تبیان، دستیار زندگی
با فرارسیدن فصل سرما کم‌ کم سرماخوردگی شایع‌ تر می ‌شود و سرفه‌ های طولانی و ناراحتی ‌های تنفسی به دنبالش می ‌آید...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی ضد سرماخوردگی

فرد سرما خورده

با فرارسیدن فصل سرما کم‌ کم سرماخوردگی شایع‌ تر می ‌شود و سرفه‌ های طولانی و ناراحتی ‌های تنفسی به دنبالش می ‌آید. شاید گاهی برای شما هم پیش آمده باشد که اوایل پاییز یک سرمای سفت و سخت بخورید و تا آخر زمستان یک سرماخوردگی خفیف رهایتان نکند و مدام در حال سرفه کردن باشید؛ چیزی که واقعا تحمل‌اش سخت است. این جور وقت‌ ها معمولا دوست و آشنا، هر کدام راه‌ حل ‌های سنتی را تجویز می‌ کنند که به نظر آن ها برای تسکین التهاب تنفسی فایده دارد؛ از خوردن فرنی، به دانه، نشاسته و شیر داغ گرفته تا پرهیز از ترشی و خربزه، ماست ترش و ... ولی آیا واقعا این غذاها روی عفونت ‌های تنفسی تاثیری دارند؟ ...

دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، معتقد است که اگر سرماخوردگی به عفونت ریه منتهی شود، با پرهیز غذایی، خیلی نباید به درمان زود هنگام این مشکل امیدوار بود: "البته بهتر است از مصرف غذاهای خیلی تُند یا پُرادویه اجتناب کرد چون محرک هستند. خوراکی‌ های خیلی سرد یا سرخ شده هم ممکن است در مورد برخی افراد مشکل‌ زا باشند اما قانون کلی در این باره وجود ندارد. بیشترین کاری که می ‌شود برای درمان این بیماری انجام داد، بالا بردن ایمنی بدن برای مقابله با ویروس و پیشگیری از سرماخوردگی‌ های بعدی است." با این حساب، اگر مرتب دچار مشکلات تنفسی ناشی از سرماخوردگی می ‌شوید، می ‌توانید با خوردن یک سری مواد غذایی مقاومت‌ تان را نسبت به این بیماری بالا ببرید.

مرکبات

رژیم غذایی برای مقابله با عفونت‌های تنفسی

اگر حس می‌ کنید سرما خورده ‌اید و به خصوص گلوی تان می ‌سوزد، بی درنگ شروع کنید به خوردن سبزی‌ ها و میوه ‌هایی که از نظر ویتامین C غنی هستند. یادتان باشد كه گل کلم، کاهو، فلفل دلمه‌ ای سبز یا قرمز، اسفناج، لوبیا سبز و انواع مرکبات از منابع مهم این ویتامین محسوب می‌ شوند. البته دکتر نیستانی تاکید می‌ کند که پیشگیری از سرماخوردگی مهم ‌تر و آسان ‌تر از درمان آن است و شما باید هر روز این موادغذایی را بخورید تا بدن تان در مقابل ویروس سرماخوردگی و به تبع آن، عفونت دستگاه تنفسی مقاوم شود: "بعضی‌ ها فکر می ‌کنند ویتامین C در برابر سرماخوردگی و آنفلوآنزا معجزه می‌ کند که تصور درستی نیست ولی اگر این ویتامین به مقدار کافی مصرف شود، می ‌تواند تا حدی از علایم سرماخوردگی بکاهد. ضمن این که ویتامین C خواص آنتی‌ هیستامینی هم دارد."

بعد از ویتامین C گروه غذایی دیگری که در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است، مواد حاوی آنتی ‌اکسیدان ها هستند که باز هم سبزی ‌ها و میوه‌ها مثل گوجه ‌فرنگی، لوبیا قرمز، مغزگردو، کلم بروکلی، هویج و سیب قرمز در صدر این گروه قرار می‌ گیرند.

