تبیان، دستیار زندگی
مرکز بین المللی سرطان (CIRC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت در خصوص مصرف نوشیدنی های داغ با دمای بالای 65 درجه سانتی گراد هشدار داده و آن را سرطان زا اعلام کرده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوشیدنی های خیلی داغ سرطان زا هستند

مرکز بین المللی سرطان (CIRC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت در خصوص مصرف نوشیدنی های داغ با دمای بالای 65 درجه سانتی گراد هشدار داده و آن را سرطان زا اعلام کرده است.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
چای داغ

حتماً شما هم افرادی را دیده اید و یا خودتان از آن دسته هستید که چای یا قهوه را بسیار داغ سر می کشید. اما این کار آسیب هایی به بدن می رساند. به عقیده محققان هر نوشیدنی با دمای بالای 65 درجه سانتی گراد می تواند برای انسان سرطان زا باشد و به خصوص احتمال ابتلا به سرطان مری را بالا ببرد.

مرکز بین المللی سرطان (CIRC) وابسته به سازمان جهانی بهداشت در خصوص مصرف نوشیدنی های داغ با دمای بالای 65 درجه سانتی گراد هشدار داده و آن را سرطان زا اعلام کرده است. برای این منظور محققان این مرکز حدود 1000 پژوهش علمی را مورد بررسی قرار داده و ارتباطی بین مصرف نوشیدنی های داغ و سرطان ها به خصوص سرطان مری، سینه، پانکراس، کبد، پروستات و آندومتر یافته اند.

فرقی نمی کند که شما قهوه خور هستید یا چای را بیشتر ترجیح می دهید. این دو نوشیدنی حاوی ترکیبات مفید برای بدن هستند. اما داغ نوشیدن آن ها سلامتی را با چالش هایی مواجه می سازد

به گفته این محققان دمایی که نوشیدنی دارد بیش از خود نوشیدنی و ترکیبات آن، عاملی برای ابتلا به سرطان ها می شود. در این بررسی محققان در خصوص دسته بندی برخی نوشیدنی ها مانند قهوه و نوشیدنی ماته (چای پاراگوئه) در رده نوشیدنی های سرطان زا تجدیدنظر کردند. آن ها شواهد قانع کننده ای برای سرطان زا بودن قهوه نیافتند و اعلام کردند اگر نوشیدنی ماته نیز با دمای زیر 60 درجه سانتی گراد نوشیده شود مشکلی ایجاد نمی کند.

برخلاف آنچه در گذشته گفته شده بود محققان مرکز بین المللی سرطان به این نتیجه رسیدند که قهوه اثرات محافظتی در برابر سرطان دارد و مصرف این نوشیدنی از ابتلا به برخی سرطان ها پیشگیری می کند. به عقیده محققان نوشیدنی قهوه احتمال ابتلا به سرطان هایی مانند سرطان کولون، سرطان پوست، سرطان حنجره، سرطان کبد، سرطان سینه و رحم را کاهش می دهد. البته به شرطی که روزانه بیش از 4 فنجان مصرف نشود و قبل از مصرف نیز به اندازه کافی خنک شود.

حال فرقی نمی کند که شما قهوه خور هستید یا چای را بیشتر ترجیح می دهید. این دو نوشیدنی حاوی ترکیبات مفید برای بدن هستند. اما داغ نوشیدن آن ها سلامتی را با چالش هایی مواجه می سازد. محققان توصیه می کنند قبل از صرف این نوشیدنی ها اجازه دهید به اندازه کافی خنک شده و دمای آن ها به زیر 65 درجه سانتی گراد برسد.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.