تبیان، دستیار زندگی
ویتامین¬ها و املاح برای عملکرد صحیح هر یک از اندام¬های بدن و از جمله پوست لازم هستند. بعلاوه، کمبود بعضی از ویتامین¬ها و املاح برای سلامتی پوست مضر است و باعث بیماری یا پیری زودرس پوست می¬شوند. هر چند که کمبود شدید ویتامین و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تأثیر ویتامین ها و املاح در حفظ جوانی پوست (1)

ویتامین ها و املاح برای عملکرد صحیح هر یک از اندام های بدن و از جمله پوست لازم هستند. بعلاوه، کمبود بعضی از ویتامین ها و املاح برای سلامتی پوست مضر است و باعث بیماری یا پیری زودرس پوست می شوند. هر چند که کمبود شدید ویتامین و املاح در کشورهای پیشرفته خیلی کم است، ولی کمبود خفیف آن شایع است.

هر چند که مصرف ویتامین ها و املاح برای سلامتی پوست لازم است ، ولی مصرف بیش از حد این مواد مغذی نیز می تواند مضر باشد. بنابراین همیشه تحت نظر پزشک متخصص از مکمل ویتامین و املاح استفاده کنید.

برای جوان کردن پوست، باید مقادیر کافی ویتامین ها و املاح را مصرف کنیم. البته این بدان معنا نیست که فرد یکسره، مقادیر زیادی مکمل (قرص) ویتامین و املاح مصرف کند، زیرا بیشتر مواقع، مصرف زیاد این مکمل ها، فایده زیادی ندارد؛ همچنین می تواند باعث ایجاد مسمومیت ویتامینی در بدن شود. شاید مصرف چند ویتامین بیشتر از حد RDA (مقدار مجاز توصیه شده در روز) برای بدن مفید باشد، ولی این موضوع نباید باعث شود که از حد مجاز و توصیه شده RDA تجاوز کنیم.

در اینجا ویتامین ها و املاحی را که برای حفظ سلامتی پوست مهم هستند برای شما بیان می کنیم.

* ویتامین های گروه B

شامل ویتامین B1 (تیامین)، B2 (ریبوفلاوین)، B3 (نیاسین) ، B5 (پانتوتنیک اسید)، B6 (پیریدوکسین)، B12 (سیانو کوبالامین) و فولات (اسید فولیک) است.

ویتامین های گروه B و به خصوص ویتامین B1 ، B2، B12 و اسید فولیک ، از مهم ترین ویتامین های موثر در حفظ سلامتی پوست هستند.

منابع ویتامین های گروه B شامل: مخمر(ماءالشعیر)، جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار ، جگر و انواع گوشت ها است.

ویتامین های B1 و B2 :

این دو ویتامین برای تولید انرژی در سلول های بدن لازم هستند. کمبود شدید B1 و B2 باعث التهاب پوست به همراه سایر مشکلات می شوند.

افرادی که به طور عمده غلات فرآیند شده (بدون سبوس) مثل نان لواش، برنج و... مصرف می کنند بیشتر دچار کمبود این ویتامین ها می شوند.

چندین سال قبل، دولت ایالت متحده دستور داد که کارخانجات مواد غذایی باید ویتامین B1 و B2 را به مواد غذایی که از آرد سفید (بدون سبوس) تهیه می شوند، اضافه کنند. این کار میزان کمبود شدید این دو ویتامین را خیلی کاهش داد؛ بقیه کشورها هم باید این کار را انجام دهند. در حال حاضر در کشور خود ما هم بعضی کارخانجات، این ویتامین ها را به ماکارونی اضافه می کنند.

منابع ویتامین های گروه B شامل : مخمر(ماءالشعیر)، جوانه گندم و جو، غلات و نان سبوس دار، جگر و انواع گوشت ها است.

اما کمبود خفیف این ویتامین ها هنوز هم وجود دارد، به خصوص در افرادی که به طور عمده غلات تصفیه شده و سیب زمینی مصرف می کنند که روی پوست و سایر اندام های بدن مؤثر است.

اجرای یک برنامه غذایی متعادل یا مصرف متعادل مکمل ها، برای سلامتی بدن مفید است و مصرف بیش از حد B1 و B2 فایده بیشتری ندارد.

ویتامین B12 :

این ویتامین برای انجام واکنش های مختلف درون سلولی ضروری است. کمبود این ویتامین برای سلول های عصبی و سلول¬هایی که سرعت تکثیر بالایی دارند مثل سلول¬های پوستی مضر است.

کمبود خفیف این ویتامین تشخیص داده نمی شود و علائم آشکاری ندارد. بعضی اوقات، افسردگی، تنها علامت کمبود B12 در بدن است. در بین ویتامین های گروه B، ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی یافت می شود که شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات است. برخلاف بعضی عقاید، این ویتامین در منابع گیاهی وجود ندارد. بنابراین گیاهخواران محض (افرادی که فقط غذاهای گیاهی می خورند) در معرض خطر کمبود B12 هستند.

ویتامین B12 فقط در منابع حیوانی یافت می شود که شامل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، شیر و لبنیات است.

برای جذب ویتامین B12 از غذا، یک فاکتور داخلی در بدن مورد نیاز است. این فاکتور، پروتئینی است که توسط معده تولید می شود. در برخی افراد پیر به دلیل تحلیل رفتن غدد معده، این فاکتور به مقدار کافی تولید نمی شود. بعضی اختلالات خود ایمنی و گوارشی در بدن نیز باعث کاهش جذب B12 می شوند. بنابراین وقتی که کمبود این ویتامین ناشی از کاهش جذب آن در اثر یک اختلال داخلی در بدن باشد، تغییر برنامه غذایی یا مصرف مکمل نمی تواند مشکل کمبود را بر طرف کند. در چنین شرایطی B12 از طریق اسپری بینی یا تزریق وارد بدن می شود. در مقایسه با سایر ویتامین ها، مصرف مکمل B12 بیشتر از حد مورد نیاز، اثرات بسیار مفیدی در جلوگیری از کمبود دارد.

در قسمت بعدی این مطلب ، سایر ویتامین ها و املاح موثر در جوانی پوست را برای شما بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

ادامه دارد ....

نیره ولدخانی – کارشناس علوم تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.