تبیان، دستیار زندگی
شكننده بودن ناخن ‌ها با کمبود کلسیم، روی، آهن و انباشتگی بیش از حد سلنیوم و یا کم کاری غده تیروئید ارتباط دارد و کندی رشد ناخن می ‌تواند به دلیل سوء تغذیه کلی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زیبایی و سلامت ناخن ها با تغذیه


شكننده بودن ناخن ‌ها با کمبود کلسیم، روی، آهن و انباشتگی بیش از حد سلنیوم و یا کم کاری غده تیروئید ارتباط دارد و کندی رشد ناخن می ‌تواند به دلیل سوء تغذیه کلی باشد.


ناخن

ناخن عضوی است که عوامل بسیاری سلامت و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می‌ دهند. زندگی روزمره، آب و هوا و سایر عوامل محیطی، تغذیه، باکتری‌ ها، قارچ ‌ها و نیز بیماری ‌های جسمی می ‌توانند بر روی سلامت و ظاهر ناخن اثرگذار باشند. به همین دلیل می‌ توان گفت که ناخن ‌های هر فرد منعکس ‌کننده سطح سلامت وی می‌ باشند.

ناخن نقش مهمی در زیبایی دست ‌ها دارد، به طوری که ناخن ‌های زیبا و بلند موجب زیبایی و خوش حالت شدن دست ‌ها می ‌گردند.

ناخن زیبا نشانگر وضعیت زندگی و طبقه اجتماعی شخص است. همچنین ناخن نشان ‌دهنده عادات فرد نیز می ‌باشد. همانند سلامتی استخوان، سلامت ناخن نیز به تغذیه مناسب بستگی دارد.

رنگ ناخن نشانه سلامت یا بیماری

تحقیقات نشان می ‌دهند که از رنگ و نشانه‌ های ناخن می ‌توان به میزان سلامتی پی برد. ناخن سالمی که روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته ‌رنگی زیبا و صورتی دارد، ولی به وجود آمدن چند تورفتگی یا گودی کوچک روی سطح معمولا صاف و صیقلی ناخن، می‌ تواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است. برخی از پزشکان معتقدند ناخن‌ های سبز نشانگر عفونت قارچی یا باکتریایی‌ اند و ناخن نیمه ‌سفید و صورتی، علامت نارسایی کلیه است.

توصیه می‌ شود غذاهای غنی از آهن را بیشتر مصرف کنید، زیرا رژیمی

که آهن آن کم باشد، می ‌تواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با

مصرف سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم‌ مرغ می ‌توان

از آن جلوگیری کرد

ظاهر شدن نقطه و لکه‌ های سفید روی ناخن، گاهی به علت کمبود کلسیم است و در برخی مواقع در اثر فشار یا ضربه‌ ای می ‌باشد که به ناخن وارد آمده است.

ناخن زرد می‌ تواند نشانه بیماری دیابت، عفونت ‌های قارچی یا ناراحتی قلبی باشد.

ناخن‌ سفید و قاشقی می ‌تواند نشانه کم ‌خونی باشد. همچنین یکی از علایم کمبود ویتامین A در بدن پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و به وجود آمدن خطوط عرضی بر ناخن ‌ها است و پیدایش رگه و خطوط سیاه روی ناخن، گاهی در اثر لخته شدن خون در این نواحی است که می ‌تواند در اثر ضربه یا نوعی بیماری باشد که با مشاهده هر یک از علایم مذکور، باید هر چه سریع ‌تر به پزشک مراجعه کرد.

در اکثر اوقات دلیل بروز گودی‌ ها، بیماری صدف یا پسوریازیس است که حالتی التهابی دارد و به صورت لکه ‌های سرخ فلس مانند بر روی پوست ظاهر می ‌شود و سلول‌ های پوست ناخن را نیز درگیر می ‌کند.

همچنین به گفته ی یک متخصص پوست، پوسته پوسته شدن دور ناخن بر خلاف باور غلط مردم به دلیل قرار گرفتن دست در داخل آب است و هیچ رابطه‌ ای با كمبود كلسیم و ویتامین C ندارد و می‌ توان با كرم‌های مرطوب كننده مناسب، دست را چرب نگه داشت تا پوست دور ناخن استحكام پیدا كرده و حالت ریش‌ ریش و قرمزی آن از بین برود.

کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین A و کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست می‌ شود.

کمبود پروتئین، فولیک اسید و ویتامین C موجب افتادن ناخن ‌ها می ‌شود.

کمبود پروتئین باعث ایجاد راه راه‌ های سفید بر روی ناخن‌ ها می ‌شود.

دریافت ناکافی ویتامین B12 می ‌تواند سبب ایجاد خشکی، تیر‌گی و گرد شدن ناخن‌ ها شود.

به گفته ی یک متخصص پوست، پوسته پوسته شدن دور ناخن بر خلاف باور

غلط مردم به دلیل قرار گرفتن دست در داخل آب است و هیچ رابطه‌ ای با

كمبود كلسیم و ویتامین C ندارد

کمبود روی می‌ تواند باعث ایجاد لکه‌ های سفید بر روی ناخن ‌ها شود.

شکستگی‌ ها در ناخن ‌ها ممکن است نشانه ی این باشد که بدن شما به آب و مایعات بیشتری نیاز دارد.

