تبیان، دستیار زندگی
اکثر افراد تصور می کنند که تنها دلیل داشتن شکمی بزرگ به خاطر تجمع چربی در این ناحیه است که بر اثر تغذیه نادرست و عدم فعالیت بدنی بروز می کند. اگر چه چربی های موضعی این ناحیه یکی از دلایل اساسی است اما
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 عادتی که التهاب شکمی ایجاد می کند

اکثر افراد تصور می کنند که تنها دلیل داشتن شکمی بزرگ به خاطر تجمع چربی در این ناحیه است که بر اثر تغذیه نادرست و عدم فعالیت بدنی بروز می کند. اگر چه چربی های موضعی این ناحیه یکی از دلایل اساسی است اما در عین حال عوامل دیگری نیز روی ورم و التهاب شکمی تأثیر دارد.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
لبنیات

التهاب شکمی می تواند ثمره عدم تحمل مواد غذایی یا تجمع گاز باشد. اگر این وضعیت ادامه دار باشد حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. چون نتیجه این پدیده تأثیر روی ظاهر فرد و علاوه بر آن احساس سنگینی مداوم خواهد بود. در این مطلب در خصوص عادت های نادرستی که باعث ایجاد التهاب و تورم در این ناحیه می شود بیشتر صحبت می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

مصرف لبنیات زیاد

مصرف شیر و فراورده های لبنی یکی از عوامل اصلی بروز التهاب و تورم در ناحیه شکم است. این مسئله از عدم تحمل لاکتوز همان قند طبیعی موجود در شیر ناشی می شود. زمانی که بدن آنزیم مخصوص هضم لاکتوز را تولید نکنید این ماده در روده تخمیر می شود. این عدم جذب صحیح نیز منجر به ایجاد التهاب شکمی و در نهایت تولید گاز روده، دردهای شکمی، اسهال و مراحلی از یبوست می شود.

چگونه می توان با مشکل مقابله کرد؟
برای پیشگیری از التهاب ناشی از مصرف لبنیات می توانید به جای آن از انواع شیرهای گیاهی مانند شیر بادام و غیره استفاده کنید. برای جذب کلسیم مورد نیاز بدنتان می توانید از سبزیجات حاوی این ماده معدنی مانند انواع کلم ها و کلم بروکلی و همچنین تخم شربتی استفاده کنید.

با عجله غذا خوردن

درست است که جویدن آدامس برای خوشبو کردن نفس خوب است و یا جویدن آن قبل از غذا و مواقعی که اندکی دلتان ضعف می رود می تواند باعث سیری شود اما باید بدانید که جویدن روزانه و زیاد آن می تواند در ناحیه شکم التهاب و تورم ایجاد کند

سریع و با عجله غذا خوردن و نجویدن کافی مواد غذایی می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود چون در این صورت میزان زیادی هوا نیز وارد معده می شود. گرچه در حین غذا متوجه این مسئله نمی شوید اما زمانی که با عجله و تند غذا می خورید میزان زیادی هوا می بلعید که در نهایت به بروز تورم در ناحیه شکم منجر می شود.

چگونه می توان با مشکل مقابله کرد؟
حتماً برای هر وعده غذایی حداقل 20 دقیقه زمان اختصاص دهید. چون زمان کافی برای جویدن با دقت غذا لازم است. از صحبت کردن و شوخی در حین غذا خوردن بپرهیزید چون مانع از جویدن درست غذا می شود.

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد و افراطی نمک یکی دیگر از عوامل مهم بروز احتباس آب، فشارخون بالا و التهاب در بافت های بدن است. درست است که نمک مزه اصلی غذا است اما مصرف زیاد آن برای بدن مضر بوده و باعث بروز بیماری های جدی و خطرناکی می شود. بنابراین لازم است که میزان نمک مصرفی را کنترل کنید.

نمک

چگونه می توان با مشکل مقابله کرد؟
به جای نمک آشپزخانه از نمک دریایی یا نمک هیمالیا استفاده کنید. برای خوش طعم کردن غذاهایتان به جای افزودن نمک زیاد از ادویه های سالمی مانند فلفل، آویشن، گلپر و غیره استفاده کنید. در حین خرید حتماً برچسب محصول مورد نظر را بررسی کنید. اگر حاوی نمک زیادی باشد از خرید آن صرف نظر کنید.

