تبیان، دستیار زندگی

سرطان: از این نوشیدنی‌ها بپرهیزید

سرطان بیماری‌ای است که حتی شنیدن نامش نیز آزاردهنده و هولناک است. این بیماری از آن دست بیماری‌هایی است که باید تمام تلاش را برای پیشگیری از آن به کار بگیریم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قهوه داغ، نوشیدنی داغ،
بر کسی پوشیده نیست که این بیماری هزینه های مالی و جانی سنگینی دارد. با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته در جهت درمان سرطان باز هم این بیماری یکی از بیماری های پرمرگ و میر است. با وجود اینکه عوامل متعددی از قبیل مسائل ژنتیکی، آلودگی های محیطی و غیره در ابتلا به این بیماری نقش دارد اما گاه عادت های روزانه خودمان نیز زمینه را برای افزایش احتمال ابتلا فراهم می کند. همانطور که تغذیه و شیوه آن نقش مهمی در پیشگیری و درمان انواع بیماری ها دارد یادتان باشد که عادت‌های بد غذایی و مصرف مواد غذایی نامناسب نیز برعکس عمل کرده و خطر بیماری ها را افزایش می دهد. متأسفانه مصرف برخی نوشیدنی‌ها چه به دلیل داغ بودن و چه به علت برخی ترکیبات نامناسب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. در این مطلب با 5 نوشیدنی که احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می برند بیشتر آشنا می شوید. لطفاً با ما همراه باشید.

گرچه نتایج پژوهش انستیتوی ملی سرطان که به مدت 14 سال روی 400 هزار آمریکایی انجام شده بود نشان داد که مصرف روزانه کافئین به میزان 6 فنجان خطری برای ابتلا به سرطان ندارد اما محققان بر این عقیده هستند که بیش از این میزان خطر سرطان‌هایی مانند پانکراس و مثانه را افزایش می‌دهد



مصرف نوشیدنی‌های خیلی داغ و افزایش خطر سرطان مری

فقط کافی است به اطرافتان دقت کنید تا متوجه شوید افراد زیادی هستند که چای را داغِ داغ سر می کشند. اگر خودتان هم جزو این افراد هستید بیشتر دقت کنید. مرکز بین المللی مطالعات سرطان (وابسته به سازمان بهداشت جهانی) اعلام کرده است که ارتباط زیادی بین دمای بسیار بالای نوشیدنی‌ها و خطر ابتلا به سرطان مری وجود دارد. به عقیده متخصصان سرطان شناس، افرادی که چایشان را با دمای بالای 65 درجه سانتی گراد مصرف می کنند و این کار را سال‌ها به طور مکرر انجام می دهند بیشتر در معرض خطر ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند. این عادت باعث ایجاد آسیب ها و زخم های مکرر ناحیه مری شده و به مرور تبدیل به سرطان می شود. توصیه می کنیم در مصرف چایتان عجله نکنید. اجازه دهید نوشیدنی تان کمی خنک شود.

قهوه زیاد: آیا خطر ابتلا به سرطان پانکراس وجود دارد؟

در خصوص مصرف قهوه باید گفت نتایج پژوهش هایی که همه ساله انجام می شود نشان داده است که برخلاف باورهای رایج این مسئله صحیح نیست ولی باید به میزان مصرف دقت داشت. گرچه نتایج پژوهش انستیتوی ملی سرطان که به مدت 14 سال روی 400 هزار آمریکایی انجام شده بود نشان داد که مصرف روزانه کافئین به میزان 6 فنجان خطری برای ابتلا به سرطان ندارد اما محققان بر این عقیده هستند که بیش از این میزان خطر سرطان هایی مانند پانکراس و مثانه را افزایش می دهد. متخصصان سرطان شناس بر این عقیده هستند که نیاز به بررسی های بیشتر در این خصوص وجود دارد و نمی توان با قطعیت به این سؤال جواب داد. بهترین کار رعایت احتیاط و دوری از افراط و تفریط است.

نوشیدنی‌های تهیه شده با آسپارتام: ارتباط با تومورهای مغزی

سال‌ها است که بحث و جدل زیادی در خصوص آسپارتام وجود دارد. از سال 1965 که این ترکیب تولید شد، پژوهش های زیادی در این خصوص انجام شده است و مخالفت های زیادی در خصوص این شیرین کننده مصنوعی شکل گرفته است. آخرین پژوهش مربوط به مطالعات محققان ایتالیایی در سال 2005 است. نتایج این بررسی ها نشان داده است که ارتباط زیادی بین مصرف این شیرین کننده و افزایش تومور در مغز موش های آزمایشگاهی وجود دارد. به عقیده متخصصان سرطان شناس تأثیر آسپارتام در ابتلا به برخی سرطان ها به طور مشخص به اثبات نرسیده است. به عقیده این متخصصان نیاز به بررسی های زیادی در خصوص اثبات سرطان زایی آسپارتام وجود دارد اما با این حال بهترین کار این است که از مصرف نوشیدنی‌های حاوی این شیرین کننده پرهیز شود. توصیه می شود به جای این قبیل نوشیدنی‌ها مصرف آب میوه ها و آب سبزیجات طبیعی و خانگی در الویت قرار گیرد.

نوشابه رژیمی

نوشیدنی‌های الکلی و سرطان دهان

نوشیدنی‌های الکلی به طور گسترده ای سلامت بدن را به خطر می اندازند. مصرف الکل بر حسب میزان و مدت زمان مصرف ارتباط زیادی با افزایش خطر ابتلا به انواع سرطان ها دارد. هر چه میزان مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها بالاتر باشد احتمال ابتلا نیز افزایش می یابد. به عقیده محققان مصرف الکل به خصوص در ابتلا به سرطان دهان و حنجره نقش دارد. به گفته متخصصان هر چه این نوشیدنی‌ها قوی تر باشد خطر نیز بیشتر می شود. البته تعداد دفعات مصرف نیز بی تأثیر نیست. نتایج بررسی ها نشان می دهد که مصرف روزانه این قبیل نوشیدنی‌ها خطر ابتلا به سرطان را بالا می برد و مصرف همزمان آن‌ها با دخانیات این خطر را چندین برابر می کند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.