تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افراد طی یك دوره ی طولانی و به طور مستمر از سردرد رنج می برند. آنها به پزشكان مختلف هم مراجعه می كنند، اما با كمال ناباوری متوجه می شوند هیچ دلیل فیزیكی خاصی از سوی پزشكان برای سردرد آنها تشخیص داده نشده است. پزشكا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردردهای ناشی از تغذیه (1)


بسیاری از افراد طی یك دوره ی طولانی و به طور مستمر از سردرد رنج می برند. آنها به پزشكان مختلف هم مراجعه می كنند، اما با كمال ناباوری متوجه می شوند هیچ دلیل فیزیكی خاصی از سوی پزشكان برای سردرد آنها تشخیص داده نشده است.

پزشكان در عین حال داروهای مختلفی را برای درمان این بیماران تجویز می كنند و از آنها می خواهند تا در زمان احساس درد آن را مصرف كنند.

بیماران نیز در راستای توصیه های پزشك مصرف داروها را آغاز می كنند اما در میانه ی راه به این نتیجه می رسند كه داروهای تجویز شده فقط درد را آرام می كند ، زیرا پس از اتمام تأثیر دارو با بازگشت درد مواجه می شوند و چه بسا شدت سردرد آنها دو چندان شود.

بدون تردید كلیه داروها دارای عوارض منفی هستند، لذا بهتر است راه حل بسیاری از بیماری ها و از جمله سردرد را در رژیم های غذایی جستجو كرد.

علاوه بر فشارهای عصبی، استرس، كم خوابی، تابش نور فراوان، تغییرات آب و هوایی و عطرهایی با بوی تند، غذا نیز می تواند در ایجاد سردرد های مزمن موثر باشد.

تعجب نكنید، زیرا ممكن است غذا عامل اصلی سردردهای مزمن افراد باشد، پس بازنگری در غذاهای مصرفی و رژیم غذایی روزانه می تواند عامل مهمی در خلاصی یافتن از شر مهمان ناخوانده ای به نام سردرد باشد.

حتی اگر غذا تنها عامل اصلی سردرد نباشد یكی از عوامل مهم آن است، بویژه اگر پزشك معالج هیچ عامل فیزیكی خاصی را در بروز درد تشخیص نداده باشد.

از دیرباز فشارهای عصبی، استرس ، كم خوابی ، تابش نور فراوان، تغییرات آب و هوایی و بالاخره عطرهایی با بوی تند، عوامل ایجاد یا تشدید کننده سردرد تشخیص داده شده اند، اما هنوز بسیاری از مردم نمی دانند كه همان غذای معمولی مصرفی شان می تواند عامل سردرد باشد.

این در حالی است كه مصرف نکردن برخی از موادغذایی می تواند در جلوگیری و درمان قطعی سردرد نقش داشته باشد، بدون اینكه بیمار مجبور به مصرف داروهای مختلف و درگیری با عوارض جانبی آن شود.

البته كارشناسان تغذیه برنامه غذایی خاصی برای درمان سردرد طراحی كرده اند كه بر پایه توقف مصرف برخی از خوراكی ها تنظیم شده است. در خلال این برنامه برخی از اصول صحیح تغذیه نیز گنجانده شده است، به طوری كه از طریق رعایت برنامه فوق افراد می توانند به راحتی غذاهایی كه عامل سردرد هستند را بشناسند.


چه غذاهایی سردرد می آورند؟

فهرست غذاهای مؤثر در ایجاد سردرد شامل مجموعه ای بزرگ و متنوع است كه در اینجا تنها به ذکر آنهایی خواهیم پرداخت كه دارای بیشترین تأثیر هستند، زیرا ممكن است برخی افراد به انواع متنوعی و برخی دیگر به چند نوع جزیی از این غذاها حساسیت داشته باشند.

برای اینكه فرد مبتلا به سردرد بتواند از این فهرست استفاده بهینه نماید ابتدا باید داروهای مصرفی سردرد خود را قطع كند و سپس به تدریج انواع غذاهای مؤثر در ایجاد سردرد را كنار بگذارد تا بیماری او رفته رفته و به طور كامل بهبود یابد.

او باید پس از این مرحله و به تدریج مصرف غذاهای ممنوع را یكی پس از دیگری آغاز كند تا بدین وسیله نوع خاص غذایی را كه به آن حساسیت دارد بیابد.

البته باید به هر غذایی برای اینكه تأثیرش را نشان دهد فرصت داد، زیرا تأثیر غذا در ایجاد سردرد معمولاً 7 ساعت یا بیشتر پس از زمان مصرف غذا مشخص خواهد شد. ممنوعیت هایی هم كه در زیر آمده برای كسانی است كه سردردهای ناشی از موادغذایی دارند، نه همه افراد.


سبزیجات :

سبزیجات ممنوع : حبوبات ( عدس،  لوبیا، ماش) ، انواع ترشی، فلفل های بسیار تند، زیتون.

سبزیجات مجاز : دیگر انواع سبزیجات به صورت كنسرو، خشك و یا فریزر شده، و آب این سبزیجات.

البته به خاطر داشته باشید كه مصرف گوجه فرنگی  و پیاز  را در طول روز به نصف برسانید.

میوه ها:

میوه های ممنوع : انواع خشكبار، بخصوص انجیر  و خرمای  خشك.

میوه های مجاز : انواع تازه ی میوه ها، كنسرو و یا منجمد شده آنها و آب میوه ها.

توجه داشته باشید مصرف نارنگی ، پرتقال ، لیمو ، گریپ فروت، موز ، آناناس را به نصف فنجان در روز برسانید.

در قسمت دوم این مقاله ، سایر مواد غذایی موثر در ایجاد سردرد را برای شما بیان خواهیم کرد.


*مطالب مرتبط :

- غذاهای مرتبط با سردرد

- میگرن چیست ؟

- میگرن؛ علائم و درمان

ادامه دارد ...

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.