جویدن زیاد آدامس

درست است که جویدن آدامس برای خوشبو کردن نفس خوب است و یا جویدن آن قبل از غذا و مواقعی که اندکی دلتان ضعف می رود می تواند باعث سیری شود اما باید بدانید که جویدن روزانه و زیاد آن می تواند در ناحیه شکم التهاب و تورم ایجاد کند. چرا؟ چون مانند زمانی که تند غذا می خورید میزان زیادی هوای وارد بدنتان می شود در نتیجه شکمتان متورم خواهد شد.

چگونه می توان با مشکل مقابله کرد؟
اگر به جویدن آدامس معتاد شده اید می توانید گاهی به جای آن از اسنک های سالم خانگی، میوه و سبزیجات و مثلاً یک مشت آجیل استفاده کنید تا هم سیر شوید و هم هوس آدامس جویدن از سرتان بیفتد.

مصرف نوشیدنی های گازدار

زمانی که با عجله و تند غذا می خورید میزان زیادی هوا می بلعید که در نهایت به بروز تورم در ناحیه شکم منجر می شود

تبلیغات کمپانی های بزرگ تولیدکننده نوشابه شما را متقاعد می کنند که نوشیدنی های گازدار بسیار خوشمزه بوده و برای رفع عطش و مقابله با گرما بسیار مناسب هستند. اما متخصصان حوزه سلامت بر این عقیده اند که این نوشیدنی ها خیری برای بدن ندارند. چون فاقد ارزش غذایی بوده و ترکیبات مصنوعی موجود در آن باعث ایجاد التهاب در بدن می شوند. میزان بالای قند به اضافه گاز و شیرین کننده های مصنوعی موجود در این نوشیدنی ها باعث بروز واکنش های منفی در دستگاه گوارش شده و التهاب شکمی ایجاد می کنند. این نوشیدنی ها که کمابیش جزو نوشیدنی های همگانی محسوب می شوند عامل اصلی احساس درد و تورم های رایج در ناحیه شکم هستند.

چگونه می توان با مشکل مقابله کرد؟
به جای اینکه با مصرف این قبیل نوشیدنی ها سلامت خودتان را به خطر بیندازید بهتر است آب میوه های خانگی، آب های خوش طعم و دمنوش ها را دریابید. می توانید با ترکیب عرق بیدمشک، کمی گلاب و اندکی عرق نعنا و مقداری عسل یا نبات و زعفران یک نوشیدنی صددرصد طبیعی و سالم تهیه کنید. یادتان باشد که مصرف آب جزو ضروریات است و نمی توانید به جای آن نوشابه بخورید.

صرف نظر کردن از وعده های غذایی یا به میزان کافی نخوردن

صرف نظر کردن از وعده های غذایی یا کاهش سهم غذایی جزو رفتارهای رایج افرادی است که قصد کاهش وزن دارند. با وجود اینکه اکثر افراد بر این بارو هستند این روش برای لاغری فوق العاده است اما نتایج بررسی ها نشان داده است این عادت نتیجه عکس می دهد و با ایجاد مشکلات گوارشی در ناحیه شکم التهاب ایجاد می کند.
یادتان باشد کمتر از 5 وعده غذایی سبک در روز باعث بروز مشکلاتی در گوارش شده و احساس گرسنگی را بیشتر می کند و برخلاف آنچه انتظار دارید میزان چربی های تجمع یافته در شکم را بیشتر می کند.

رژیم غذایی سخت

چگونه می توان با مشکل مقابله کرد؟
برای مقابله با این مشکل حتماً به میزان کافی غذا بخورید. وعده های غذایی را تقسیم کرده و روزانه 5 وعده سبک داشته باشید.

اگر بعد از رعایت مسائل ذکر شده در ناحیه شکم احساس التهاب و تورم دارید حتماً به پزشک مراجعه کنید.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.