تبیان، دستیار زندگی
آسیب های غضروفی جزو مشکلات شایع و دردناک است که این روزها خیلی ها را درگیر کرده است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غضروف سازی با تغذیه


یکی از اسیدآمینه‌هایی که در غضروف سازی سریع موثر است اسیدآمینه‌ی لیزین می‌باشد که نقش مهمی در جذب کلسیم، تولید کلاژن برای بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده، بهبود ظاهر پوست و محکم کردن تاندون‌ها دارد.


غضروف

آسیب‌های غضروفی جزو مشکلات شایع و دردناک است که این روزها خیلی‌ها را درگیر کرده است.

برخی از مناطق بدن مانند مفصل زانو بسیار حساس است و در بین افراد ورزشکار و همچنین افراد مسن بیشتر تهدید می‌شود.

خوشبختانه می‌توان با تغذیه تا حدودی مانع از آسیب‌های غضروفی شد و با مصرف برخی از مواد غذایی به طبیعی‌ترین شیوه غضروف سازی کرد. در این مطلب شما را با این مواد غذایی آشنا می‌کنیم.

چگونه می‌شود غضروف‌های آسیب‌دیده را بازسازی کرد؟

غضروف قوزک پا، زانوها، مچ دست، آرنج‌ها و شانه‌ها معمولاً به دلیل آرتریت آسیب می‌بینند. به همین دلیل لازم است که با تغذیه‌ی مناسب به بازسازی طبیعی و سریع این غضروف‌ها کمک کرد.

توجه داشته باشید که ویتامین C نه تنها برای افزایش قدرت دفاعی بدن لازم است بلکه در تولید کلاژن و افزایش میزان اکسیژن خون نیز دخالت دارد. به همین دلیل نیز می‌تواند مواد مغذی لازم برای بهبود زخم‌ها و آسیب‌های بافت‌ها را تامین کند

یکی از اسیدآمینه‌هایی که در غضروف سازی سریع موثر است اسیدآمینه‌ی لیزین می‌باشد که نقش مهمی در جذب کلسیم، تولید کلاژن برای بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده، بهبود ظاهر پوست و محکم کردن تاندون‌ها دارد.

محققان چه می‌گویند؟

به عقیده‌ی محققان کمبود لیزین باعث کند شدن سرعت رشد بافت‌های آسیب‌دیده می‌شود. بدن ما به ازای هر کیلوگرم وزن به روزانه 12 میلی‌گرم لیزین نیاز دارد.

منابع لیزین

مواد غذایی حاوی این اسیدآمینه عبارت‌اند از:

حبوبات

روغن ماهی

گوشت قرمز

تخم‌مرغ

سویا

پنیر

میوه‌های خشک

مخمر آب جو

ژلاتین

توجه داشته باشید که ویتامین C نه تنها برای افزایش قدرت دفاعی بدن لازم است بلکه در تولید کلاژن و افزایش میزان اکسیژن خون نیز دخالت دارد. به همین دلیل نیز می‌تواند مواد مغذی لازم برای بهبود زخم‌ها و آسیب‌های بافت‌ها را تامین کند.

کمبود ویتامین C می‌تواند مانع از روند تسکین و بهبود زخم‌ها شود. باید بدانید که بدن انسان به روزانه بیش از 75 میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارد تا بخش‌های آسیب‌دیده‌ی بدن را ترمیم کند. برای همین لازم است که برای ترمیم هر چه سریع‌تر غضروف‌ها نیز از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند کیوی، پرتقال، توت‌فرنگی، لیموترش و غیره غافل نشوید.

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: e-sante

مطالب مرتبط:

آرتروز دارید از این‌ها بپرهیزید

تاثیر تغذیه بر درد زانو

آرتروز: بهترین‌های غذایی

5 درمان طبیعی برای تسکین آرتریت

روماتیسم: راه چاره در تغذیه‌ی مناسب

کمبود ویتامین D باعث تشدید آرتروز می‌شود

زانودرد را با غذا درمان کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.