تبیان، دستیار زندگی
در مطلب قبلی در مورد تاثیر برخی سبزی ها بر کاهش فشار خون بالا برای شما صحبت کردیم. در این مقاله در مورد اثر برخی میوه ها، حبوبات، لبنیات و گوشت ها بر فشار خون برای شما مطالبی را بیان می کنیم. گریپ فروت و لیمو ترش: گریپ فروت ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر میوه ها، حبوبات و... بر فشار خون بالا


در مطلب قبلی در مورد تاثیر برخی سبزی ها بر کاهش فشار خون بالا برای شما صحبت کردیم. در این مقاله در مورد اثر برخی میوه ها، حبوبات، لبنیات و گوشت ها بر فشار خون برای شما مطالبی را بیان می کنیم.


گریپ فروت و لیمو ترش:

گریپ فروت  و لیمو ترش  مفید به عنوان سردسته‌ ای برای مرکبات معرفی شده‌اند. در حقیقت بالا بودن میزان ویتامین C  و املاح معدنی در آنها موجب شده تا از دیرباز برای کاهش فشار خون مورد استفاده قرار گیرند. استفاده از این میوه‌ها در میان وعده‌ها می ‌تواند به سایر عوامل، در پایین‌ نگه داشتن سطح فشار خون کمک کند.


خرما:

جداول علمی تعیین کرده است که نیاز روزانه بدن انسان به ماده ی معدنی منیزیم در حدود 250 میلی ‌گرم است، در حالی‌ که هر صد گرم خرما  63 میلی‌ گرم از این ماده‌ ی معدنی مفید را داراست.

بنابراین این میوه با دارا بودن طیف وسیعی از مواد‌ معدنی که خاصیت کاهش فشار خون را دارند، به راحتی می‌ تواند به عنوان جایگزین شیرین کننده‌های تصفیه شده مثل قند و شکر قرار گیرد.


گلابی:

این میوه ی مفید و خوش ‌طعم دارای ویتامین‌های A، B1، B2 و PP یا B3 و مقداری پروتئین می باشد. همچنین حاوی چربی، قند طبیعی، منگنز، کلسیم و آهن است. تانن و املاح پتاسیمی که در گلابی  وجود دارد، برای مبتلایان به فشار خون بالا مفید است.


زیتون و برگ زیتون:

زیتون  حاوی ویتامین‌های A و C و پیش ساز ویتامین A  (بتا کاروتن) است. روغن زیتون در به تعادل رساندن چربی‌های خون، اثر فوق‌العاده‌ای دارد.

دم کردن برگ زیتون نیز به مقدار یک قاشق غذاخوری در یک فنجان آب، یکی از بهترین داروهای معالج فشار خون بالا و انسداد مجاری صفراوی به شمار می ‌آید. بدین طریق که روزانه 3 الی 4 فنجان از این دم کرده را به فواصل بنوشند.

با صحبت در رابطه با میوه‌ها و سبزی‌ها به این نتیجه رسیدیم که هر نوع سبزی و میوه ی تازه، سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز و ضروری برای سلامت دستگاه‌های بدن است و استفاده ی روزانه 7-6 وعده از آنها می ‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی- عروقی (فشار خون بالا- چربی خون بالا) و انواع سرطان‌ها جلوگیری کند.

علاوه بر این می توان آنها را بدون پختن و حرارت دادن مصرف کرد. بنابراین مصرف میوه و سبزیجات خام (حتی الامکان) و پخته را در برنامه ی غذایی خود داشته باشید.


حبوبات:

حبوبات  منابع بسیار خوب و غنی‌ فیبرهای  محلول در آب هستند و استفاده از آنها برای کاهش دادن فشار خون بالا نافع است. همچنین برخی از حبوبات از جمله عدس و لوبیا و نخود، منابع خوبی برای به دست آوردن پروتئین(به جز منابع حیوانی) به شمار می ‌آیند و در عین حال از آنها سوپ‌ و آش‌ مقوی تهیه می ‌شود که می‌ تواند جایگزین غذای اصلی شود.

همچنین افزودن موادی مثل رب انار، آب نارنج، آب غوره و ما‌ست‌های کم چرب به عنوان چاشنی برای سوپ‌ها و آش‌ها دارای اثرات مفید تغذیه ‌ای خواهد بود.