کمبود ویتامین‌ ها

اگر سرفه و سرماخوردگی در شما مزمن شده است، ممکن است دچار کمبود های تغذیه‌ ای باشید که از آن ها بی ‌خبرید. به این کمبودها که هنوز علایم بالینی پیدا نکرده‌ اند، می ‌گویند کمبود حاشیه ای. اگر بدن شما دچار کمبود حاشیه‌ای ویتامین A باشد، شما زیاد سرما می ‌خورید و عفونت سرماخوردگی در بدن تان شدت می ‌یابد و دیرتر هم خوب می ‌شوید. پس باید مواد غذایی را مصرف کنید که ویتامین A دارند یا پیش ساز این ویتامین هستند. دکتر نیستانی می ‌گوید: "اسم قدیمی ویتامین A ویتامین ضد عفونت بوده است، پس اگر کسی ویتامین A بدنش تامین باشد کمتر دچار عفونت بالاخص عفونت‌ های تنفسی می ‌شود. این ویتامین در مواد غذایی مثل جگر، تخم مرغ و لبنیات به وفور وجود دارد و پیش سازش هم در سبزیجاتی مثل هویج و اسفناج یافت می ‌شود."

بعد از ویتامین A، کمبود ویتامین D هم می ‌تواند باعث ضعف ایمنی بدن در مقابل عفونت ‌های تنفسی شود. دکتر نیستانی می ‌گوید:"ویتامین D در رژیم غذایی ما ایرانی‌ ها به ‌اندازه کافی وجود ندارد و بهترین منبع برای ما، مواجهه مستقیم با نور آفتاب است، پس کسانی که به خاطر شغل ‌شان تمام روز در فضاهای بسته هستند، ممکن است با کمبود این ویتامین رو به رو شوند و باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنند تا در صورت لزوم برای شان مکمل این ویتامین تجویز شود."

 انواع مکمل ها

مکمل کافی نیست!

عامل دیگری که سیستم ایمنی بدن را در مقابل سرماخوردگی تقویت می ‌کند، عنصر روی یا زینک است: "کمبود روی از قدیم در ایران مشاهده شده و به ویژه در بچه‌ها بیشتر به چشم می ‌خورد. منابع روی تقریبا با آهن مشترک است و در انواع گوشت ‌ها و غلات وجود دارد. پس اگر بخواهیم یک برنامه غذایی کاربردی و کامل برای پیشگیری و کوتاه کردن دوره ابتلا به عفونت‌ های تنفسی ناشی از سرماخوردگی پیشنهاد کنیم، می‌ توان گفت حتما در روز 2 تا  3  واحد میوه همراه با 2 واحد سبزی مصرف ‌کنید و آب ‌میوه‌های صنعتی را به هیچ وجه جایگزین مناسبی برای این گروه غذایی به ‌حساب نیاورید." دکتر نیستانی ادامه می ‌دهد: "دست کم دولیوان شیر یا دو لیوان ماست در روز بخورید تا کلسیم و ویتامین‌های A و کمی هم ویتامین D مورد نیاز روزانه‌ تان تامین شوند.

پروتئین‌های حیوانی را فراموش نکنید زیرا همان‌طور كه گفتیم، انواع گوشت‌ ها منابع غنی آهن و روی هستند و کمبودشان می ‌تواند فرد را در مقابل بیماری‌ های تنفسی و عفونی آسیب ‌پذیر کند.

دکتر نیستانی در آخر نیز اضافه می ‌کند که "مکمل ‌ها هیچ‌ گاه جای مواد غذایی را نمی ‌گیرند، پس بهتر است همه چیز را به‌ صورت طبیعی به بدن تان برسانید.

هفته نامه سلامت

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با پزشکان سایت درباره این بیماری مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

*مطالب مرتبط:

فردی که سرماخورده چه باید و چه نباید بخورد؟

چگونه از سرماخوردگی مصون بمانیم؟

نسخه گیاهى براى سرماخوردگی

سرماخوردگى، بیمارى فصل

اثر دانه های خوراکی در سرماخوردگی

سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا آلرژی؟

10باور غلط درباره سرماخوردگی(1) و(2)

باورهای غلط درباره سرماخوردگی كودكان

سرماخوردگی و مكمل های تغذیه ای

13روش مبارزه با سرماخوردگی

تفاوت سرماخوردگی و حساسیت

سرد شدن پاها و افزایش سرماخوردگی

آیا افراد شاد و خوشحال کمتر دچار سرماخوردگی می شوند؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.