تبیان، دستیار زندگی
سالانه افراد زیادی در ایران و میلیون ها نفر در کل دنیا به سرطان کبد مبتلا می شوند و به دلیل این بیماری نیز جان خود را از دست می دهند. خوشبختانه انتخاب و مصرف برخی مواد غذایی می تواند در پیشگیری از ابتلا و رشد این بیماری نقش داشته باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان کبد: 6 ماده غذایی برای نابودی سلول های مرگبار

سالانه افراد زیادی در ایران و میلیون ها نفر در کل دنیا به سرطان کبد مبتلا می شوند و به دلیل این بیماری نیز جان خود را از دست می دهند. خوشبختانه انتخاب و مصرف برخی مواد غذایی می تواند در پیشگیری از ابتلا و رشد این بیماری نقش داشته باشد.

فاطمه مهدی پور - بخش تغذیه و آشپزی تبیان
سرطان کبد

گفته می شود که دلیل شیوع سرطان کبد در ایران هنوز ناشناخته است اما ابتلا به هپاتیت ب و کبد چرب همچنان از عوامل اصلی ابتلا به این بیماری محسوب می شود. خوشبختانه انتخاب و مصرف برخی مواد غذایی مانند سیر، بروکلی، قهوه و غیره می تواند در پیشگیری از رشد این بیماری و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن نقش داشته باشد. در این مطلب شما را با مواد غذایی مناسبی آشنا می کنیم که به نابودی سلول های در حال رشد و حفظ سلامت سلول های سالم کمک زیادی می کنند. لطفاً با ما همراه باشید.

سیر برای پیشگیری از بروز سلول های سرطانی

سیر این توانایی را دارد که از بروز سلول های سرطانی پیشگیری کند. نتایج پژوهشی که در سال 2001 در فرانسه به چاپ رسیده است نشان می دهد که ترکیبات گوگردی موجود در سیر باعث پیشگیری از سرطان کبد در موش های آزمایشگاهی می شود. این نتایج محققان را قانع کرده است که امکان دارد همین تأثیر در انسان ها هم وجود داشته باشد. آن ها بر این اعتقاد هستند که سیر می تواند از بروز برخی سرطان های گوارشی مانند کبد، معده و روده پیشگیری کند. توصیه می شود که روزانه یک حبه سیر میل کنید تا از خواص ضد سرطانی آن بهره مند شوید.

قهوه: سرشار از آنتی اکسیدان و نابود کننده ی سلول های نخاله

زمانی که سلول ها ساز مخالف کوک می کنند و تصمیم می گیرند سرطانی شوند قبل از موفقیت باید به جنگشان رفت. محققان ایتالیایی در سال 2007 اعلام کردند که مصرف قهوه می تواند از ابتلا به سرطان کبد پیشگیری کند.

کبد وظیفه ی کنترل میزان چربی و قند خون را بر عهده دارد، زمانی که مواد غذایی خیلی چرب مصرف می کنید کبد به خوبی به وظیفه ی خود عمل نکرده و مازاد چربی را در سلول های خود ذخیره می کند

آن ها نتایج 10 پژوهش انجام شده روی 2260 نفر را بررسی کرده و متوجه شدند افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می کنند به میزان 41 درصد کمتر از افرادی که لب به این نوشیدنی نمی زنند به سرطان کبد دچار می شوند. البته به نظر می رسد نیاز به بررسی های تکمیلی بیشتری باشد اما از آنجایی که قهوه حاوی آنتی اکسیدان است می تواند به عنوان یک نوشیدنی مفید در محافظت از سلول ها (البته بدون زیاده روی) مورد استفاده قرار بگیرد. به عقیده ی محققان نمی توان به طور دقیق میزان مصرف این نوشیدنی را اعلام کرد؛ چون قهوه به دلیل دارا بودن میزان زیادی پولیفنول ها تأثیر محافظتی دارد اما مصرف زیاد آن به دلیل داشتن آکریلامید می تواند نتیجه ی عکس بدهد. بنابراین بهتر است مصرف آن به روزانه یک تا دو فنجان محدود شود.

