تبیان، دستیار زندگی
برخی غذاها مانند غذاهای پُرچرب، شکر و قندهای ساده، فست فود یا غذاهای فوری میزان التهاب را در بدن افزایش و برخی دیگر مانند غلات کامل، سبزیجات و میوه ها، گوشت های کم چرب و ... موجب کاهش آن می شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غذاهای التهاب زا و ضد التهاب


حتما عنوان داروهای ضد التهاب به گوش همه ی ما خورده است، ولی کمتر در مورد غذاهای ضد التهاب شنیده ایم و کمتر توجه می کنیم آن چه می خوریم در حس ما اثر گذار است.

التهاب چیست؟

التهاب واکنش موضعی به ضربه، جراحت و یا عفونت است. نشانه های التهاب، درد، تورم، کبودی و گاهی اوقات کاهش تحرک یا عفونت محل است.

مراقبت های پزشکی التهاب

درمان های معمول آن استراحت، نرمش بسیار آرام، متعادل نگه داشتن وزن، کشش، داروهای کاهش دهنده ی التهاب و کنترل کننده ی درد، داروهای استروییدی و غیر استروییدی ضدالتهاب، است که ممکن است معده را اذیت کرده و منجر به تورم و زخم معده شده و گاهی در مصرف های طولانی مدت ممکن است باعث مشکلات کلیوی شود.

غذاهای التهاب زا و ضد التهاب

اجتناب از غذاهای التهاب زا

این غذاها باعث افزایش تورم و درد حاصل از التهاب شده و ممکن است افزایش خطرات بیماری های مزمن را به دنبال داشته باشد.

مصرف "junk food " که بهتر است اسم عامیانه ی " هله هوله " را در موردش به کار ببریم، غذاهای پُرچرب، شکر و قندها ی ساده، فست فود یا غذاهای فوری میزان التهاب را در بدن تشدید می کنند که بیشتر به علت مصرف چربی های ناسالم خصوصا چربی های ترانس و چربی های اشباع در آماده سازی و تهیه ی این غذاها است.

گوشت های فرآوری شده مانند انواع سوسیس و هات داگ، انواع کالباس و همبرگرهای آماده در بردارنده ی یک سری مواد شیمیایی از جمله نیتریت است که ارتباط مستقیمی با افزایش التهاب و بیماری های مزمن دارد.

چربی های اشباع در گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ(با توجه به نیاز بدن به مقدار طبیعی این چربی های اشباع) وجود دارند و از آن جایی که این مواد منابع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند، باید این مواد را به میزان کافی استفاده کرد ولی در موقع طبخ این غذاها تا حد ممکن از افزودن چربی جلوگیری کرد. همچنین این غذاها شامل اسید های چرب آراشیدونیک اسید است که خود التهاب را تشدید می کند. برنامه ی غذایی مملو از شکر و قندهای ساده با التهاب، چاقی(که خود یک عامل التهابی به حساب می آید) و بیماری های مزمن مرتبط است.

گوشت های فرآوری شده مانند انواع سوسیس و هات داگ، انواع کالباس

و همبرگرهای آماده در بردارنده ی یک سری مواد شیمیایی از جمله نیتریت

است که ارتباط مستقیمی با افزایش التهاب و بیماری های مزمن دارد

در مصرف انواع نوشابه ها و آبمیوه های مصنوعی حتی از نوع رژیمی(به علت وجود قندهای مصنوعی)، شیرینی ها، آبنبات و غلات شرین شده باید دقت فراوانی کنیم.

از طرفی علی رغم این که میوه و سبزیجات مصرفی منبع مهم ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند، یک سری از سبزیجات مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و .... ممکن است در بعضی افراد حساسیت زا باشد و باعث افزایش درد حاصل از التهاب شوند. این سبزیجات حاوی ماده ی شیمیایی به نام سولانین هستند که ممکن است در بعضی التهاب زا  باشند. در طب سنتی ما، تعابیری مانند غذاهای سرد در موردشان به کار می رود.

