تبیان، دستیار زندگی
*HDL- كلسترول ( كلسترول خوب) از بروز حملات قلبی جلوگیری می كند. هرگاه فرد، یك رژیم پرچربی داشته باشد و مقدارHDL خونش كم باشد، مهم ترین زمینه جهت ابتلای فرد به بیماری قلبی می شود. مطالعاتی در مورد تاثیر...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونهHDL- كلسترول را افزایش دهیم؟

چگونه hdl*- كلسترول را افزایش دهیم؟

*HDL- كلسترول ( كلسترول خوب) از بروز حملات قلبی جلوگیری می كند. هرگاه فرد، یك رژیم پرچربی داشته باشد و مقدارHDL خونش كم باشد، مهم ترین زمینه جهت ابتلای فرد به بیماری قلبی می شود. مطالعاتی در مورد تاثیر مقدار كمHDL در خون در بروز حملات قلبی، دریك گروه سنی متوسط آمریكایی كه رژیم پرچربی داشتند، انجام شد.

HDL، كلسترول خوب و مفیدی است زیرا باعث پیشگیری از حملات قلبی می شود.HDL، كلسترول را از جریان خون برداشته و به كبد می برد. درآنجا كلسترول به صفرا تبدیل شده و قبل از اینكه باعث ایجاد لخته درسرخرگ ها شود، از بدن دفع می شود. زمانی كه شما یك رژیم غذایی كم چربی داشته باشید، سلول های كبدتان آزادی عمل بیشتری داشته و سریع ترHDL را از جریان خون برمی دارند. وقتی این عمل صورت بگیرد و میزان تولیدHDL  به همان صورت قبلی باشد، مقدارHDL خون به طریقه صحیحی، پایین می آید.

سطحHDL خون مانند آب موجود در یك استخر است. اگر همانطور كه آب وارد استخر می شود، به همان میزان از آبراه خارج شود، دراین صورت سطح آب ثابت می ماند. ولی اگر آب با سرعت بیشتری خارج شود، سطح آب افت می كند كه در موردHDL هم اینطوراست.

وقتی فرد رژیم كم چربی داشته باشد، برای پیش بینی حملات قلبی، می توانید 15 واحد به مقدارHDL خود اضافه كنید و بعد از آن مقدارHDL را برای پیشگیری از حملات قلبی در نظر بگیرید.

میزان نرمالHDL، 80-30 میلی گرم در دسی لیتر خون است. هرگاه مقدارHDL خون فرد كمتر از 35 باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلای به حملات قلبی است. شما می توانید با افزایش هر میلی گرم در دسی لیترHDL، تا 2 درصد احتمال ابتلا به حملات قلبی را كاهش دهید.

راه های افزایشHDL:

1- حداقل 11 كیلومتر در هفته بدوید یا با ورزش كردن 1200 كالری انرژی درهر هفته بسوزانید( در بدنتان مصرف كنید).

2- كاهش وزن: با كاهش هر نیم كیلوگرم وزن بدن ( چربی اضافی)، مقدارHDL یك درصد افزایش می یابد.

3- ورزش كردن قبل از خوردن غذای پر چرب: مطالعات نشان داده كه انجام ورزش منظم قبل از خوردن وعده های غذایی پر چرب، بطور قابل ملاحظه ایHDL را افزایش می دهد.

ورزش كردن تولید آنزیم " لیپو پروتئین لیپاز" را كه آنزیم آزاد كننده چربی است، تحریك می كند كه باعث آزاد شدن تری گلیسیرید و تولید بیشترHDL می شود.

4- نكشیدن سیگار. مطالعه ای نشان داد، با ترك سیگار فقط  به مدت یك هفته، 7 واحد مقدارHDL افزایش می یابد.

5- از مصرف شكر، آرد، سیب زمینی و برنج سفید به مقدار زیاد خود داری كنید. غذاهایی كه قند خون را افزایش می دهند، باعث كاهشHDL خون می شوند.

شما می توانید با رعایت موارد بالا و ورزش كردن و پرهیز از مصرف كربوهیدرات های تصفیه شده ( مثل آرد سفید، نان سفید و...) مقدارHDL خون خود را افزایش دهید.

با افزایش مقدارHDL، احتمال ابتلا به حملات قلبی كم می شود.

با آرزوی موفقیت و سلامتی شما عزیزان

پی نوشت:

*High Density Lipoprotein

نیره ولدخانی- كارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.