تبیان، دستیار زندگی
یک راه برای ایجاد این عادت خوب این است که هرگاه پس از چند بار جویدن خواستید غذای خود را ببلعید، جلوی بلعیدن را گرفته و سه الی چهار بار دیگر آن را مجدداً بجوید و بعد آن را قورت بدهید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تکنیک‌های جویدن بهتر


یک راه برای ایجاد این عادت خوب این است که هرگاه پس از چند بار جویدن خواستید غذای خود را ببلعید، جلوی بلعیدن را گرفته و سه الی چهار بار دیگر آن را مجدداً بجوید و بعد آن را قورت بدهید.

 جویدن

در قسمت اول این مطلب به این موضوع که "چرا خوب جویدن از عوامل حفظ سلامتی است؟" اشاره شد، حالا ادامه آن.

اولین گام در خوب جویدن غذا، همواره به یاد داشتن یا به یاد آوردن نقش و اثر مفید این روش می‌باشد، لذا کافی است هر زمانی که خواستید غذا میل نمایید، یادتان باشد که باید سعی کنید در مکان معین و در زمان کافی غذایتان را میل نموده و خوب بجوید.

همین که شما اکثر اوقات به این موضوع بیندیشید و سعی نمایید آن را رعایت و اجرا کنید، باعث خواهد شد که کم‌کم این عادت نیکو در شما شکل گرفته و رفته‌رفته نهادینه شود که غذای‌تان را خیلی خوب جویده و با کمترین سرعت و بالاترین لذت نوش جان نمایید، اما هرازگاهی خود این موضوع و یادآوری آن به فراموشی سپرده می‌شود، مخصوصاً در اوقاتی که شما بنا به دلایلی عجله داشته باشید و می‌خواهید هرچه زودتر غذای‌تان را میل کنید و برای انجام کارهای‌تان رهسپار گردید. در این موقع سعی باید کرد به گونه‌ای به خودتان این موضوع را یادآوری کنید که هدف اصلی از غذا خوردن تأمین نیازهای بدن و حفظ سلامتی می‌باشد. در این راستا، مثلاً یک دستبند خاص بر مچ خود ببندید یا یک برچسب بر روی ظرف غذایتان در محل کار یا غذاخوری بچسبانید و یا حتی در صورت نیاز یک نوشته بر روی میز غذاخوری خود در خانه بچسبانید و بر روی آن این نکات را درج بفرمایید. اگر این روش و منش غذا خوردن را تا سی روز ادامه بدهید، پس از سی روز خواهید توانست این قاعده و روش جدید را به طور عادتی رعایت نموده و به مرور زمان این کار پسندیده را به عادت‌های دائمیتان تبدیل نمایید.

یک راه برای ایجاد این عادت خوب این است که هرگاه پس از چند بار جویدن

خواستید غذای خود را ببلعید، جلوی بلعیدن را گرفته و سه الی چهار بار دیگر

آن را مجدداً بجوید و بعد آن را قورت بدهید. با این کار شما بیش از همیشه غذای

خود را جویده و با بزاق آغشته کرده‌اید

ممکن است بسیاری از افراد دوست و آشنا به شما توصیه نمایند که بهترین راه و روش برای خوب جویدن غذا این است که شما تعداد دفعاتی که غذا را می‌جوید بشمارید. البته این کار به دلایل گوناگونی راه موثری تلقی نمی‌شود، چرا که ما غذاهای مختلفی را در طول روز و هفته تناول می‌کنیم و هر کدام از آن‌ها به تناسب نوع خود و قوامی که دارند، به تعداد دفعات جویدن متفاوتی نیاز دارند و شما نباید همان قدر که یک تکه گوشت استیک را می‌جوید، یک برش از کوکوی مورد علاقه‌تان را نیز بجوید. دلیل دیگر این است که این کار نیاز به تمرکز و توجه زیادی دارد و کمی سخت به نظر می‌رسد، به همین دلیل است که افراد از آن زود خسته می‌شوند. پس نتیجه می‌گیریم که این روش معمولاً خیلی کاربردی تلقی نمی‌گردد و به همین دلیل شما باید به دنبال راهی باشید که بتوانید از آن در همه وعده‌ها و با همه برنامه‌های غذایی پیروی و تبعیت کنید.

تکنیک های جویدن غذا       

جویدن بیشتر

یک راه برای ایجاد این عادت خوب این است که هرگاه پس از چند بار جویدن خواستید غذای خود را ببلعید، جلوی بلعیدن را گرفته و سه الی چهار بار دیگر آن را مجدداً بجوید و بعد آن را قورت بدهید. با این کار شما بیش از همیشه غذای خود را جویده و با بزاق آغشته کرده‌اید.

غذا باید خمیری شکل شود

یک راه دیگر این است که شما آنقدر غذا را بجوید که در دهان‌تان به شکل خمیر نرمی درآید. در این حالت است که احتمالاً تمام ترکیبات غذاها خوب جویده و آماده شده است. با تکرار این پیشنهاد به مرور متوجه خواهید شد که هر غذا را چقدر باید بجوید تا به این شکل آماده بلع درآید.

لقمه‌های خود را کوچک‌تر کنید

شما می‌توانید بخشی از کار را قبل از وارد شدن غذا به دهانتان انجام دهید، یعنی تکه‌های غذا را آنقدر کوچک انتخاب نمایید که جویدن آن‌ها برای شما راحت‌تر و آسان‌تر از همیشه باشد. با این کار شما حتی اگر غذایتان را مانند سابق بجوید، غذا ریزتر و آماده‌تر خواهد شد و بهتر هضم و جذب خواهد گردید.

اولین گام در خوب جویدن غذا، همواره به یاد داشتن یا به یاد آوردن نقش و اثر مفید این روش می‌باشد، لذا کافی است هر زمانی که خواستید غذا میل نمایید، یادتان باشد که باید سعی کنید در مکان معین و در زمان کافی غذایتان را میل نموده و خوب بجوید

کارد و چنگال را در دست خود نگه ندارید

یکی از راه‌های ساده این است که هنگامی که شما در حال جویدن غذا هستید، قاشقتان را در حالی که پر از غذا است در نزدیکی دهان خود نگه ندارید و در عوض آن را در بشقاب خود بگذارید و صبر کنید تا لقمه‌ای که به دهانتان هدایت کرده‌اید، به خوبی جویده و آماده بلع شود. بعد از بلعیدن غذا، قاشق را بردارید و سهم بعدی را در دهان خود بگذارید.

از یک جایگزین استفاده کنید

اگر شما در هضم غذاهای خود با مشکلات زیادی روبرو می‌گردید، پس احتمالاً مشکل از نوع غذای انتخابی شما است. سعی کنید از غذاهای ساده‌تر استفاده کنید که هضمشان راحت‌تر است. اگر باز هم مشکل قبلی پا برجا ماند، توصیه می‌گردد در این خصوص به یک پزشک متخصص گوارش مراجعه نمایید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه – شماره 127 - زیر نظر دکتر مظهری

مطالب مرتبط:

خوب جویدن به هضم غذا کمک می کند

آرام غذا خوردن چه فوایدی دارد؟

برای غذا خوردن وقت بگذارید

تند غذا نخورید تا چاق نشوید

بایدها و نبایدهای غذا خوردن

چند توصیه برای هضم بهتر غذا

راه و رسم غذا خوردن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.