تبیان، دستیار زندگی
رژیم غذایی دش با افزایش مصرف گروه‌های غذایی مفید و محدود کردن گروه‌های غذایی مضر مانند نمک، چربی‌ها و شیرینی‌ها سلامتی قلب را برایتان به ارمغان می‌آورد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رژیم غذایی DASH برای سلامت قلب


رژیم غذایی دش با افزایش مصرف گروه‌های غذایی مفید و محدود کردن گروه‌های غذایی مضر مانند نمک، چربی‌ها و شیرینی‌ها سلامتی قلب را برایتان به ارمغان می‌آورد...

رژیم دش

در تمام دنیا رژیم‌های غذایی بسیار متنوعی با اهداف مشخص تهیه و تدوین می‌شوند و بسیاری از افراد از آن‌ها پیروی می‌کنند. از این میان رژیم‌های لاغری بیشتر از سایر رژیم‌ها با اقبال عمومی مواجه می‌شوند؛ اما برخی رژیم‌های دیگر هم وجود دارند که برای سلامتی، پیشگیری یا درمان بیماری خاصی تهیه و طراحی می‌شوند و بسیاری از افراد با رعایت آن‌ها به نتیجه مطلوب می‌رسند. یکی از این نوع رژیم‌ها، رژیم غذایی دش (DASH) می‌باشد که به منظور کاهش فشارخون طراحی شده است. دش نامی اختصاری می‌باشد که خلاصه شده یک عبارت انگلیسی است و ترجمه آن، عبارت است از «راهکارهای رژیمی برای توقف فشارخون بالا».

رژیم غذایی دش برای افرادی که می‌خواهند با فشارخون مبارزه کنند، بسیار مفید است. این رژیم از مقادیر فراوانی میوه، سبزی و لبنیات کم چرب تشکیل شده است و مصرف نمک، چربی‌ها، کلسترول و شیرینی‌جات در این رژیم قطع می‌شود و برای افرادی که تصمیم به کاهش وزن دارند نیز بسیار مفید است. در حقیقت برنامه رژیمی سالمی را پیش روی افراد قرار می‌دهد. در این رژیم لازم است از برخی گروه‌های غذایی اجتناب کنید و به برخی گروه‌های غذایی توجه نمایید. در مقاله قبل مواد غذایی را که حتماً باید مصرف کنید، بیان نمودیم و در این مقاله سعی داریم شما را با مواد غذایی که باید در رژیمتان محدود شوند، آشنا کنیم.

نمک

نمک را حذف کنید

مقادیر مازاد بر نیاز نمک، در بدن باعث احتباس آب می‌شود و در نتیجه فشارخون افزایش می‌یابد که فشار زیادی را بر قلب ایجاد می‌کند. در رژیم غذایی دش شما باید مصرف سدیم خود را به کمتر از 3/2 گرم و اگر مبتلا به فشارخون هستید به کمتر از 5/1 گرم در روز محدود نمایید. چند توصیه برای کم کردن محتوای سدیم رژیم برایتان ارائه می‌نماییم:

1. مصرف غذاهای فرآیند شده و نیمه آماده را محدود کنید زیرا سرشار از سدیم می‌باشند.

2. از انواع شورها، ترشی‌ها و نیز انواع کنسروها بپرهیزید.

3. از مصرف سوسیس و کالباس اجتناب کنید.

4. مصرف تنقلات شور را متوقف نمایید.

5. به غذاهای خود نمک اضافه نکنید.

6. برچسب مواد غذایی را حتماً مطالعه و میزان سدیم آن را به دقت ارزیابی نمایید.

رژیم غذایی دش، رژیم سخت و طاقت‌فرسایی نیست؛ اما لازم است نسبت به آنچه

که مصرف می‌کنید حساس باشید. با رعایت کردن آن، علاوه بر تامین مواد مغذی

مورد نیازتان؛ از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشارخون، چربی خون، کلسترول بالا، کبد چرب، دیابت و ... مصون می‌مانید

چربی و روغن‌ها را حذف کنید

مصرف مقادیر بالایی از چربی در رژیم غذایی باعث افزایش کلسترول می‌شود که گرفتگی عروق را به همراه دارد و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. برای رعایت کردن رژیم غذایی دش، چربی و روغن را به 2-3 واحد در طول روز محدود کنید. برای پخت غذاها از روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، روغن کانولا یا روغن ذرت استفاده کنید؛ زیرا روغن‌های حیوانی کلسترول بسیاری بالایی دارند و باعث افزایش کلسترول خون و چربی خون می‌شوند.

هر واحد از گروه چربی شامل یکی از موارد زیر است:

1. 1 قاشق چای‌خوری روغن‌های گیاهی یا مارگارین.

2. 1 قاشق سوپ‌خوری مایونز.

3. 2 قاشق سوپ‌خوری سس کم چرب سالاد.

شیرینی جات

شیرینی‌جات را محدود کنید

برای عمل کردن به رژیم دش لازم نیست شیرینی‌ها را حذف کنید. بلکه مصرف آن را به کمتر از 5 واحد در طی هفته محدود کنید. شیرینی‌هایی که چربی ندارند مانند شیرینی‌های خشک به نسبت شیرینی‌های خامه‌ای مناسب‌تر هستند. ژله، کلوچه و شربت‌ها کم چرب هستند و بر دسرهای پرچرب ارجحیت دارند. میوه‌های خشک‌شده، شیرینی طبیعی مطلوبی دارند و علاوه بر تامین طعم شیرین مورد نیاز شما، انواع مواد مغذی را برای بدنتان تامین می‌کنند.

بهتر است در کنار چای خود به جای مصرف قند یا شکر از شیرینی طبیعی میوه‌های خشک‌شده مانند کشمش، انجیر خشک، توت خشک و ... و یا خرما استفاده نمایید.

هر واحد از گروه قندها شامل یکی از موارد زیر است:

1. 1 قاشق غذاخوری شکر، عسل یا مربا.

2. یک لیوان شربت.

سخن آخر

رژیم غذایی دش، رژیم سخت و طاقت‌فرسایی نیست؛ اما لازم است نسبت به آنچه که مصرف می‌کنید حساس باشید. با رعایت کردن آن، علاوه بر تامین مواد مغذی مورد نیازتان؛ از ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، فشارخون، چربی خون، کلسترول بالا، کبد چرب، دیابت و ... مصون می‌مانید. البته این رژیم طوری طراحی شده است که بیش‌ترین تمرکز آن بر کاهش فشارخون می‌باشد و امتحان خود را در این زمینه پس داده است. پس اگر به فشارخون مبتلا هستید یا سابقه ابتلا به این بیماری را در خانواده‌تان دارید، دست به کار شوید و یک بار دیگر مقاله را مطالعه کنید.

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

رژیم غذایی DASH و تأثیر آن بر سلامت

چرا رژیم غذایی; DASH، فشار خون بالا را كاهش می دهد؟  

مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را كاهش میدهد  

کاهش تری گلیسرید (چربی) خون 

توصیه های مهم برای کاهش فشار خون

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.