تبیان، دستیار زندگی
مطالعات قبلی تاثیر مصرف کربوهیدرات ها را در افزایش اندازه دور کمر نشان دادند، اما نتیجه هشدار آمیز یک تحقیق جدید حاکی از آن است که ریه ها نیز از آسیب های احتمالی آن در امان نیستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصرف کربوهیدرات ها خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد

نان سفید

به گزارش گروه علمی ایرنا از پایگاه اینترنتی دیلی میل، مطالعات قبلی تاثیر مصرف کربوهیدرات ها را در افزایش اندازه دور کمر نشان دادند، اما نتیجه هشدار آمیز یک تحقیق جدید حاکی از آن است که ریه ها نیز از آسیب های احتمالی آن در امان نیستند.

به گفته محققان، به طور خاص، خوراکی هایی با شاخص قند خون بالا مانند نان سفید، نان فانتزی، کورن فلکس و برنجک خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند.

ظاهرا افراد غیر سیگاری که 12 درصد قربانیان سرطان ریه را تشکیل می دهند، به طور خاص در معرض این خطر قرار دارند.

شاخص قند خون، شاخصی برای کیفیت کربوهیدرات در رژیم غذایی است و با چگونگی سرعت افزایش قند خون بعد از صرف غذا تعریف می شود.

تئوری فعلی این است که یک رژیم غذایی با شاخص قند خون بالا موجب افزایش بیش از پیش سطح گلوکز و انسولین در خون می شود و به نوبه خود سطح یک نوع هورمون به نام فاکتورهای رشد شبه انسولین (IGFs) را افزایش می دهد.

پیش از این مشخص شده است که سطوح افزایش یافته IGFs با خطر بالاتر سرطان ریه ارتباط دارند.

دکتر استفانی ملکونیان از مرکز سرطان اندرسون دانشگاه تگزاس گفت: ما متوجه شدیم که در مقایسه با افرادی که کمترین شاخص روزانه قند خون را دارند، یک خطر افزایش یافته ی 49 درصدی سرطان ریه در میان افرادی که بالاترین شاخص قند خون روزانه را دارند، وجود دارد.

این یافته ها نشان می دهد که کاهش مصرف خوراکی هایی با شاخص بالای قند خون می تواند خطر ابتلای فرد به سرطان ریه را کاهش دهد.

گندم سبوس دار یا نان جو، جو یا بلغور و جو سبوس دار، نمونه هایی از خوراکی های دارای شاخص قند خون پایین هستند.

در این مطالعه، محققان هزار و 905 بیمار را که به تازگی به سرطان ریه مبتلا شده بودند بررسی کردند و متوجه افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در بیمارانی شدند که بیشترین میزان شاخص قند خون روزانه را داشتند.

این پژوهشگران همچنین متوجه شدند که در میان افراد غیرسیگاری، خطر ابتلا به سرطان ریه در میان آنهایی که شاخص قند خون بالایی داشتند، دو برابر بود، در حالی که در میان افراد سیگاری، خطر ابتلا به سرطان ریه در میان گروهی که شاخص قند خون بالا داشتند، تنها 31 درصد افزایش داشت.

سرطان ریه دومین سرطان شریع در مردان و زنان در سراسر جهان است و در مقایسه با سایر انواع سرطان، بیشترین قربانی را می گیرد.


ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.