تبیان، دستیار زندگی
امان از زمانی که معده سر ناسازگاری دارد و ترش می‌کند. برای همه‌ی ما پیش می‌آید که دچار این مشکل بشویم. اما خیلی از افراد بیشتر با این مسئله درگیرند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی معده روی خوش نشان نمی‌دهد و ترش می‌کند


امان از زمانی که معده سر ناسازگاری دارد و ترش می‌کند. برای همه‌ی ما پیش می‌آید که دچار این مشکل بشویم. اما خیلی از افراد بیشتر با این مسئله درگیرند.

معده زمانی ‌ترش می‌کند که اسید آن بالا می‌آید. این حالت کلاً ناخوش آیند است. در این مطلب راه حل‌هایی برای رفع این مشکل ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.
آدامس

بعد از غذا آدامس بجوید

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که جویدن آدامس بعد از صرف غذا باعث زیاد شدن ترشح بزاق شده و به این ترتیب  هضم غذا سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌گیرد. بزاق حالت اسیدی ترشحات معده را خنثی می‌کند و به این ترتیب حالت ناخوشایند ترش کردن به وجود نمی‌آید. توصیه می‌کنیم بعد از غذا آدامس بجوید تا معده‌تان ترش نکند.

از خوردن غذاهای سنگین بپرهیزید

بعد از مصرف یک غذای چرب، سنگین و خیلی آبدار احتمال این که معده ترش کند بیشتر است. زمانی که معده سنگین و بیش از اندازه پُر می‌شود مقداری از محتویات آن از مری به سمت گلو می‌آید. در این صورت است که اسید معده بالا می‌آید و به اصطلاح معده ترش می‌کند.

برای جلوگیری از این مشکل میزان غذایی که می‌خورید را کم کنید. از مصرف زیاد غذاهای آبکی بپرهیزید. آرام غذا بخورید و لقمه‌هایتان را خوب بجوید. کار هضم غذا از آرواره‌هایتان شروع می‌شود. زمانی که غذا را به خوبی می‌جویید معده‌تان خیلی به زحمت نمی‌افتند و از کار زیاد هم ترش نمی‌کند!

از مصرف مواد غذایی تحریک کننده‌ی معده بپرهیزید

قهوه‌ی زیاد، نوشیدنی‌های گازدار، الکل و سوپ‌های خیلی داغ معده را حساس و تحریک می‌کنند. در واقع این قبیل مواد غذایی باعث تحریک ترشح اسید معده می‌شوند. البته توجه داشته باشید غذاهای تند و ترش مانند سوسیس و کالباس، مرکبات (لیموترش، پرتقال، گریپ‌فروت و غیره)، گوجه فرنگی، خیار شور و غیره نیز همین خاصیت را دارند و ترشحات معده را افزایش می‌دهند. از این گذشته زمانی که یک غذای خیلی چرب نوش جان می‌کنید باید بدانید هضم غذا به کندی صورت می‌گیرد و احتمال بالا آمدن اسید معده و ترش کردن بیشتر می‌شود. توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید مصرف این قبیل مواد غذایی را محدود کنید و یا حداقل میزان آن را کاهش دهید.

زمانی که می‌خوابید سرتان بالاتر از بدنتان قرار بگیرد

زمانی که سرتان کمی بالاتر از بدنتان قرار بگیرد رفلاکس معده یعنی بالا آمدن اسید معده از مری به گلو کاهش خواهد یافت و شما آن حالت ترش کردن نامطلوب را تجربه نخواهید کرد. زمانی که می‌خواهید بخوابید از بالشت‌های بزرگ‌تر استفاده کنید تا سرتان بالاتر قرار بگیرد. اگر در این حالت نیز ترش می‌کنید بالشت را پشتتان قرار داده و در حالتی قرار بگیرید که سر و تنه‌تان بالاتر باشد.

