تبیان، دستیار زندگی
در قسمت اول این مطلب ، میوه ها و سبزیجات موثر در ایجاد سردرد را برای شما گفتیم. در اینجا به بقیه مواد اشاره می کنیم. نان و غلات : غذاهای ممنوع : هر گونه محصولی كه محتوی خمیر تازه بوده و مستقیماً از فر خارج شده باشد كه این نو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردردهای ناشی از تغذیه (2)


درقسمت اول این مطلب ، میوه ها و سبزیجات موثر در ایجاد سردرد را برای شما گفتیم. در اینجا به بقیه مواد اشاره می کنیم.

نان و غلات :

غذاهای ممنوع : هر گونه محصولی كه محتوی خمیر تازه بوده و مستقیماً از فر خارج شده باشد كه این نوع خمیر در اغلب نان ها ، انواع پیتزا و شیرینی ها یافت می شود.

شما می توانید نان باگت را به شرطی كه یك روز كامل از پخت آن گذشته باشد مصرف كنید. همچنین مصرف نان هایی كه از آرد سفید یا گندم كامل تهیه شده باشد و همچنین نان فرانسوی و ایتالیایی مجاز می باشد.

همچنین گرم كردن دوباره این نانها مانعی ندارد، به شرطی كه محتوی آن خامه، كره و شكلات نداشته باشند.

شیر و لبنیات :

انواع پنیر، شیرهای پرچرب،  شكلات های شیری و سرشیر سردرد می آورند.

اما شما می توانید تخم مرغ،  شیر کم چربی، پنیر خامه ای و ماست کم چرب را به مقدار نصف فنجان در هر روز مصرف كنید.

نوشیدنی ها:

مصرف آب میوه و سبزیجات، نوشیدنی های بدون كافئین و بدون قند مصنوعی، چای، قهوه  روزانه 2 فنجان در روز مجاز است.

انواع شیرینی:

مصرف شكلات ها، بستنی و شیرینی هایی كه محتوی خشكبار و یا خامه باشند، ممنوع است. در عوض مصرف كیك، بیسكوییت و میان وعده های شبیه به این دو، به شرطی كه محتوی مواد ممنوعه نباشند بلامانع است.

توجه داشته باشید مصرف موادی مثل سس سویا و سركه بجز سركه سیب و سركه سفید نیز ممنوع است. همچنین مصرف جوز هندی، سس مایونز، روغن زیتون و افزودنی های محتوی سركه توصیه نمی شود.اما مصرف انواع مربا و عسل  بلامانع است.

گوشت ها :

مصرف انواع خاویار، گوشت های بسته بندی شده، دل و قلوه ممنوع است.

انواع گوشت تازه، مرغ و ماهی چه به صورت تازه و چه كنسرو شده، بدون اشكال است.

لازم است، بدانید ذكر نكات فوق و نام بردن از انواع غذاهای ممنوع و مجاز به این معنی نیست كه غذا تنها عامل سردرد است، بلکه مشورت با پزشك برای شناخت دلیل اصلی این عارضه بسیار اهمیت دارد.

رعایت رژیم غذایی مذكور در صورتی به شما توصیه می شود كه پزشك معالج هیچ عامل خاص فیزیكی برای بیماری پیدا نكرده باشد.

متأسفانه تحلیل پزشكی مشخصی در مورد تأثیر برخی غذاها در ایجاد سردرد وجود ندارد، لذا نمی توان چنین نظریه ای را به طور قطع اعلام كرد، اما فرد می تواند با دقت و توجه بین غذاهای مصرفی و نوبت های سردردش در درمان بیماری خود موفق عمل كند.

چرا برخی غذاها سردرد می آورند؟

در واقع تمام غذاهای مؤثر در ایجاد سردرد نقطه مشتركی ندارند، اما برخی معتقدند كه سردردهای ناشی از غذا از وجود حساسیت در فرد نشات می گیرد كه این نظریه مورد توافق بیشتر كارشناسان نیست.

آنان می گویند: این موادغذایی محتوی مواد خاصی هستند كه عامل سردرد را نیز دارند كه این مواد یا از طریق تغییر در مقدار سروتونین مغز و یا از راه تأثیرگذاری بر مویرگ های مغزی تأثیر خود را بروز می دهند.

در مجموع اغلب كارشناسان، مشروبات الكلی را از عوامل اصلی بروز سردرد تشخیص داده اند و مصرف قهوه را البته به مقدار كافی و معقول یك درمان طبی خوب و مؤثر برای سردرد می دانند كه البته در مصرف آن نباید زیاده روی شود، چون زیاده روی در مصرف قهوه خود عامل سردرد می باشد(كافئین موجود در قهوه به عنوان یك عامل ایجاد سردرد تشخیص داده شده است).

پس باید به این جمله ایمان داشت كه غذا خود درمان است، اگر مصرف آن صحیح باشد.

*مطالب مرتبط :

- غذاهای مرتبط با سردرد

- میگرن چیست ؟

- میگرن؛ علائم و درمان

نویسنده : فرزانه غلامی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.