تبیان، دستیار زندگی
در دو تحقیق علمی جداگانه مشخص شد که هسته انگور و موم عسل در از بین بردن سلول‌های سرطانی پروستات در آقایان موثر هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگور و عسل برای مقابله با سرطان پروستات


در دو تحقیق علمی جداگانه مشخص شد که هسته انگور و موم عسل در از بین بردن سلول‌های سرطانی پروستات در آقایان موثر هستند.

هسته انگور

خواص هسته انگور در درمان سرطان پروستات

نتایج پژوهشی جدید حاکی از آن است که ترکیب موجود در عصاره هسته انگور در از بین بردن یاخته‌های سرطان پروستات مۆثر است.

محققان مرکز سرطان دانشگاه کلرادو، پس از آنکه عصاره هسته‌ی انگور (GSE) را از نظر خواص ضدسرطانی و مصرف آن در 10 سال اخیر مورد بررسی قرار دادند و نتایج به دست آمده را تحلیل کردند، متوجه شدند اگرچه نتایج پژوهش قبلی این گروه ثابت کرده بود این عصاره اثراتی در از بین بردن یاخته‌های سرطانی دارد اما هنوز به خوبی معلوم نیست کدام عنصر در عصاره هسته انگور سبب مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

ترکیب طبیعی عصاره هسته انگور آمیزه‌ای مرکب از پلی‌فنل‌ها است، اما تاکنون به آن جزء فعال زیستی عصاره هسته انگور (GSE) که بر یاخته‌های سرطانی تأثیر دارد، آگاهی وجود نداشته است. با این حال، در این بررسی، پژوهشگران کشف کرده‌اند که یک جزء عصاره هسته انگور موسوم به B2G2 علیه یاخته‌های سرطانی بسیار فعال است. محققان اظهار داشته‌اند که جدا کردن این ترکیب از عصاره هسته انگور بسیار پر هزینه است و وقت زیادی لازم دارد که خود سبب توقف تجارب دیگر با استفاده از این جریان می‌شود. به این دلیل، گروه مذکور تصمیم گرفتند به جای تهیه B2G2 از عصاره هسته انگور، آن را سنتز کنند. در بررسی انتشاریافته جزئیات نحوه سنتز کردن یک گرم از ترکیب ذکر شده است که بسیار سریع‌تر از به دست آوردن این ترکیب از عصاره هسته انگور بوده و این روش نیز بسیار پرهزینه بوده است.

محققان آمریکایی در پژوهش تازه خود کشف کردند که موم زنبور عسل تأثیر موثری

در درمان سرطان پروستات دارد

در گذشته، همین گروه فعالیت ضدسرطانی مشابه عصاره هسته انگور را ثابت کرده بود، ولی اکنون مشخص است که فعال‌ترین جزء زیستی این ترکیب B2G2 است که می‌توان آن را به مقادیری سنتز کرد تا بتوان مشروح مکانیسم مرگ در یاخته‌های سرطانی را بررسی کرد. به عنوان بخشی از بررسی، این گروه پژوهشی ترکیب سنتز شده B2G2 را بر یاخته‌های سرطان پروستات انسان تأثیر داده و آزمودند. مشخص شد این ترکیب سبب القای مرگ سلول سرطانی یا آپوپتوز می‌شود، ولی به معنای آن است که انسان به درک آثار احتمالی و مکانیسم اجزای فعال GSE که علیه یاخته‌های سرطانی مۆثرند، نزدیک‌تر شده است.

جدا کردن و سنتز B2G2 گامی مهم است، زیرا اکنون به توان انجام تجارب بیشتر با ترکیب خالص نائل آمده است. این بررسی که هنوز هم در آزمایشگاه ادامه دارد، بر درک انسان در مورد مکانیسم اثر B2G2 افزوده و به انجام بررسی‌های پیش بالینی و بالینی در آینده کمک می‌کند. آثار مثبت ترکیبات انگور علیه سرطان در نتایج سایر پژوهش‌ها نیز گزارش شده است. به گفته محققان در اوایل سال جاری طی یک بررسی گزارش شده بود که رزوراترول، ترکیب موجود در پوست انگور در درمان بعضی سرطان‌ها مۆثر است و نتیجه یک بررسی دیگر حاکی از آن بود که عصاره هسته انگور در درمان سرطان کولورکتال نافع است. بررسی انجام‌شده در این مورد در نشریه Nutrition and Cancer انتشار یافته است.

عسل و خواص آن _ جلسه ششم

موم زنبور عسل سرطان پروستات را درمان می‌کند

محققان آمریکایی در پژوهش تازه خود کشف کردند که موم زنبور عسل تأثیر موثری در درمان سرطان پروستات دارد.

به گزارش نشریه Cancer Prevention Research، پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه شیکاگو در تحقیقات خود روی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند: ترکیب استخراج‌شده از موم زنبور عسل یا همان پروپلیس (propolis ) تأثیر زیادی در درمان سرطان پروستات و کاهش رشد و گسترش سلول‌های سرطانی دارد.

این تحقیقات نتایج حاصله را ناشی از وجود یک ماده در موم زنبور عسل به نام اسید کافئیک caffeic acid phenyl ester یا به اختصار CAPE دانست که در طول قرن گذشته به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از التهاب گلو و حساسیت گرفته تا درمان سوختگی و سرطان مورد استفاده قرار می گرفته است.

محققان گفتند: اسید کافئیک مراحل اولیه سرطان پروستات را از طریق متوقف کردن و بستن مکانیزم‌های مورد استفاده سلول‌های سرطانی برای تغذیه و رشد، کنترل می‌کند.

این محققان افزودند: مصرف روزانه اسید کافئیک در موش‌ها تأثیر خود را در متوقف کردن رشد تومورها نشان داد و وقتی مصرف آن متوقف شد تومورها بار دیگر ظاهر شدند.

بر پایه این پژوهش، اسید کافئیک همچنین توانست میانگین رشد و گسترش سلول‌های سرطانی پروستات را در طول شش ماه پی‌درپی به نصف کاهش دهد اما وقتی موش‌ها مصرف این اسید گرفته‌شده از موم زنبور عسل را متوقف کردند، رشد تومورها برگشت.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

خبرگزاری فارس

ایسنا

مطالب مرتبط:

سرطان پروستات: تغییر رژیم غذایی برای کاهش مرگ و میر

9 توصیه برای آقایانی که نمی‌خواهند سرطان بگیرند

مصرف زیاد غلات تصفیه شده خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

10 توصیه‌ی غذایی برای محافظت از پروستات

7 ماده غذایی ضد سرطان پروستات

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان با چای سبز

آقایان، گردو بخورند زیرا ...

معجزه‌ی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها

4 ماده‌ی غذایی برای آقایان

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

خوراکی‌های فوق‌العاده برای آقایان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.