وجود قرمزی در پوست اطراف ناخن و کوتیکول می‌ تواند به واسطه ی فقر یا ضعف متابولیسم اسیدهای چرب در بدن شما باشد.

شكننده بودن ناخن ‌ها با کمبود کلسیم، روی، آهن و انباشتگی بیش از حد سلنیوم و یا کم کاری غده تیروئید ارتباط دارد و کندی رشد ناخن می ‌تواند به دلیل سوء تغذیه کلی باشد.

رژیم غذایی مناسب

از رژیم غذایی که سرشار از میوه و سبزیجات تازه می‌ باشد استفاده نمایید، زیرا این مواد دارای ویتامین‌ های ضروری، مواد معدنی و آنزیم‌ ها می ‌باشند.

از مواد غذایی که سرشار از سولفور و سیلیکون می ‌باشند(مانند کلم بروکلی، ماهی و پیاز) استفاده کنید. همچنین از غذاهایی که دارای یک نوع ویتامین B هستند(مانند سویا، ماءالشعیر و از تمام انواع دانه‌ ها و غلات) می ‌توانید در این راه بهره بگیرید.

توصیه می‌ شود غذاهای غنی از آهن را بیشتر مصرف کنید، زیرا رژیمی که آهن آن کم باشد، می ‌تواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم‌ مرغ می ‌توان از آن جلوگیری کرد.

شكننده بودن ناخن ‌ها با کمبود کلسیم، روی، آهن و انباشتگی بیش از

حد سلنیوم و یا کم کاری غده تیروئید ارتباط دارد و کندی رشد ناخن

می ‌تواند به دلیل سوء تغذیه کلی باشد

در افرادی که دچار سوءتغذیه نیستند، تاکنون سودمندی یک ماده مغذی یعنی بیوتین(که بخشی از ویتامین B – کمپلکس می ‌باشد)، برای سلامتی ناخن به اثبات رسیده است. به بیماران مبتلا به سستی ناخن، مکمل ‌های بیوتین تجویز می‌ شود. مقدار بیوتین استفاده شده در بررسی پژوهشگران خیلی زیاد است، در حالی که بیوتین یکی از بی ‌خطرترین مواد مغذی است، اما این دوز را فقط زیر نظر پزشک می ‌توان مصرف کرد. زرده تخم‌ مرغ، آرد سویا، غلات و قارچ از جمله منابع غنی بیوتین می‌ باشند. کلم برگ، عدس و شیر نیز تا حدی حاوی بیوتین می ‌باشند.

نکات مهم درمورد سلامت ناخن ‌ها

* ناخن ‌های شکننده، توان نگهداری رطوبت را در خود ندارند. در نتیجه لایه‌ های ناخن به کلی خشک شده و ترک می‌ خورند. پس مصرف کرم‌ های مرطوب‌ کننده برای دست ‌ها و اطراف ناخن‌ ها توصیه می ‌شود.

* ویتامین B- کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن وضعیت ناخن‌ های شکننده مفید است؛ البته نباید فراموش کرد كه قرار دادن بیش از حد ناخن در معرض آب، یکی از دلایل مهم شکنندگی است. پس عدم استفاده از دستکش در انجام کارهای منزل می ‌تواند شکنندگی را بیش از پیش کند.

* اگر ناخن ‌های سست و شکننده دارید، آن ها را کوتاه و یک دست کنید.

* گاهی پاک کردن روده ی بزرگ از سموم، در درمان شکنندگی ناخن ‌ها موثر است. این سموم که معمولا در اثر یبوست به وجود می ‌آیند، از جذب کانی‌ هایی که برای استخوان لازمند، جلوگیری می ‌کنند.

اگر ناخن‌ های خشک و سختی دارید، هر دو روز یک بار، آن ها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید

* تغذیه و رژیم غذایی صحیح در رشد و سلامت ناخن ‌ها نقش مهمی دارد. مثلا غذاهای حاوی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B برای ناخن‌ ها مفیدند.

* آفتاب، کلر و پاک‌‌ کننده‌ های قوی از دشمنان ناخن به شمار می ‌آیند، پس تا حد امكان از آن ها اجتناب کنید.

* اگر ناخن‌ های خشک و سختی دارید، هر دو روز یک بار، آن ها را به مدت 20 دقیقه در روغن زیتون گرم قرار دهید.

* استفاده ی بیش از حد از لاک ناخن، سلامت ناخن ‌ها را به خطر می‌ اندازد و گاهی شما را از رنگ ناخن‌ ها که معیاری برای تشخیص سلامتی است، غافل می ‌کند.

* اگر متوجه رشد کند ناخن ‌های تان شدید، بدانید که رژیم غذایی نامناسب می ‌تواند در این خصوص نقش مهمی داشته باشد، مثلا کمبود ویتامین ‌های A و B- کمپلکس، C ، D و E و همچنین كمبود آهن، کلسیم، سولفور و اسیدهای چرب در رژیم‌ غذایی، در رشد ناخن ‌ها بسیار حائز اهمیت است، پس آن ها را نادیده نپندارید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

 


منبع: ماهنامه ی دنیای تغذیه - مهدیه رشیدی ‌نیا، مشاور تغذیه و رژیم درمانی

مطالب مرتبط:

مقابله با ناخن های شکننده

11 دوست پوست

مواد لازم برای سلامت موها

غذاهای خوب برای پوست ‌های بد

پوستی شاداب با تغذیه مناسب

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.