انتخاب غذاهای ضد التهابی

انتخاب غذاهای کاهنده ی التهاب باعث بهبود حس ما و کمک به کاهش خطرات بیماری های مزمن می کند و اما پیشنهادات ما .....

چربی ها و روغن ها

نوع چربی انتخابی در التهاب بسیار مهم است. اسیدهای چرب امگا 3 از ضد التهاب های بسیار قوی هستند که در ماهی های چرب آب های سرد، گردو، دانه ی بذر کتان، روغن کلزا(کانولا) دانه های تخم کدو تنبل وجود دارد و افزودن امگا 3 به غذاها و مکمل ها منجر به کاهش التهاب می شود ولی قبل از شروع مقادیر درمانی آن حتما با پزشک یا کارشناس تغذیه مشورت کنید.

پروتئین

برای ساخت و ترمیم بدن بسیار ضروری است. منابع خوب آن قسمت های کم چرب گوشت ماکیان، ماهی و غذاهای دریایی، آجیل، حبوبات و دانه ها می باشد.

قسمت های پُرچرب گوشت قرمز در تشدید التهاب نقش دارند. همیشه در هنگام خوردن گوشت قرمز، قسمت های کم چرب و کباب شده یا پخته شده را انتخاب کنیم.

غذاهای التهاب زا و ضد التهاب

کربوهیدرات و فیبر

بیشتر کربوهیدرات دریافتی ما از غلات، سبزیجات و میوه ها است. بهتر است غلاتی که می خوریم غلات کامل باشد که بهترین منبع تامین فیبر است، چرا که برنامه غذایی پُر فیبر التهاب را کاهش می دهد.

سبزیجات و میوه های تازه را انتخاب کنیم. روزانه ما روی هم به پنج وعده سبزی و میوه احتیاج داریم.

انواع رنگدانه های موجود در میوه ها، مواد فیتوکمیکال با خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند؛ مانند " کورستین " که در سیب و پیاز با پوست قرمز یافت می شود.

نوشیدنی های سالم

بدن ما به آب موجود در غذا و نوشیدنی هایی که روزانه می خوریم نیازمند است. 20 درصد از آب مورد نیاز روزانه ی ما از راه متابولیسم غذایی که می خوریم، به دست می آید. ساده ترین و بهترین راه تامین آب، نوشیدن آب تازه و سالم است. منابع دیگر، آبمیوه ها، چای های گیاهی، آب سبزیجات و شیر کم چرب است.

پس آن چه باید در انتخاب برنامه ی غذایی ضدالتهاب رعایت کنیم شامل موارد زیر است:

* خوردن 3 عدد تخم مرغ آب پز در هفته همراه با سبزیجات تازه، گردو در وعده ی صبحانه یا شام

* خوردن شیرسویا در میان وعده ها

* خوردن میوه، سبزیجات، آجیل خام در طی روز به جای آبنبات، شیرینی و کیک ها

* خوردن ماهی بیشتر و گوشت قرمز کمتر

* دوری از غذاهای سرخ شده و جایگزین کردن روش کبابی و بخارپز

* انتخاب سبزیجات زرد، سبز، نارنجی و قرمز در سبد خرید خانواده

* نوشیدن آب، آبمیوه صد در صد طبیعی، آب سبزیجات و انواع چای های گیاهی

ترجمه: راحله باباپور

بخش تغذیه تبیان


مطالب مرتبط:

نقش تغذیه در التهاب مفاصل (1) و (2)

گیلاس و آلبالو، دارویی برای درد مفاصل و نقرس

تغذیه در بیماری‌ های روماتیسمی

داروهای گیاهی برای التهاب مفاصل

رژیم غذایی و آرتریت روماتوئید

تأثیر زردچوبه در روماتیسم مفاصل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.