تبیان، دستیار زندگی
متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه ها تشویق می کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می کنند. در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میوه‌های مناسب برای دیابتی‌ها


متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند. در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است...

میوه

طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، مبتلایان به دیابت باید در مصرف میوه و شیرینی‌جات رژیم متعادلی را رعایت کنند.

مصرف میوه‌جاتی که دارای شاخص گلایسمی پایینی (کم‌تر از 50) هستند می‌تواند کمک خوبی برای پیشگیری از نوسانات شدید قند خون باشد.

«فروکتوز» نوعی قند موجود در میوه‌ها است که می‌تواند روی افراد دیابتی و اشخاص دارای اضافه‌وزن، تأثیر منفی داشته باشد اما با این حال میانه‌روی در مصرف میوه‌های فصلی نظیر انبه و انگور و خوردن مقادیر اندکی از آن‌ها مانعی ندارد.

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه‌ها تشویق می‌کنند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون نیز کمک می‌کنند.

فهرستی از میوه‌های مفید برای کنترل انسولین در بیماران دیابتی در زیر آمده است که عبارت‌اند از:

* گریپ‌فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود.

* مصرف انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان و فیبر خوراکی زیاد و ویتامین‌های مختلف برای سلامت این بیماران موثر است. انواع توت دارای شاخص گلایسمی به میزان 32 می‌باشند.

* هندوانه و طالبی نیز به دلیل دارا بودن ویتامین‌های B و C و بتاکاروتن و پتاسیم نیز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

* میوه دیگری که مصرف آن برای دیابتی‌ها توصیه می‌شود، هلو است که سرشار از ویتامین‌های A‌ و C، پتاسیم و فیبر خوراکی است.

* زردآلو نیز از میوه‌های تابستانی سرشار از فیبر خوراکی و ویتامین A است که ذخیره کربوهیدرات آن، پایین و خوردن آن برای افراد دیابتی مفید است. زردآلوی خشک (برگه زردآلو) دارای شاخص گلایسمی 31 می‌باشد و منبع خوبی از ویتامین A و C محسوب می‌شود.

گریپ‌فروت قرمز که یکی از سالم‌ترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای افراد دیابتی

است و مصرف روزانه نصف این میوه توصیه می‌شود

* سیب به خصوص پوست آن، حاوی آنتی‌اکسیدان و منبع غنی از فیبر خوراکی و ویتامین C است. سیب دارای شاخص گلایسمی پایین به میزان 38 است. این میوه سرشار از فیبر بوده و حاوی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های بسیاری است که برای سلامت قلب مفیدند.

* مصرف کیوی نیز به دلیل داشتن پتاسیم و فیبر خوراکی فراوان و کربوهیدرات اندک برای افراد دیابتی توصیه می‌شود.

* گیلاس دارای شاخص گلایسمی بسیار پایینی به میزان 22 است و به دلیل داشتن ویتامین‌ها و فیبر برای این بیماران مفید است.

* پرتقال دارای شاخص گلایسمی پایینی بوده و حاوی فیبر محلول و ویتامین C است.

* گلابی سرشار از فیبر بوده و از شاخص گلایسمی پایینی به میزان 38 برخوردار است. این میوه همچنین منبع خوبی از ویتامین C و ماده معدنی اساسی مس محسوب می‌شود.

* در یک تحقیق گذشته نگر طولانی مدت ثابت شده است که مصرف 3 بار در هفته زغال‌اخته 26 درصد و انگور 12 در صد ریسک دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهند. سیب، موز و گریپ‌فروت هم با کاهش قابل‌توجه دیابت همراه بوده‌اند ولی هلو، آلو، زردآلو و پرتقال اثر خنثی نشان داده‌اند. البته تذکر 2 نکته مهم ضروری است. اول این که میوه‌ها خود دارای قند می‌باشند پس میزان مصرف را باید زیر نظر متخصص تغذیه مراقبت نمود. دوم این که مصرف خود میوه و نه آب آن دارای این خواص می‌باشد.

آجیل

* میوه‌های روغنی یا همان مغزیجات با جایگزینی کربوهیدرات یا نشاسته برنامه غذایی باعث کاهش قند خون و با داشتن منابع سرشار منیزیم و اسیدهای چرب غیراشباع و با مکانیسم افزایش حساسیت به انسولین منافع زیادی را برای دیابت نوع 2 دارا هستند.

این مواد مغذی با دارا بودن پروتئین با کیفیت بالا، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم و منیزیم و مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئید، فلاوونوئید و فیتواسترول علاوه بر دیابت با دارا بودن اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی بر روی سلامت قلب و عروق نیز بسیار موثر می‌باشند.

مصرف منظم این مواد غذایی باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب و کاهش قند و فشار و تری‌گلیسیرید خون می‌شوند. باز تذکر دو نکته مهم است. اول این که باید به صورت خام مصرف شوند و نیز مقدار آن کنترل شده باشد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

ایسنا

همشهری

پزشک آنلاین

مطالب مرتبط:

میوه‌های خوب و بد برای دیابتی‌ها

دیابتی‌ها و باید و نبایدهایی در آشپزی

13 ماده‌ی غذایی برای تنظیم قند خون دیابتی‌ها

دیابت را با مواد غذایی از خود دور کنید

ارتباط بین گوشت قرمز و دیابت

کنترل دیابت نوع 2 با آجیل‌ها

خوراکی‌های مفید برای دیابت (1)

خوراکی‌های مفید برای دیابت (2)

گیاه‌خواری برای دیابتی‌ها مفیده؟

چربی‌های مفید در دیابتی‌ها

چربی‌های مضر برای دیابتی‌ها

20 غذایی که دشمن دیابت است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.