لباس‌های خیلی تنگ نپوشید

کمربند سفت و لباس‌های تنگ به ناحیه‌ی شکم فشار بیشتری می‌آورند و به این ترتیب در کار هضم غذا اختلال ایجاد می‌کنند. در این صورت محتویات معده برای ورود به روده‌ها با مشکل مواجه می‌شوند. این وقفه در کار هضم غذا باعث بالا آمدن محتویات معده به مری شده و شما ترش می‌کنید.

قهوه‌ی زیاد، نوشیدنی‌های گازدار، الکل و سوپ‌های خیلی داغ معده را حساس

و تحریک می‌کنند. در واقع این قبیل مواد غذایی باعث تحریک ترشح اسید معده می‌شوند

زمانی که غذا را میل کردید کمربندتان را باز و یا شل کنید. لباس‌های راحت‌تر و گشادتر بپوشید. از جایتان بلند شوید و چند قدم راه بروید. در این صورت زیاد در حالت نشسته نمی‌مانید و معده‌تان نیز اذیت نمی‌شود.

بلافاصله بعد از غذا دراز نکشید

دراز کشیدن بلافاصله بعد از یک وعده غذای سنگین باعث ‌ترش کردن معده می‌شود. در این صورت مواد غذایی به سمت روده‌ها فرستاده نمی‌شوند؛ و اگر حجم غذای خورده شده زیاد باشد قسمتی از آن از معده به سمت گلو بالا می‌آید و شما شکایت می‌کنید که معده‌تان ترش کرده است. توصیه می‌کنیم بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نکشید و برای خوابیدن نیز بهتر است دو ساعت صبر کنید. یعنی این که دو ساعت بعد از صرف غذا به رختخواب بروید.

دود سیگار

لطفاً سیگار نکشید

این هم یک دلیل خوب دیگر برای این که پاکت سیگارتان را روانه سطل زباله بکنید. سیگار از هر نظر که بگویید به سلامت شما آسیب می‌رساند. این بار نوبت معده‌تان است. نیکوتین باعث تحریک ترشحات معده می‌شود. علاوه بر این که سیگار باعث التهاب جداره‌ی معده می‌شود همین افزایش ترشحات نیز باعث می‌شود که حالت اسیدی محتویاتی که از معده به مری می‌رود بیشتر شده و قسمت پایینی مری نیز آسیب ببیند. زمانی که این حالت به طور مداوم تکرار می‌شود احتمال التهاب مری نیز بالا می‌رود. شک نکنید که التهاب مری دردسرهای بیشتری برای شما به بار خواهد آورد. همین امروز سیگار را ترک کنید. از دیگران کمک بگیرید و بدانید سیگاری که بین دو انگشتانتان به آتش می‌کشید رفته رفته سلامتیتان را نابود خواهد کرد. در واقع شما سیگار را آتش می‌زنید و سیگار سلامتیتان. از ما گفتن.

اگر مشکلتان هر روز حادتر می‌شود حتماً به پزشک مراجعه کنید

اگر مدام معده‌تان ترش می‌کند و از آن بدتر علائم آن شدیدتر می‌شود به پزشک مراجعه کنید. ترش کردن معده از علائم رفلکس معده است که در عین حال می‌تواند ناشی از مشکلاتی از قبیل زخم معده یا التهاب دستگاه گوارش باشد. پس مراقب سلامتیتان باشید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

وقتی دستگاه گوارش کلافه می‌شود چه بخوریم!؟

نقش تغذیه در درمان التهاب و زخم معده

صحیح و غلط‌هایی درباره‌ی گوارش غذا

توصیه‌هایی برای پیشگیری از احساس سنگینی و ورم معده

این مواد غذایی باعث سوزش معده می‌شوند

رژیم‌درمانی در سوزش سر دل

کاهش ناراحتی های معده و گوارشی

مشکلات ناشی از عدم هضم غذا و درمان آن

کلیپ های مرتبط:

پیشگیری از ترش کردن

درمان ترش کردن معده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.