سویا:

اسید آمینه های موجود در پروتئین‌ سویا ، عاملی برای تنظیم فشار خون است. مقادیر کم گوگرد و پروتئین‌های سولفوره ی موجود در پروتئین‌های سویا، باعث افزایش دفع نمک از کلیه و کاهش دفع کلسیم می ‌شود.

کلسیم ماده‌ای است که علاوه بر ساخت، نگهداری و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، در تنظیم فشار خون نیز نقش مهمی را ایفا می‌ کند. افزودن حداقل 25-20 گرم محصولات پروتئینی دانه ی کامل سویا(مثل آجیل سویا) فشار خون را تا حد زیادی پایین می ‌آورد.


مواد لبنی:

همان طور که بارها گفته شده است شیر، ماست، پنیر و کلاً محصولات لبنی با دارا بودن مقدار زیادی  کلسیم  و به همراه ویتامین‌ها از منابع غذایی سرشار از مواد مغذی به شمار می ‌آیند، اما شرط بهره بردن از آنها در یک رژیم سالم استفاده از انواع کم چرب آنهاست، بنابراین مصرف 3-2 وعده شیر یا ماست کم چربی یا 3-2 قوطی کبریت پنیر کم نمک و کم ‌چربی را به شما توصیه می ‌کنیم.


گوشت:

مصرف گوشت‌های قرمز به دلیل وجود چربی در لابلای بافت و همچنین به دلیل افزایش دادن میزان اوره، چندان توصیه نمی‌ شود، ولی از آنجایی که منابع خوب آهن  و روی و ویتامین B12  به شمار می ‌آیند، استفاده از انواع بی ‌چربی آنها را حداکثر 2 بار در هفته و هر بار حداکثر 180 گرم توصیه می ‌کنیم. اما در رابطه با مرغ و ماکیان در صورتی که پوست آنها گرفته شده باشد، تا 250 گرم در هر بار هم قابل قبول است.

ماهی بهترین گزینه در رابطه با گوشت‌ها به حساب می ‌آید و جالب است بدانید که چربی موجود در بافت‌های ماهی، نه تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی- عروقی نمی ‌شود، بلکه کلسترول خون را کاهش داده و به سلامت قلب و عروق کمک می ‌کند. ماهی علاوه بر اسیدهای چرب امگا 3 (که تأثیرات شگرفی در کاهش فشار خون، به دلیل جلوگیری از گرفتگی عروق دارد)، دارای مواد مغذی بسیار مفیدی است که این مواد در حفظ سلامتی عروق خونی، تأثیر قابل توجهی دارند.

این روزها برخی از افراد از کپسول‌های امگا 3 برای تعدیل چربی‌های خون استفاده می‌ کنند، این کپسول‌ها غالباً در دوزهای 300میلی ‌گرمی در بازار موجود است و همچنان مصرف آنها جای بحث دارد.

توصیه اکید وجود دارد که امگا 3 مورد نیاز خود را به جای کپسول از ماهی تأمین کنید، زیرا عناصر سودمندی در ماهی وجود دارد که در مکمل‌های دارویی موجود نیست. به علاوه مصرف این قرص‌ها هرگز به مبتلایان به فشار خون و قند خون بالا توصیه نمی ‌شود، زیرا خطرات زیادی را برای این افراد به همراه دارد.

همچنین در بعضی متون به نقش افزایش دهنده ی فشار خون در سفیده ی تخم ‌مرغ اشاره گردیده است، اما از آنجایی که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است و همچنین سفیده ی تخم‌ مرغ از منابع عالی پروتئینی به شمار می ‌آید نمی ‌توان منع مصرف آن را توصیه کرد، اما احتیاط در مصرف آن می ‌تواند عاقلانه باشد.

ادامه دارد...

صدف کوه‌کن- کارشناس تغذیه


*مطالب مرتبط در این سایت:

- تاثیر سبزی ها بر کاهش فشار خون بالا

- رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بالا

- نقش تغذیه در پیشگیری و درمان پرفشاری خون

- تاثیر شیر و لبنیات در پیشگیری و درمان فشار خون بالا

- مصرف مواد غذایی گیاهی و لبنیات ، فشار خون بالا را کاهش می دهد

- چرا رژیم غذایی DASH، فشار خون بالا را کاهش می دهد؟

- چگونه فشار خون را کنترل کنیم؟

- فشارخون بالا عارضه ای که باید از آن ترسید!

- با فشارخون چه کنیم ؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.