زردچوبه سرعت رشد تومورها را کاهش می دهد

زردچوبه یک ادویه ی ارزان قیمت با خواص درمانی بالاست. نتایج یک پژوهش ایتالیایی که در سال 2015 به چاپ رسیده است نشان می دهد که مصرف منظم این ادویه (یکی از ترکیبات اصلی ادویه ی کاری) سرعت رشد و تکثیر سلول های سرطانی به ویژه در ناحیه ی کبد را کاهش می دهد. محققان دلیل آن را وجود کورکومین می دانند که یکی از ترکیبات اصلی زردچوبه محسوب شده و اثرات محافظتی قوی دارد. توصیه می کنیم که به طور منظم و بدون زیاده روی به تمام غذاهایتان زردچوبه بزنید.

کبد و غذاهای مناسب

آرتیشو؛ محافظ سلول های کبدی

نتایج پژوهشی که در سال 2008 روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است نشان می دهد که آرتیشو خواص دیورتیک و تصفیه کننده دارد و سرشار از آنتی اکسیدان های پولیفنول است. به همین دلیل نیز مانعی برای تشکیل سلول های سرطانی در این ارگان محسوب می شود. به بیان دیگر ترکیبات این سبزی از بین برنده و نابودکننده ی سلول های بیماری بوده و به این ترتیب از بروز سرطان کبد پیشگیری می کنند. توصیه می کنیم در فصل این سبزی حتماً آن را در برنامه ی غذایی تان قرار دهید.

بروکلی باعث نابودی تومورها می شود

نتایج یک پژوهش آلمانی که در سال 2015 به چاپ رسید نشان می دهد که گلوکوزینولات ها و ایزوتیوسیانات های موجود در بروکلی و کلم ها اثر زیادی در مقابله با سرطان کبد دارند. چون باعث نابودی سلول های تومورها به خصوص در ناحیه ی کبد می شوند. نکته ی مثبت این مواد غذایی در این است که بدون ایجاد کوچک ترین عوارض جانبی در بافت های سالم باعث نابودی سلول های بیماری می شوند. توصیه می کنیم انواع کلم ها به خصوص بروکلی را به طور منظم در برنامه ی غذایی تان بگنجانید.

سیر می تواند از بروز برخی سرطان های گوارشی مانند کبد، معده و روده پیشگیری کند. توصیه می شود که روزانه یک حبه سیر میل کنید تا از خواص ضد سرطانی آن بهره مند شوید

چای سبز تأثیر پیشگیری کننده دارد

چاقی عوارض زیادی ایجاد می کند که بروز کارسینوم هپاتوسلولار یکی از تومورهای بدخیم جزو آن ها محسوب می شود. ناهنجاری مولکولی مربوط به چاقی (مقاومت سلول های بدن به انسولین، التهاب مزمن، استرس اکسیداتیو و غیره) جزو مکانیسم هایی هستند که در رشد و تکثیر تومورها نقش دارند. کاتچین ها همان ترکیبات قوی موجود در چای سبز هستند که تأثیر پیشگیرانه در رشد و افزایش این ناهنجاری های مولکولی دارند. توصیه می کنیم که روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز میل کنید.


سرطان کبد: مصرف این مواد غذایی را محدود کنید
* الکل را قاتل کبد بدانید. این قبیل نوشیدنی ها حاوی ترکیبات قوی هستند که کبد را سمی و بیماری می کنند.
* گوشت های قرمز چرب، گوشت های فراوری شده مانند سوسیس و کالباس ها، پنیرهای چرب و غیره نیز کار کبد را سخت می کنند. کبد وظیفه ی کنترل میزان چربی و قند خون را بر عهده دارد، زمانی که مواد غذایی خیلی چرب مصرف می کنید کبد به خوبی به وظیفه ی خود عمل نکرده و مازاد چربی را در سلول های خود ذخیره می کند. این وضعیت نیز باعث آسیب هر چه بیشتر به سلول های کبدی خواهد شد.
* شیرینیجات، شکلات ها، آب نبات ها، نان های تهیه شده از آرد سفید، پاستاها و برنج سفید نیز سرشار از قندهای تصفیه شده و زودجذب هستند و آسیب های کبدی را تشدید می کنند. چون کبد مجبور می شود که مازاد قند را نیز در سلول های خود ذخیره کند و نتواند به خوبی قند خون را کنترل کند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.