژن بیشتر می‌شود که نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد. اگر پوستتان به میزان کافی کلاژن

داشته باشد امکان تشکیل این شیارهای بدشکل روی پوست نیز کمتر خواهد شد

ویتامین C

ویتامین C یا همان اسید اسکوربیک برای ساخت کلاژن و همچنین حفظ سلامت پوست لازم و ضروری است. برای جذب بیش‌ترین میزان ویتامین C می‌توانید به بروکلی، سیب‌زمینی شیرین، فلفل دلمه‌ای، پرتقال، گریپ‌فروت، میوه‌های ریز و توت‌ها، کیوی، طالبی و غیره اعتماد کنید.

ویتامین ای

ویتامین E

ویتامین E به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و باعث استحکام بیشتر آن می‌شود. این ویتامین می‌تواند به لایه‌های عمیق بافت‌های پوستی نفوذ کند. ویتامین E همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی دارد که با آسیب‌های رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و مانع از پیری زودهنگام پوست می‌شود. برای جذب هر چه بیشتر این ویتامین سبزیجات برگ سبز، روغن‌های گیاهی، آجیل، میوه‌هایی مانند انبه، آووکادو، مورد صحرایی، کره‌ی بادام‌زمینی، جوانه گندم، گوجه‌فرنگی پخته، جوانه‌ی جو دو سر و غیره را دریابید.

ویتامین K

محصولات لبنی، جگر، سبزیجات برگ سبز و گوجه‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان ویتامین K هستند که به بهبود و کمتر شدن ترک‌های پوستی کمک می‌کند.

مس                                   

مس خاصیت ارتجاعی پوست را بالا برده و میزان الاستین آن را بیشتر می‌کند. الاستین باعث می‌شود پوست ما مقاومت بیشتری در زمان کشیدگی از خود نشان دهد. در نتیجه میزان ترک‌ها کمتر شده و پوست صاف‌تر می‌ماند. برای تامین مس مورد نیاز گردوی برزیلی، تخمه‌ی آفتاب‌گردان، ماهی، گوشت و غلات را دریابید.

روی یا همان زینک

کمبود این عنصر باعث بروز مشکلات پوستی و بروز بیشتر ترک‌ها می‌شود. مصرف مواد غذایی سرشار از "روی" باعث تولید کلاژن بیشتر می‌شود که نقش مهمی در حفظ سلامت و زیبایی پوست دارد. اگر پوستتان به میزان کافی کلاژن داشته باشد امکان تشکیل این شیارهای بدشکل روی پوست نیز کمتر خواهد شد. می‌توانید با مصرف گوشت پرندگان، گوشت قرمز کم چرب، کشمش، لوبیاها، عدس و موز میزان زینک بدنتان را افزایش دهید.

آب

این مایه‌ی حیات برای پیشگیری از پوست پر ترک و چروک لازم و ضروری است. نوشیدن آب کافی باعث می‌شود که پوستتان صاف، نرم و سالم بماند. زمانی که به میزان کافی آب بنوشید و بدن و پوستتان هیدراته می‌شود و در نتیجه ترک‌های پوست کمتر به چشم می‌خورند.

فست فود ممنوع

نخورها

برای پیشگیری و همچنین کم‌رنگ شدن ترک‌های پوست علاوه بر داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی، نوشیدن آب کافی و همچنین ورزش و تحرک بدن، لازم است که از مصرف برخی از مواد غذایی بپرهیزید. توجه داشته باشید که ورزش و تقویت عضلات کمک زیادی به سلامت پوست و کاهش ترک‌ها می‌کند. در نهایت اینکه از مصرف مواد غذایی زیر بپرهیزید:

فست فودها

اگر می‌خواهید پوستتان از هر نظر سالم بماند دور فست فودها را خط قرمز بکشید. مطمئن باشید که سوسیس و کالباس و غیره نه تنها خیری برای سلامتی‌تان ندارد بلکه به ظاهر پوستتان نیز آسیب خواهند زد.

کافئین و الکل

توجه داشته باشید که نوشیدنی‌های کافئینه و الکلی باعث دهیدراته شدن (کم آبی) پوست می‌شود. برای همین ترک‌های پوست بیشتر نمایان می‌شوند. توصیه می‌کنیم مصرف قهوه یا نوشابه‌ها را کاهش دهید. فراموش نکنید که الکل پوست را خیلی زود پیر و چروک می‌کند.

دخانیات

مصرف دخانیات باعث می‌شود که پوست خیلی زود خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهد. در نتیجه پیری و چین و چروک و همچنین ترک‌های پوستی جزو کمترین آسیب‌های وارد شده به پوست می‌شوند. اگر می‌خواهید پوست سالمی داشته باشید از مصرف دخانیات بپرهیزید.

چند روش غیر تغذیه‌ای برای مقابله با ترک‌های پوست

ترک‌های پوستی علاوه بر تغذیه‌ی مناسب به مراقبت‌های بیرونی نیز نیاز دارد. برای همین توصیه می‌کنیم علاوه بر اصلاح تغذیه‌ی خود از ماسک‌ها و مراقبت‌های بیرونی از پوست نیز غافل نشوید.

خواص گیاه آلوئه ورا و کاشت آن – جلسه هشتم

آلوئه‌ورا

ژل داخل گیاه آلوورا را در بیاورید و روی ترک‌ها بزنید. این کار باعث تقویت پوست شده و از بروز ترک‌ها پیشگیری می‌کند. همچنین می‌تواند به کمتر شدن و محو این ترک‌های نازیبا کمک کند. آلوئه‌ورا حاوی آنزیم‌هایی است که به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده کمک کرده و پوست را سالم و مرطوب نگه می‌دارد.

روغن اسطوخودوس

توصیه می‌کنیم روزانه سه مرتبه روغن اسطوخودوس به بخش‌های ترک‌خورده بزنید. این کار باعث رشد بافت‌های جدید پوستی می‌شود و به تدریج ترک‌ها را محو می‌کند.

روغن‌های معطر

روغن بابونه، روغن آووکادو، روغن بادام شیرین و روغن جوجوبا را دریابید. ترکیب هر کدام از این روغن‌ها با روغن اسطوخودوس تأثیر زیادی در محو کردن ترک‌های پوستی دارند.

کره‌ی کاکائو

کره‌ی کاکائو برای پیشگیری از ترک‌های بارداری بسیار موثر است. استفاده از این کره از همان آغاز دوره‌ی بارداری روی پوست باعث تقویت آن شده و از بروز ترک‌ها پیشگیری می‌کند. آنزیم‌های موجود در آن نیز باعث کاهش آسیب‌های وارده به بافت‌های پوستی می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

5 ماده‌ی غذایی مفید برای پوست

تغذیه مناسب برای حـساسیت‌های پوستی

تغذیه برای لکه‌های سفید پوست

اگر می‌خواهید پوستتان بیابانی نشود این‌ها را میل کنید

راه‌حل‌های غذایی برای اگزما، پسوریازیس، آکنه

نقش ویتامین‌ها در بهبود زخم‌ها

راست و دروغ‌های تأثیر مواد غذایی بر پوست

نسخه تغذیه برای ترک‌های پوستی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.