تبیان، دستیار زندگی
تکرر ادرار، بیدار شدن از خواب در شب برای دفع ادرار و احساس احتیاج ناگهانی برای رفتن به دستشویی و دفع ادرار از شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از مردان بالای 50 سال آن را تجربه کرده و می‌کنند؛ علت این مشکلات، بزرگ‌شدن پروستات است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقش تغذیه در پیشگیری از بزرگی پروستات


تکرر ادرار، بیدار شدن از خواب در شب برای دفع ادرار و احساس احتیاج ناگهانی برای رفتن به دستشویی و دفع ادرار از شایع‌ترین مشکلاتی است که بسیاری از مردان بالای 50 سال آن را تجربه کرده و می‌کنند؛ علت این مشکلات، بزرگ‌شدن پروستات است.

بزرگ شدن پروستات

پروستات، غده‌ای کوچک در زیر مثانه است که مایع شیری رنگ رقیق تولید می‌کند که بخشی از مایع منی محسوب شده و به تحرک و باروری اسپرم‌ها کمک می‌کند، اما جدا از این نقش پروستات با انقباضات خود در کنترل جریان ادرار نیز موثر بوده و باعث تنظیم و آهسته شدن جریان خروجی ادرار می‌شود.

پروستات به صورت طبیعی تقریباً از پنجاه سالگی به بعد شروع به بزرگ شدن می‌کند، به طوری که بیش از نیمی از افراد بالای 50 سال و دوسوم افراد بالای 70 سال از آن رنج می‌برند.

از علائم شایع بزرگی پروستات مشکل در شروع ادرار کردن، احساس تخلیه نشدن کامل مثانه، قطره‌قطره آمدن ادرار و کاهش قطر و فشار جریان ادرار است.  کسانی که از مشکل بزرگی پروستات رنج می‌برند، می‌دانند علائم بسیار آزاردهنده است و گاهی درمان‌های موجود نیز پاسخ‌دهنده نیست. همان طور که گفته شد بزرگی پروستات مسئله‌ای طبیعی است که در بسیاری از مردها اتفاق می‌افتد، اما روش‌هایی وجود دارد که می‌تواند از این مشکل جلوگیری کرده یا آن را به تعویق اندازد.

تحقیقات مختلف نشان داده است بعضی از گیاهان و مواد غذایی در پیشگیری از بزرگی و حتی سرطان پروستات موثر است:

* به طور کلی، مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدان آن‌ها توصیه می‌شوند.

* هویج، چغندر، شلغم، کنگر فرنگی و انواع کلم به دلیل دارا بودن نوعی آنتی‌اکسیدان خاص می‌توانند در پیشگیری از بزرگی و سرطان پروستات موثر باشند.

مصرف روزانه سه دفعه؛ هر دفعه یک قاشق مرباخوری پودر دانه کتان نیز نقش بسزایی در کاهش علائم بزرگی پروستات دارد البته می‌توان از روغن دانه کتان

نیز استفاده کرد

* مطالعات نشان داده است مردانی که مصرف دائمی کلم بروکلی یا سویا داشته‌اند کمتر دچار بزرگی پروستات شده‌اند.

* مصرف انواع مرکبات به ویژه گریپ‌فروت، کیوی، هندوانه و گوجه‌فرنگی نیز در پیشگیری و کاهش علائم بزرگی پروستات مفید است.

* مصرف کافی انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین E و C نیز توصیه می‌شود. آجیل، تخمه آفتابگردان، بادام و جوانه گندم غنی از ویتامین E است.

* همچنین دریافت میزان کافی مواد معدنی به ویژه روی و سلنیوم نیز در سلامت پروستات مفید است. ماهی و غذاهای دریایی سرشار از این مواد معدنی است.

* نقش درمانی سیاه‌دانه، گندم و میوه آلو نیز در درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات به اثبات رسیده است.

گزنه

* گزنه نیز برای درمان تورم و التهاب پروستات کاربرد دارد. به این منظور می‌توان روزانه سه بار دم‌کرده گزنه را مصرف کرد. عرق گزنه نیز مفید است.

* مصرف روزانه سه دفعه؛ هر دفعه یک قاشق مرباخوری پودر دانه کتان نیز نقش بسزایی در کاهش علائم بزرگی پروستات دارد البته می‌توان از روغن دانه کتان نیز استفاده کرد.

* مصرف روزانه یک تا دو گرم پودر گیاه خشک‌شده دم اسب نیز می‌تواند در برخی بیماران مبتلا به بزرگی پروستات مفید باشد البته حتماً باید با نظر پزشک استفاده شود، زیرا افزایش فشارخون از عوارض احتمالی مصرف این گیاه است.

* شبدر قرمز، شیرین‌بیان، چای سبز، شاه دانه و دانه آفتابگردان از دیگر گیاهان موثر در کاهش اندازه پروستات بزرگ‌شده خوش‌خیم است.

* تخمه کدو، هایپرتروفی خوش‌خیم پروستات (BPH) مردان 50 سال و مسن‌تر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد که شامل بزرگ شدن غده پروستات می‌باشد. یکی از فاکتورهای دخیل در BPH، تحریک شدید سلول‌های پروستات از طریق هورمون تستوسترون و (DHT) دی هیدرو تستوسترون است. محتویات موجود در روغن تخم کدو از جمله کاروتنوئیدها، تکثیر سلول‌های پروستات را متوقف می‌کند. همچنین تخم کدو حاوی مقادیر بالایی از عنصر روی است و به همین دلیل تاثیر بسزایی در تامین سلامت پروستات دارد.

فرآوری: مریم مرادیان نیری

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

جام جم - دکتر امیر هومن کاظمی، متخصص طب سوزنی و گیاهان دارویی

پارسی طب

مطالب مرتبط:

سرطان پروستات: تغییر رژیم غذایی برای کاهش مرگ و میر

9 توصیه برای آقایانی که نمی‌خواهند سرطان بگیرند

مصرف زیاد غلات تصفیه شده خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهد

10 توصیه‌ی غذایی برای محافظت از پروستات

7 ماده غذایی ضد سرطان پروستات

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

پیشگیری از سرطان با چای سبز

آقایان، گردو بخورند زیرا ...

معجزه‌ی ویتامین‌ها در پیشگیری از سرطان‌ها

4 ماده‌ی غذایی برای آقایان

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

خوراکی‌های فوق‌العاده برای آقایان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.