تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب، عملکرد یک سری از ویتامین های گروهB را در حفظ جوانی پوست برای شما بیان کردیم. در این مطلب تاثیر فولات، ویتامین هایA وC، آهن و مس را بر سلامتی پوست بررسی می کنیم. فولات: فولات (اسید فولیک) همانند ویتامینB...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (2)

در قسمت اول این مطلب، عملکرد یک سری از ویتامین های گروهB را در حفظ جوانی پوست برای شما بیان کردیم. در این مطلب تاثیر فولات، ویتامین هایA وC، آهن و مس را بر سلامتی پوست بررسی می کنیم.

فولات:

فولات(اسید فولیک) همانند ویتامینB12 در بسیاری از واکنش های بیوشیمیایی بدن نقش دارد و همانندB12 برای سلول­هایی که سرعت تکثیر بالایی دارند مثل سلول­های پوستی، لازم است.

بهترین منابع غذایی فولات شامل جگر و سبزیجات سبز برگی شکل مانند کلم ، کاهو و اسفناج است.

بعضی اوقات، افسردگی تنها علامت کمبود فولات در بدن است. غذاهای گیاهی غنی ترین منبع فولات هستند، به خصوص سبزیجات سبزِ برگی شکل مثل کلم ، کاهو و اسفناج پخته. تنها منبع حیوانی غنی از فولات، جگر است. منابع غنی از اسید فولیک عبارتند از : حبوبات، ماءالشعیر، جوانه گندم خام، آب پرتقال ، زرده تخم مرغ  و موز .

این ویتامین با نگهداری طولانی مدت مواد غذایی و در طی عمل پختن غذا از بین می رود. بهترین راه برای دریافت کافی فولات، مصرف سبزیجات تازه یا کمی پخته است. مصرف  کم ِِ سبزیجات و میوه، شما را در معرض خطر کمبود فولات قرار می دهد. مصرف بعضی داروها با جذب فولات در بدن تداخل می کند و باعث کمبود آن در بدن می شود.

ویتامین A:

 ویتامینA  برای حفظ سلامتی سلول­های پوستی لازم است. کمبود این ویتامین، باعث خشکی و ایجاد چین و چروک در پوست می شود. کسی که دچار کمبود ویتامینA باشد، هیچ درمان پوستی در او  پاسخ مطلوب نمی دهد.

کمبود این ویتامین در کشورهای جهان سوم شایع است و بیماری های زیادی را به وجود می آورد. در کشورهای پیشرفته کمبود این ویتامین به شکل خفیف وجود دارد.

ویتامین A نوسازی سلول های پوستی را افزایش می هد. بنابراین همیشه سعی کنید به مقدار کافی جگر ، شیر و لبنیات ، تخم مرغ ، هویج و سبزیجات سبز برگی شکل بخورید.

منابع غذایی غنی از ویتامینA شامل جگر، کره ، زرده تخم مرغ ، شیر و لبنیات است. البته این  مواد غذایی دارای مقدار زیادی چربی اشباع و کلسترول هستند.

بعضی سبزیجات مثل هویج  و کلم بروکلی نیز دارای بتاکاروتن هستند که در بدن تبدیل به ویتامینA می شود.

مصرف کم غذاهای حیوانی و سبزیجات غنی از بتاکاروتن، منجر به کمبود ویتامینA در بدن می شود.

البته دریافت مقادیر زیاد ویتامینA (از طریق مصرف زیاد مکملA یا مصرف زیاد جگر) باعث ایجاد مسمومیت ویتامینی در بدن و عوارض ناشی از آن خواهد شد. بنابراین از مصرف بیش از حد آن خودداری کنید.

ویتامینC، آهن و مس :

دلیل ذکر این سه ماده ی مغذی با هم، این است که هرسه با هم برای ساخت کلاژن در بدن لازم هستند. کلاژن اصلی ترین پروتئین ساختمانی در پوست است.

کمبود هر یک از این سه ماده مغذی، علاوه بر سایر مشکلات سلامتی، حالت کشسانی و قدرت التیام پوست را کاهش می دهد.

ویتامینC در سبزیجات و میوه های تازه و بیشتر در مرکبات (پرتقال، گریپ فروت، انواع لیمو  و نارنگی)، کیوی، انواع توت، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز موجود است.

ویتامین C، آهن و مس حالت کشسانی پوست را حفظ می کنند و قدرت التیام آن را افزایش می دهند. همیشه سعی کنید در برنامه غذایی روزانه ی خود از منابع غذایی این مواد مغذی استفاده کنید.

غذاهای غنی از آهن عبارتند از : گوشت قرمز، ماهی، زرده ی تخم مرغ، جگر، قلوه، لوبیای پخته، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری،  حبوبات  مثل عدس و لوبیا، پودر کاکائو ، نخود سبز، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه ( برگه آلو، هلو  و زرد آلو )، توت خشک، انجیر خشک و کشمش.

مس در انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارد و کمبود آن بسیار نادر است، مگر در افرادی که مکمل روی مصرف می کنند.منابع غذایی مس شامل : جگر، قلوه، شکلات ، حبوبات، آجیل و خشکبار است.

نیره ولدخانی – کارشناس علوم تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.