تبیان، دستیار زندگی
اگر برگه ی آزمایش را گرفته اید و مشخص شده است تری گلیسیرید خونتان بالا است باید به دنبال اصلاح رژیم غذایی تان باشید. در این راستا می توانید به برخی مواد غذایی اعتماد کنید که به بهبود وضعیتتان کمک می کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8 درمان طبیعی برای کنترل تری گلیسیرید

اگر برگه ی آزمایش را گرفته اید و مشخص شده است تری گلیسیرید خونتان بالا است باید به دنبال اصلاح رژیم غذایی تان باشید. در این راستا می توانید به برخی مواد غذایی اعتماد کنید که به بهبود وضعیتتان کمک می کند.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
تری گلیسیرید

تری گلیسیریدها چربی های اصلی هستند که وارد بدن می شود و نقش مهمی دارند. زمانی که مواد غذایی مصرف می شوند بدن این ترکیبات را در خون آزاد کرده و از آن برای انرژی بخشی به همه ی بدن استفاده می کند. اگرچه تری گلیسیرید برای عملکرد خوب ارگان ها لازم است اما میزان بیش از اندازه ی آن می تواند عروق را اشباع کرده و در روند جریان خون اختلال ایجاد کند. در این صورت خطر بروز بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 یا افزایش چربی شکمی بالا می رود. خوشبختانه به دلیل وجود ترکیبات شیمیایی موجود در برخی منابع طبیعی می توان خطر بروز مشکلات جدی سلامتی را کاهش داد. در این مقاله 8 ماده ی غذایی را معرفی می کنیم که به کاهش تری گلیسیرید بالا کمک می کنند.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 نوعی از چربی های سالم هستند که اثرات مثبتی در کنترل میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون دارند. برای جذب این ماده می توانید به سراغ ماهی آزاد، قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی ساردین، دانه ها، مغزها و میوه های خشک بروید.

نوشیدنی طبیعی که حاوی جوی دوسر باشد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و چاقی مفرط مفید است. فیبرها، قدرت حل کنندگی چربی و قندهای موجود در جوی دوسر باعث شده است که این ماده ی غذایی یک مکمل خوب برای کنترل تری گلیسیرید، کلسترول و دیابت باشد.

دارچین

عوامل شیمیایی موجود در دارچین خواص پزشکی بالایی دارند که برای کنترل چربی خون مؤثر هستند. البته مصرف این ادویه باید به صورت متعادل باشد چون زیاده روی در مصرف آن می تواند مشکل زا شود.

سیر

سیر یکی از درمان های طبیعی معروف است که برای سلامت دستگاه قلب و عروق مفید است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر مانع از تجمع کلسترول و تری گلیسیرید در جداره ی عروق شده و از بروز مشکلاتی مانند فشارخون بالا و گرفتگی عروق پیشگیری می کند. با این حال مهم است که سیر را به صورت خام میل کنید تا بیشترین خواص آن را دریافت نمایید.

روغن زیتون

بعد از تشخیص میزان بالای تری گلیسیرید بهتر است که به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید. این نوع چربی سالم تر بوده و حاوی ترکیباتی است که به تمیز شدن عروق و کاهش مازاد چربی کمک می کند.

درمان های طبیعی برای کنترل تری گلیسیرید

چای پوست نارنگی

پوست نارنگی معمولاً دور ریخته می شود اما بهتر است از این کار خودداری کنید. چون می توانید از پوست این میوه در جهت درمان تری گلیسیرید، کاهش کلسترول و مشکلات مجاری ادراری استفاده کنید. برای این کار به پوست یک عدد نارنگی (ارگانیک) و 1 لیوان (250 میلی لیتر) آب نیاز دارید. کافی است پوست نارنگی را به مدت 5 دقیقه در آب بجوشانید و اجازه دهید برای چند ساعت بماند. این چای را صاف کنید و روزانه 3 مرتبه میل کنید.

آب بادمجان و خیار

بادمجان یکی از سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان است. قرار گرفتن این ترکیبات در کنار فیبرها و آب موجود در خیار یکی از درمان های طبیعی برای کاهش تری گلیسیرید محسوب می شود. همچنین لازم است بدانید که این دو سبزی ادرارآور و تصفیه کننده هستند و در دفع ضایعات از بدن نقش دارند. برای بهره مندی از این درمان به نصف بادمجان، یک عدد خیار و نصف لیوان آب نیاز دارید. بادمجان و خیار را پوست گرفته و خرد کنید. سپس آن ها را با نصف لیوان آب میکس کنید. این ترکیب را به صورت ناشتا به مدت دو هفته ی پیاپی میل کنید.

سیر یکی از درمان های طبیعی معروف است که برای سلامت دستگاه قلب و عروق مفید است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر مانع از تجمع کلسترول و تری گلیسیرید در جداره ی عروق شده و از بروز مشکلاتی مانند فشارخون بالا و گرفتگی عروق پیشگیری می کند

چای آرتیشو

آرتیشو یا همان کنگرفرنگی یکی از سبزیجات سالمی است که تأثیر زیادی در لاغری دارد. این سبزی پرخاصیت منبع آنتی اکسیدان ها و فیبر بوده و حاوی ترکیباتی است که از سنتز مازاد کلسترول و تری گلیسیرید در کبد جلوگیری می کند. برای تهیه ی این داروی طبیعی به 2 عدد آرتیشو و یک لیتر آب نیاز دارید. کافی است برگ های نرم تر دو عدد آرتیشو را برداشته و با یک لیتر آب به مدت ده دقیقه بجوشانید. سپس زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید برای دقایقی استراحت کند. توصیه می شود روزانه دو فنجان از این چای میل کنید.

آب جوی دوسر

نوشیدنی طبیعی که حاوی جوی دوسر باشد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و چاقی مفرط مفید است. فیبرها، قدرت حل کنندگی چربی و قندهای موجود در جوی دوسر باعث شده است که این ماده ی غذایی یک مکمل خوب برای کنترل تری گلیسیرید، کلسترول و دیابت باشد. برای تهیه ی این نوشیدنی به دو قاشق غذاخوری جوی دو سر و یک لیوان آب (200 میلی لیتر) نیاز دارید. جوی دوسر را در یک لیوان آب ریخته و اجازه دهید یک شب تمام بماند. روز بعد آن را صاف کرده و مایع را بنوشید. بهتر است هر روز (تا زمانی که تری گلیسیریدتان کاهش پیدا کند) به صورت ناشتا از این نوشیدنی میل کنید.

توجه توجه

روش های طبیعی اشاره شده برای کنترل تری گلیسیرید مؤثر هستند اما نمی توان آن ها را جایگزین داروهایی کرد که توسط پزشک تجویز شده است. تأثیر این درمان های طبیعی فوری نبوده و به سبک زندگی هر فرد بستگی دارد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.